LOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES Station Driebergen-Zeist Het stationsgebied Driebergen-Zeist ondergaat een complete gedaantewisseling. Er komt een nieuw station, een tunnel vanuit de Hoofdstraat onder het spoor door en een ondergrondse fietsparkeergarage. En een extra spoor om ruimte te maken voor meer treinen. Verder biedt nu al een nieuwe parkeergarage plaats aan ongeveer 600 auto’s. Onder het station is plek voor een ruime fietsenstalling. De ambitie is om er een compact ov-knooppunt van te maken, zodat de forenzen en andere reizigers beter uit de voeten kunnen op het traject Schiphol - Utrecht – Nijmegen. Het nieuwe station moet zo veel mogelijk energieneutraal worden. Daarom voorziet ProRail de perronkappen van zonne panelen. In 2021 zijn de werkzaamheden, die nu op schema liggen, klaar. Op een paar minuten lopen van het station bouwt Triodos Bank aan haar nieuwe hoofdkantoor op De Reehorst. Dit landgoed maakt onderdeel uit van de gebiedsontwikkeling van station Driebergen-Zeist. Station Zaandam Zaandam krijgt een veilig en toegankelijk station, passend bij de stad en het groeiend aantal reizigers. Gemeente Zaanstad, NS Stations en ProRail gaven dit voorjaar het feestelijke startschot voor de zogeheten spooroverbouwing en de stationsvernieuwing. De nieuwe spooroverbouwing wordt gerealiseerd in stijl van de Zaanse Schans en verbetert de toegang van Zaanstad. De Noord-Hollandse gemeente zet zich in om de stad klaar te maken voor de toekomst, door meer woningen te bouwen, betere voorzieningen te realiseren en goede verbindingen te maken. De spooroverbouwing is hierin van groot belang als oostwestverbinding in de stad. Op de constructie komen nieuwe winkeltjes. Verder krijgt de stationshal een opknapbeurt, en is er een nieuwe fietsenstalling gepland met plek voor circa 1.300 fietsen. In het najaar van 2019 moet het project klaar zijn. Station Schiedam Centrum Rondom het treinstation en de metrohalte Schiedam Centrum heeft de gemeente het gebied Schieveste in ontwikkeling genomen. Schieveste staat voor een multifunctionele gebiedsontwikkeling in de zuidelijke Randstad. Als ‘de poort naar de toekomst’ moet het uiteindelijke businesspark een hoge leefbaarheid met optimale bereikbaarheid combineren. Schieveste, waar nog ruimte is voor kantoren op zichtlocaties langs de snelweg A20, is onderdeel van het grootste aaneengesloten bedrijventerrein van West-Europa. Deze is op loopafstand van NS- en metrostation Schiedam Centrum, en aangesloten op de A20. De strategische ligging in de Rotterdamse regio, de goede bereikbaarheid en de multifunctionaliteit van Schieveste bieden eindgebruikers, ontwikkelaars en beleggers economisch perspectief, naast het regionale afzet- en arbeidspotentieel. Spoorzone Groningen Er reizen steeds meer mensen van en via station Groningen. Elke dag stappen er 33.000 mensen in of uit de trein en dit aantal groeit naar verwachting naar 44.000 in 2030. Het nieuwe Groninger Hoofdstation gaat daarom ruimte bieden aan méér treinen. En voor het eerst in de geschiedenis ook aan doorgaande reizigerstreinen. Daarvoor zijn meer sporen en meer perrons nodig en een nieuwe voetgangerstunnel. Na de ombouw van het Hoofdstation is het de bedoeling dat de regionale treinen kunnen doorrijden. Treinen vanuit Veendam rijden dan via Groningen door naar Delfzijl, en andersom. De treinen vanuit de Eemshaven koersen straks naar Nieuweschans en Leer. Voor intercitytreinen blijft station Groningen een kopstation. Met het verhuizen van het opstelterrein naar Haren ontstaat ruimte voor het ontwikkelen van de zuidzijde van het Groninger stationsgebied. Dit kan volgens de gemeente de komende decennia uitgroeien tot een locatie waar mensen willen wonen, werken en verblijven. Gedacht wordt aan een mix van stedelijke functies, en met ruimte voor vrijetijdsbesteding, kantoren en woningen. De gemeente is in het voorjaar van 2018 al begonnen met de sloop van een aantal gebouwen aan de zuidzijde van het station. De nieuwe voetgangerstunnel krijgt een entree aan de zuidkant waardoor dit gebied wordt verbonden met het centrum van Groningen, de stad die in 2025 circa 228.000 inwoners zal tellen. (Metro)station Capelle a/d IJssel In Capelle a/d IJssel heeft het stationsgebouw uit 1994 plaatsgemaakt voor een modern, comfortabel en veilig metrostation. Onder het station bevindt zich de bewaakte, gratis fietsenstalling voor ruim 200 fietsen. Inmiddels is begonnen met de bebouwing van het expeditiehofje aan de Duikerlaan en de realisatie van een nieuwe doorgang. Met deze voorziening wordt een zogeheten winkelrondje gecreëerd, zodat het winkelend publiek via twee routes kan lopen door winkelcentrum De Koperwiek, dat wordt uitgebreid. Tegelijkertijd zal het RET-station aan de Stadspleinzijde worden vernieuwd. Het nieuwe station krijgt daarbij ook een inen uitgang in het winkelcentrum. De vernieuwing en de verbouwing van het RET-station aan het Stadsplein beginnen in het eerste kwartaal van 2019. Naar verwachting zullen de werkzaamheden aan het einde van dat jaar klaar zijn. Stationslocaties 2018/2019 - 87
88 Online Touch Home