Aantrekkelijke investeringsmogelijkheden “De plekken in de Spoorzone waar we woningen willen bouwen, hebben allemaal al een functie. We moeten daarom slimme combinaties maken met wat er al is en innovatief bouwen. En soms moeten er wat hobbels worden weggenomen. Het is aan ons om de geschikte bouwlocaties aan te wijzen, het is aan ontwikkelaars om de kansen te pakken en projecten te ontwikkelen. Samen maken we Dordrecht!” Piet Sleeking,Wethouder Ruimtelijke Ordening, gemeente Dordrecht Piet Sleeking Spoorzone De gebiedsontwikkeling rond het Centraal Station in Dordrecht maakt onderdeel uit van een groter plan: de Spoorzone. Over een strekking van 7,5 kilometer maken de gemeente Dordrecht en Zwijndrecht voor meer mensen binnenstedelijk wonen mogelijk, met hoge kwaliteit. In de Spoorzone is voorlopig de bouw van 6 tot 9 duizend woningen voorzien. Die komen in het gebied van het Maasterras in Dordrecht en Zwijndrecht, de stationsomgeving, de Spuiboulevard, het Leerpark, het Gezondheidspark tot en met Amstelwijck. Alle woningen hebben cultuur, winkels en horeca, een aantrekkelijke openbare ruimte en groen in de buurt en zijn uitstekend bereikbaar. dat water komen is makkelijk. Het ziet er uitnodigend uit. Er zijn steigers, waar roeibootjes, kano’s en waterfietsen aanmeren. Grappig. Dat moet je zelf eigenlijk ook een keer doen. Transferium Maar goed, nu eerst maar even wachten op je afspraak. Hij moest vanmorgen met de auto op pad en komt ook nu met de auto naar Dordt. Het wordt de laatste tijd alleen maar drukker op de A16, dus hopelijk komt ‘ie op tijd. Wel handig dat ‘ie zijn auto kwijt kan bij het nieuwe transferium. Dat ligt onderaan de brug, dichtbij de plek waar je de A16 afkomt. Van daaruit gaat er elke drie minuten een bus naar het centrum. Trouwens, álle buslijnen die door de stad gaan, doen het transferium aan. Dat maakt overstappen daar erg aantrekkelijk. Huidige Spuiboulevard, Dordrecht. Goed geleid verkeer Is je trouwens ook iets aan het verkeer voor het station opgevallen? Vroeger zag je daar regelmatig filevorming. Ondanks het feit dat er nu meer mensen in het centrum wonen, is er van filevorming voor het station tegenwoordig nauwelijks nog sprake. Er is goed nagedacht over die bereikbaarheid in Dordrecht. Het Verkeersstructuurplan van 2019 heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Dat plan leidde tot heel wat maatregelen. Kruisingen zijn aangepakt, parkeervoorzieningen zijn beter verspreid over de stad, de boulevard is autoluw gemaakt. En -last but not least- de sterke openbaar vervoersverbindingen sluiten naadloos op elkaar aan en maken het centrum prettig bereikbaar. Extra station Wat zeg je? Ben je volgende week weer in Dordt? Op het Leerpark? Voor het symposium over de groenblauwe stad zeker? De campus op het Leerpark trekt steeds meer bezoekers. Er komen de laatste jaren heel wat innovatieve ideeën van de mix van bedrijven en onderwijs daar. Ze hebben sinds kort ook een eigen station. De light rail trein doet dat station aan, dus je kunt ook volgende week weer uitstappen voor de deur. << Meer weten? • De gemeente Dordrecht heet investeerders en projectontwikkelaars graag welkom in de stad. Wilt u weten wat er mogelijk is? Er staat een team van projectleiders en accountmanagers voor u klaar. Zij helpen u met het realiseren van uw ambities. • Bekijk al onze projecten op www.investerenindordrecht.nl Stationslocaties 2019/2020 - 47
48 Online Touch Home