68

creëert warme en doeltreffende stationsverlichting Licht is belangrijk en doet veel met een mens. Het heeft een grote impact op de samenleving en hoe mensen functioneren. Het op de juiste manier inzetten van licht kan zorgen voor veiligheid, gezelligheid, productiviteit, creativiteit en duidelijkheid. De lichtmeesters van LICHTNL in Barendrecht weten daar alles van. In opdracht van NS en ProRail verzorgen zij op veel stations in Nederland de verlichting. Kathedralen van licht Verlichting in stations moet aan een aantal strikte eisen voldoen. “Wij moeten ons houden aan de RLN norm die ProRail stelt”, vertelt lichtadviseur Ali Haider, die in de afgelopen decennia het grootste deel van zijn werkzame leven doorbracht in en rond stations. “In die RLN norm liggen zaken vast als levensduur van de armaturen, slagvastheid (is een armatuur voldoende vandalisme proof), waterdichtheid, lichteisen, garantie-eisen en lichtniveaus. Rondom die normen ontwerpen wij lichtplannen die goed aansluiten bij de functie van een station. De grote stations in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Arnhem worden kathedralen genoemd. Daar is veel beweging en dus ook veel licht nodig. Maar als je bij een klein stationnetje in Friesland te veel licht plaatst, dan kunnen omwonenden gaan klagen dat ze vanuit hun huiskamer in een lichtbak kijken. We zijn er in Nederland heel goed in om de hemel te verlichten, terwijl het licht alleen maar daar nodig is waar de actie plaats vindt. In onze duurzame lichtplannen houden wij daarom altijd rekening met zo weinig mogelijk lichtvervuiling en lichthinder.” 68 - Stationslocaties 2020/2021 Stations met warme, huiselijke sfeer Nu veel stations een transformatie doormaken van doorgangshuis naar verblijfplaats, veranderen ook de eisen die aan de verlichting gesteld worden. “Waar voorheen grote lichtbakken met felle TL- en PL-buizen de boel verlichtten, heeft ProRail nu gekozen voor een standaard warm-witte kleur (3000 Kelvin)”, vertelt directeur Theo van der Velden. “Dit geeft een warme, huiselijke sfeer. Op sommige stations, zoals in Leeuwarden, wordt dat effect nog versterkt door armaturen in de vorm van grote, staande schemerlampen.” Toepassen van nieuwe technieken Voor een ander station in het noorden van het land, GroningenCentraal, ligt momenteel een ontwerp klaar, waarin Human Centric Lighting wordt toegepast. Dit is licht dat, gedurende de Ali Haider

69 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication