7

V.l.n.r. Job Posner, Lydia Buist, Pieter Kal, Hans Borsje en Marco Dijkshoorn “Dat de gemeente werkt met een projectorganisatie en een projectdirecteur met mandaat is bijzonder.” Eerste gebouw ‘Prelude’ (OZ architect, Beeldenfabriek) het voormalige Renault-terrein in Parijs, vertelt Posner. “Daar is een nieuwe woonwijk neergezet, met veel woningen en groene paden ertussen. Dat was een belangrijk uitgangspunt voor ons.” Het Stedenbouwkundig plan van Schieveste, ook wel het Masterplan genoemd, is ontworpen door Kuiper Compagnons in samenwerking met Delva Landscape Architects. Doorbraaklocatie De locatie is door het Rijk aangewezen als een van de 24 doorbraaklocaties in Nederland: complexe binnenstedelijke projecten die cruciaal zijn voor de woningbouwproductie. Het Rijk ondersteunt deze projecten met begeleiding en middelen. Voor Schieveste stelde de rijksoverheid via de regeling Start Schieveste, links minister Mona Keijzer en burgemeester Harald Bergmann Woningbouwimpuls ruim achttien miljoen euro beschikbaar voor onder meer infrastructuur en voorzieningen. Dat geld is hard nodig: de uitdagingen zitten in geluid van spoor en snelweg, de noodzaak van kostbare tunnels en onderdoorgangen voor optimale verbindingen tussen Schiedam Oost, Schieveste en bedrijventerrein ’s-Gravelandsepolder. En een ondergronds afvalsysteem; allemaal nodig om de beoogde kwaliteit van de openbare ruimte te bereiken. Van masterplan tot bestemmingsplan De eerste gesprekken over het marktinitiatief Schieveste dateren uit 2017. In december 2018 lag er een grondreserveringsovereenkomst en een jaar later een masterplan. Toch verliep de Schieveste, tussen spoor en A20 (Kuiper Compagnons, WAX) Stationslocaties 2025/2026 - 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication