9

Kennis delen “We doen veel kennis op en die willen we graag delen. Een voorbeeld is het project Spoortocht over storytelling in de openbare ruimte. Storytelling is een manier om plekken weer tot leven te brengen, zodat mensen er weer liefde voor krijgen. We hebben vijf verschillende manieren geprobeerd. Nu gaan we samen met Brabant Kennis een atelier opzetten over hoe je storytelling kan toepassen in de openbare ruimte. We hebben de NHTV gevraagd of we samen een plan kunnen bedenken met spoor en onderwijs. Er ligt nu een idee om spoorcolleges te geven: een docent die les geeft aan studenten en reizigers op het station. Ook met Avans Hogeschool werken we samen aan ideeën.” In hoeverre is urban een hype? “De ruimte die ontstaat, de waardering voor industrieel erfgoed, die blijft. Urban heeft meer ruimte gekregen dankzij de economische crisis. In die zin zijn de spoorzones gered door de crisis. Misschien is de volgende stap wel oude industrieterreinen elders in een stad. Of neem hier in Breda het gebied Seeligkazerne, rechtbank en oude belastingkantoor. Dat wordt het nieuwe gentrificationgebied. Vertrouwen geven aan mensen die anders denken dan jij, aan creatievelingen, samen bouwen met de omgeving, dat is absoluut here to stay.” << Projecten van Zuidlijn De lijst met projecten en evenementen waarbij Zuidlijn is betrokken is lang en divers. Eerder dit jaar was er bijvoorbeeld de Brabant Open Skateboard Contest 2017 in verschillende skateparken in de vijf spoorzones. VERS Academy gaat over opvallende kennis over voedsel en maakt onderdeel uit van vijf nieuwe foodfestivals, eveneens in de vijf spoorzones. Kapot&Maken is een project dat langs de vijf stations reist. Kinderen maken met wat hulp en wat gereedschap van schijnbaar waardeloze apparaten fantastische nieuwe creaties. Het oorspronkelijke vertrekpunt van Zuidlijn was dat honderden mensen tussen de stations zouden reizen om culturele evenementen te bezoeken. Dat idee is losgelaten, zegt Giebels. “Het zou wel kunnen, maar dan verbrand ik mijn budget in één keer aan enkele toonaangevende artiesten en dan is het klaar. Nu hebben we veel meer ingezet op het bouwen van een duurzaam weefsel van samenwerkende organisatoren uit alle steden. Ik heb hiervoor een groep van city marketeers om samen duurzamere dingen te verzinnen.” Stationslocaties 2017/2018 - 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication