86

STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONS Nunspeet De Nunspeetse stationsomgeving krijgt een facelift waarbij de huidige spoorwegovergang plaats maakt voor twee afzonderlijke tunnels. Eén onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer en één voor langzaam verkeer, inclusief een toegang tot het perron. Deze reconstructie zal de doorstroming van het verkeer aanmerkelijk verbeteren. De gemeente wil daarbij aandacht voor het doortrekken van de ‘sfeer van de Veluwe’ naar het stationsgebied – dus met respect voor de natuurlijke omgeving. Het Stationsplein zal op de schop gaan en moet een verblijfsgebied worden waar de auto te gast is. Afhankelijk van het rondkomen van de financiering starten in 2020 of 2021 de werkzaamheden in het stationsgebied waarvoor twee jaar is uitgetrokken. Harderwijk De herinrichting van de stationsomgeving in Harderwijk is afgerond. Het voormalige stationsgebouw de ‘Rode Hoed heeft plaatsgemaakt voor een modern treinstation. En met een verkeerstunnel onder het nieuwe station is de verkeerssituatie daar veilig. Op de plaats waar ooit spoorbomen aan de andere kant van het huidige stationsgebouw stonden, ligt nu naast het spoor een klein park met een landschappelijk karakter. Fietsen kunnen wordt geplaatst in de overdekte en bewaakte fietsenstalling (de eerste 24 uur gratis). Het station is ingericht op de toekomst. Het is volgens Harderwijk goed toegankelijk voor de mensen die op weg zijn naar de historische binnenstad en de groene Veluwe. Amersfoort Schothorst/Vathorst Delft Spoorzone Delft realiseert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu twee spoortunnels en een (ondergronds) station. Vier jaar geleden is het oude spoorviaduct, dat de stad doormidden sneed, al vervangen door een nieuwe spoortunnel. Een tweede tunnelbuis ter voorbereiding op het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer is casco gereed en wordt omstreeks 2023 in gebruik genomen. De vrijgekomen ruimte van het gesloopte spoorviaduct en de ruimte eromheen worden opnieuw ingericht. Er is onder meer plaats voor het stadskantoor met daarin de stationshal en het ondergrondse station die al in gebruik zijn genomen. Er wordt nu gebouwd aan het tweede deel van het stadskantoor, met daarin de publiekshal en overige kantoorruimtes. Tegelijkertijd worden een (ondergrondse) parkeergarage en fietsenstallingen gerealiseerd en ontstaat er ruimte voor een nieuw stadsdeel (Nieuw Delft) met grachten en groen. In het hart van de stad, vlakbij het historische centrum, moeten nieuwe (zelfbouw)woningen komen, 40.000 m2 stedelijke functies, verschillende ontmoetingsplekken, boulevards, stadsparken en de Nieuwe Gracht. Spoorzone Delft is een samenwerking tussen de gemeente Delft en ProRail. Amersfoort Schothorst is het intercitystation in het bedrijvengebied De Hoef. Het westelijk deel hiervan is nu nog een kantoorlocatie die transformeert naar een gebied met een moderne mix van kantoren, onderwijs en wonen, inclusief winkels en horeca. Op De Hoef Oost zijn tal van gemengde bedrijfsvormen gevestigd. Met alle intercity’s voor de deur en de afslagen aan de A1 en A28 op een paar honderd meter afstand is deze Keistedelijke (kantoor)locatie goed bereikbaar. Het naburige station Amersfoort Vathorst geeft direct toegang tot het kantorengebied Podium en het bedrijvenpark Vathorst. Momenteel wordt op Podium gebouwd aan het nationale kunstdepot Collectiecentrum Nederland (CCNL). In deze kunstopslag van 13.000 m2 komen delen van collecties van het Rijksmuseum, het Openlucht Museum, Paleis Het Loo en ook van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. De gemeente heeft intussen een stedenbouwkundige verkenning laten maken, waarbij rond de huidige kantoren (VolkerWessels en Stater) en het in aanbouw zijnde CCNL woningen worden ingepast in een groene omgeving. Uit deze verkenning blijkt dat Podium ruimte kan bieden aan ongeveer 400 huizen en appartementen.

87 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication