83

LOCATI CATIES Leeuwarden Op een uurtje rijden van de Randstad ligt Leeuwarden, de economische motor van Friesland. Het stationsgebied is dé hoogwaardige entree van de stad, met als blikvanger Plensa’s fontein Love. De locatie kenmerkt zich door de aanwezigheid van grote financiële werkgevers. De hoofdstad van Friesland staat landelijk in de top-10 met banen in de financiële sector. In het gebied zijn onder andere kantoren van Achmea, ING, Aegon, de Friesland en het CJIB gevestigd. De zakelijke mogelijkheden in Leeuwarden zijn oneindig. De gemeente Leeuwarden faciliteert bedrijven en investeerders, door mee te denken en te verbinden. Recentelijk heeft het gebied aan dynamiek gewonnen door de komst van 500 studentenappartementen op honderd meter afstand van het station. In Leeuwarden studeren jaarlijks ongeveer 33.000 studenten op mbo-, hbo- en wo-niveau. Buitenpoort Santpoort Noord In het voorjaar ging als proef de eerste ‘Buitenpoort’ in Nederland open op station Santpoort Noord. Buitenpoorten zijn stations die direct aan natuur- en recreatiegebieden liggen. Zij vormen de toegangspoorten naar de natuur. Zo ook de Buitenpoort op station Santpoort Noord die grenst aan het Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Op het perron en direct daarbuiten is informatie te vinden over bezienswaardigheden en recreatieve routes. Het doel is om stadsbewoners te verleiden vaker de trein naar het groen buiten de stad pakken. De partners voor Buitenpoorten zijn NS Stations, ProRail, de provincie, gemeenten, natuurbeheerders, lokale organisaties en ondernemers. Purmerend De vraag naar woningen in Purmerend is enorm, vooral bij jongeren en ouderen. Om aan die vraag te voldoen en om Purmerend aantrekkelijk en toegankelijk te houden, investeert de gemeente flink in de stad, bijvoorbeeld in het gedateerde gebied rondom het treinstation en de Waterlandlaan. Dat wordt ontwikkeld tot een zogenoemd hoogstedelijk woon- en werkgebied. Het is de bedoeling om hier naast zakelijk vastgoed ongeveer 1.000 woningen te bouwen, vooral appartementen. Volgens de gemeente is het stationsgebied interessant voor jong en oud om te wonen, dicht bij voorzieningen en straks goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Groningen Het project Groningen Spoorzone bestaat onder meer uit forse aanpassingen aan sporen en perrons en het aanleggen van een voetgangerstunnel op het station. Het station Groningen gaat namelijk ruimte bieden aan meer treinen, waaronder voor het eerst doorgaande reizigerstreinen. Op de plek van het PostNL-gebouw komt een onderdoorgang voor bussen. Verder staan een fietstunnel tussen het Stadsbalkon en een nieuwe ondergrondse fietsenstaling aan de zuidzijde van het station op de rol. Tussen het hoofdstation en station Groningen Europapark wordt gewerkt aan een vierde spoor en het opstelterrein aan de achterkant van het station verhuist naar de Vork in Haren. Op de plek van het opstelterrein ontwikkelt de gemeente een nieuw stukje stad met ruimte voor wonen, werken en verblijven. Deze gebiedsontwikkeling start naar verwachting in 2023. Stationslocaties 2019/2020 - 83

84 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication