LOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES Stationslandgoed Driebergen-Zeist Station Driebergen-Zeist is veranderd van verkeersknelpunt in een compact, veilig en duurzaam OV-knooppunt. De overweg zorgt niet langer voor files en onveilige situaties. Het spoor kreeg meer capaciteit en er zijn meer fietsenstallingen en parkeerplaatsen gekomen. De herontwikkeling is aangegrepen om het groene karakter van het gebied verder te versterken. Het station ligt namelijk midden in een aantal bekende landgoederen. Daarom is het stationsgebied vormgegeven als een stationslandgoed met ontwerpelementen van de Engelse landschapsstijl. Gorinchem De komst van station Gorinchem Noord is belangrijk voor de MerwedeLingelijn én de gemeente Gorinchem. Wanneer de bouw kan beginnen, is echter nog onduidelijk. Eerst moeten er een oplossing gevonden worden voor de geplande spoorovergang. Die kan namelijk niet op de bedachte locatie komen vanwege aangescherpte veiligheidsregels. Station Gorinchem-Noord wordt volgens de plannen een halte met zij-perron waarop twaalf zitplaatsen komen voor wachtende reizigers. Voor fietsen komen er 112 klemmen en 46 kluizen te staan. Het nieuwe station telt straks 46 parkeerplaatsen. Groen viaduct voor LansingerlandZoetermeer Station Lansingerland-Zoetermeer brengt trein, RandstadRail, bus, auto en fiets bij elkaar waarmee het gebied Rotterdam-Gouda-Den Haag beter bereikbaar wordt. Het verkeersknooppunt is vormgegeven als een groen viaduct van ruim 40 meter breed en 190 meter lang. Het brugdek functioneert als de halte van de lightrail en als traverse voor voetgangers en fietsers. Kenmerkend is het vele groen; met zo’n 150 bomen, uiteenlopende beplanting en gras is een ‘laan’ gecreëerd bovenop het viaduct. Het station is zo ontworpen dat het zonder al te grote ingrepen is uit te breiden als de verdere groei van de vervoersbewegingen in de regio daarom vraagt. Leiden krijgt duurzaamste kilometer De gemeente Leiden werkt aan een metamorfose van zijn stationsgebied. Er komen nieuwe woningen, goed bereikbare kantoorruimten, horeca en extra fietsenstallingen. Aan de stadskant, tegenover het station, bouwt de gemeente aan Lorentz. Dit project bestaat uit huurwoningen, kantoren, winkels en een fietsenkelder. De eerste fase betreft twee woontorens met kantoren en winkels op de begane grond en een fietsenkelder. Fase 2 is een gebouw met alleen kantoren. Andere nieuwbouwprojecten zijn De Geus met een grote bioscoop en woningen en Octagon met een hotel en woningen. Daarnaast werken in Leiden 29 partijen samen aan de ‘duurzaamste kilometer van Nederland’: de versnelling van de verduurzaming van het Stationsgebied en de naastgelegen Schipholweg. Over vier jaar moet het project gereed zijn. Stationslocaties 2020/2021 - 89
90 Online Touch Home