Synergie ProRail verbindt niet alleen bestemmingen met elkaar, maar ook alle stakeholders van toekomstige en lopende projecten. Bunt: “Ons relatiemanagement is erop gericht om bij iedere nieuwe (her)ontwikkeling, zoals een stationsuitbreiding of -vernieuwing, de ontwikkeling van een stationsgebied, een gewenste onderdoorgang of rondweg bij het station, in een vroeg stadium te beginnen met een gezamenlijke ambitie en een gezamenlijke visie. We nemen bij ieder project ruim de tijd voor een gedegen voorbereiding, want we streven bovenal naar synergie, al is niet ieder station even groot. We hebben onze stakeholders hard nodig om de deur-tot-deur reis zo goed mogelijk te kunnen faciliteren. Steeds meer steken we in op integraal projectmanagement om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken en optimale resultaten te kunnen behalen.” Stijgende lijn Bij alle specifieke wensen en eisen van NS Stations en andere betrokken partijen, waaronder ook omwonenden en nabije vestigers, houdt ProRail Stations bovendien voortdurend de reizigersstromen in het oog. Bunt: “Reizigers moeten bij aankomst op het station en na het verlaten van het perron snel en gemakkelijk hun weg kunnen vinden naar de trein of hun bestemming elders, zonder dat zij een belemmering in hun looproute ervaren. Het station moet verder goed aansluiten op voor- en natransport en op plezierige looproutes naar zaken- en winkelEen van de eerste treinen onder de net geplaatste busbrug bij station Zwolle Astrid Bunt, directeur stations, ProRail centra. Wij zorgen daarvoor in samenwerking met architectenen ingenieursbureaus. Na grondige inventarisatie, analyse en onderlinge afstemming maken zij de benodigde draaiboeken. Wij houden de regie en koppelen alle informatie terug naar de stakeholders. We investeren dus het maximaal haalbare in het programma van eisen, dat de basis vormt voor het eindresultaat. Dat eindresltaat betreft niet alleen het resultaat bij oplevering maar steeds nadrukkelijker de toekomstvastheid, kosten en perstaties gedurende de totale levenscyclus. Verder Stations, spoor en overwegen ProRail besteedt jaarlijks zo’n 350 tot 400 miljoen euro aan vernieuwing, onderhoud en dagelijks beheer aan stations. De stations zijn met elkaar verbonden via het drukste spoornet van Europa. Nederland telt inmiddels 401 stations en 7.021 kilometer spoor. Het spoor is voorzien van 2.589 overwegen waarvan 1.598 beveiligd, 7.071 wissels en 12.036 seinen. Onderdeel van het spoornet en de stations zijn 725 spoorviaducten, 455 spoorbruggen, 56 beweegbare bruggen, 2 miljoen m2 transferoppervlakte (gelijk aan 315 voetbalvelden), 3.531 reisinformatieschermen, 365 liften, 242 roltrappen en 85 stations voorzien van veiligheidscamera’s. Stationslocaties 2018/2019 - 43
44 Online Touch Home