60

Hoogwaardig ontwikkelen rondom nieuwe Randstedelijke vervoersknoop De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Bleizo gaat van start met een qua functiemix integrale gebiedsontwikkeling rondom de nieuwe, Randstedelijke vervoersknoop op businesspark Prisma. Marktpartijen krijgen bij de invulling van deze aan de A12 gelegen stationszone veel ruimte voor uiteenlopende initiatieven. D e bouw van NS Station LansingerlandZoetermeer is in volle gang. “Nu deze bijzondere vervoersknoop eind 2018 wordt opgeleverd, kan de ontwikkeling van het aanpalende gebied op businesspark Prisma beginnen,” bevestigt Nico Mol, projectmanager van GR Bleizo. “Deze direct aan de A12 gelegen stationszone heeft een omvang van 40 hectare. De invulling ervan staat nog niet vast, al zijn al wel de lokale wegen, de parkeergelegenheden en de aansluitingen op het rijksen provinciale wegennet gerealiseerd. Ook zijn de uitgangspunten van het programma bekend. Met een samenhang van functies en hoge dynamiek willen we optimale vervoerswaarde bieden aan het knooppunt.” GR Bleizo is een samenwerking tussen de gemeenten Lansingerland en Zoetermeer. Integrale gebiedsontwikkeling “Qua functies zijn er voor de stationszone legio mogelijkheden,” vervolgt Mol. “Zo denken wij aan kantoren, onderwijsinstellingen, hotel- en congresfaciliteiten, leisure en ondersteunende horecafaciliteiten. Daarbij is het is essentieel om de functies in onderlinge samenhang te realiseren, zodat een integrale gebiedsontwikkeling ontstaat. Met de bouw van het vervoersknooppunt en de ruimte die we hebben om hier een volwaardig programma te ontwikkelen, kunnen we marktpartijen uitstekende toekomstkansen bieden. De omgeving is ultramodern en duurzaam. We hebben een fraaie uitstraling voor ogen met hoogwaardige stedelijke voorzieningen en iconische gebouwen, die de status van ‘Poort naar de Haaglanden’ waardig zijn.” Toekomstbestendig De nieuwe Randstedelijke vervoersknoop biedt zowel reizigers als vestigers enorme voordelen, volgens Edwin Klop, accountmanager bedrijventerreinen van GR Bleizo. “Het nieuwe station verbindt verschillende OV-netwerken,” licht hij toe. “Dat betekent allereerst reistijdwinst. Alleen al voor zo’n 70.000 inwoners van Lansingerland en Zoetermeer kan deze winst oplopen tot 25 minuten. Met dit knooppunt is ook een groter deel van de Haaglanden en de stadsregio Rotterdam met het openbaar vervoer bereikbaar. Bovendien wordt de aansluiting met Midden-Nederland sterk verbeterd. Daarnaast kunnen automobilisten files op de A12 ontlopen, dankzij de Park & Ride voorzieningen aan beide zijden van de snelweg. De vele en frequente overstapmogelijkheden, de ‘Poort naar de Haaglanden’ Lansingerland en Zoetermeer krijgen in december 2018 een bijzondere vervoersknoop, die reizigers binnen én buiten de regio vele pluspunten biedt. Deze ‘Poort naar de Haaglanden’ maakt onderdeel uit van businesspark Prisma. Een omvangrijk, van groen voorzien viaduct over de A12 verbindt hier straks trein, RandstadRail (verlengde Oosterheemlijn), bus (ZoRolijn, Qliner Midden-Nederland), auto en fiets. Naast de vele overstapmogelijkheden in een aangename, veilige omgeving met toenemende levendigheid en vertier biedt de vervoersknoop voldoende fietsenstallingen en 700 gratis parkeerplaatsen. Dankzij de uitstekende OV-alternatieven wordt sneller reizen tussen Gouda, Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag mogelijk. NS Station Lansingerland-Zoetermeer gaat naar verwachting 10.000 in- en uitstappers per dag verwerken. 60 - Stationslocaties 2017/2018

61 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication