79

Station Amsterdam Amstel Amsterdam Spoorbeheerder ProRail neemt alle stations in en rond Amsterdam op de schop. Het bedrijf doet dat om de enorme toename van het aantal reizigers aan te kunnen en trekt voor dat project twee miljard euro uit. De stations in en rond de hoofdstad groeien hard. Zo verwacht Amsterdam Centraal de komende tien jaar naar verwachting 100.000 passagiers per dag meer te verwerken (van 180.000 naar 280.000 passagiers). Station Amsterdam Zuid groeit op termijn zelfs van 80.000 naar 240.000 reizigers per dag. En ook de andere stations, zoals Amstel (van 40.000 naar 80.000), Sloterdijk (van 50.000 naar 110.000 reizigers) en het station van Schiphol (van 90.000 naar 185.000 reizigers) zitten in de lift. Amsterdam Zuid Een van de stations waar de komende jaren veel gebeurt is station Amsterdam Zuid. Dat moet een uitstraling van internationale allure krijgen. Het wordt drie keer zo groot als nu en qua voorzieningenniveau wordt het vergelijkbaar met Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal. Het is daar heel krap, weet ProRail. Dus moet het uitbreiden van de spoorcapaciteit in de bestaande ruimte gebeuren, in de wetenschap dat een set rails dezelfde capaciteit aankan als vier tot vijf rijstroken op een snelweg. Station Amsterdam Amstel en de directe omgeving worden de komende jaren grondig gerenoveerd en heringericht. Met als zichtbaar resultaat: een opgeknapte monumentale hal (volgens het oorspronkelijke ontwerp van architect Schelling), meer ruimte voor fietsers (grotere fietsenstalling). En verder: goed ingerichte perrons, de aanleg van een nieuw overzichtelijk ingericht stationsplein, de bouw van een nieuw bus- en tramstation. Zodat reizigers straks in groten getale dagelijks gebruik kunnen blijven maken van trein, metro, bus en tram. Ook worden 450 woningen bij het station gebouwd. Op Amstel komen oud en nieuw samen: de architectonische kwaliteit van het stationsgebouw uit 1939 (cultureel erfgoed) én de maatschappelijke ontwikkelingen van deze tijd. In 2023 is alles klaar. Sloterdijk Een van de meest in het oog springende ontwikkelingen in de Zaancorridor is de metamorfose van de omgeving van station Sloterdijk. Dit gebied wordt in de komende jaren getransformeerd van een bedrijvengebied naar een hoogstedelijk, gemengd stuk stad met centrum achtige voorzieningen waar mensen kunnen werken, wonen en recreëren. Er komen 10.000 nieuwe woningen bij, waarvan ongeveer de helft door transformatie van bestaande gebouwen. Hoofddorp Hoofddorp ligt in het hart van de Randstad, tussen Amsterdam en Den Haag en op steenworp afstand van Schiphol. De bestaande kantoren bij het treinstation en de kantoor- en woonlocaties die hier in ontwikkeling zijn, profiteren maximaal van die centrale ligging. Neem Beukenhorst-Zuid, dat is een duurzaam, fullservice kantorenpark met brede groene zones, wandelcircuits, tuinen en water. Of Beukenhorst-West waarin Hyde Park een gemengde wijk zal worden met een stedelijke uitstraling en designarchitectuur. Een groot deel verouderde kantoren maakt hier plaats voor bijna 3.800 woningen voor verschillende doelgroepen. Een aantal kantoren en een hotel in het gebied blijven. In Hyde Park komen gemakswinkels, beauty- en sportfaciliteiten en horecagelegenheden. In 2025 moet de nieuwe wijk klaar zijn. Op het nabije Schiphol Trade Park komen duurzaamheid en innovatie samen. Het gebied geldt als hotspot voor de circulaire economie. Schiphol Trade Park bestaat uit onderscheidende vestigingsmilieus met unieke kenmerken: Logistics Zone, Green Datacenter Campus, Energy Hub, Valley, A4-Skyline en Trade & Logistics Campus. Stationslocaties 2019/2020 - 79

80 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication