35

Het belang van goed en ook bereikbaar openbaar vervoer neemt nog steeds toe en is een belangrijke factor bij stedelijke nieuwbouwplannen. Voorzitter Maxime Verhagen van Bouwend Nederland en directeur Stations en lid van de RvB van NS Anneke de Vries in gesprek over bouwen boven en bij het spoor, het gemak van de reiziger en de noodzaak om samen te werken. Tilburg / SDK Vastgoed ‘Nu is het moment om de hub functie van stations te realiseren’ “A ls ik mijn fiets wil parkeren op station Leiden, dan moet ik drie stallingen af om een plekje te vinden. Dat kost veel tijd”, begint Verhagen. Hij benoemt ook zijn voor(20 minuten fietsen) en natraject (20 minuten wandelen) op zijn woon-werkroute. Alle onderdelen van de reis met het OV bij elkaar genomen kan hij ‘net zo goed met de auto in de file gaan staan’, probeert hij De Vries uit te dagen. Enorme ambitie De Vries pareert met een lach: “We hebben natuurlijk een enorme ambitie als het gaat om het aanbieden van fietsparkeren en fietsdeelconcepten vanuit NS Stations. Vanuit de rol van exploitant hebben wij belangrijke partijen zoals ProRail en de gemeenten nodig om dat met elkaar te realiseren en dat kost vaak jaren. Maar ik vind dit wel een mooie start van dit gesprek. Ik zit al heel lang in de vastgoedontwikkeling en van oudsher was de vraag bij woningbouw altijd: hoe kom ik er met de auto en waar kan ik parkeren? Nu, met de nationale Omgevingsvisie (NOVI) en de Woondeals zie je dat het steeds meer gaat over hoe je er met het OV kunt komen.” Kunnen kiezen Verhagen: “Het is inderdaad belangrijk om de stedelijke knooppunten te koppelen aan de OV-stroom. Het gevecht om de locaties is gaande; iedereen wil in de stad of Randstad wonen. Maar als je met het OV binnen een uur op je bestemming in de Randstad kunt komen, dan maakt het minder uit waar je woont.” De Vries: “Ik denk dat beide nodig is: op en nabij het station en buiten en aan de rand van de stad. De stations moeten goed bereikbaar zijn, waardoor ze als locatie een belangrijk onderdeel worden van het OV-netwerk. Want je wilt dat mensen kunnen kiezen waar ze wonen en makkelijk gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.” Gemak van de reiziger Verhagen: “Goede bereikbaarheid is hoe dan ook nodig, met fiets, met de auto en met het OV. Het is en-en, niet of-of, wat je nogal eens ziet in de politiek. De Vries: “Als je het hebt over nieuwbouw of investeringsplannen, dan moet je vanaf het begin nadenken over fiets, trein, metro, bus en auto. Het infranetwerk moet op orde zijn. In nieuwe woonwijken moeten goede fietsfaciliteiten vanaf Stationslocaties 2020/2021 - 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication