Marise Bezema en Daan Klaase aantrekkelijk verblijfsgebied zijn geworden, die hun eigen bezoekers trekken.” Er zijn ‘voorrangsregels’ opgesteld voor nieuwe ontwikkelingen op en rond de stations, vertelt Bezema. “Delen gaat voor eigen vervoer, spierkracht gaat voor elektrisch, elektrisch gaat voor fossiel en klein gaat voor groot. We zijn heel ambitieus en we werken hier heel hard aan.” 5,3 miljoen ritten Een van de speerpunten in het beleid is daarom om te investeren in een uniform en landelijk dekkend ov-fietsnetwerk. Bezema: “De reiziger verwacht dat er een ov-fiets staat, ongeacht op welk station. Die last mile, die gedachte van ‘ik kom er wel’, die is soms best ingewikkeld.” De OV-fiets was in 2019 goed voor 5,3 miljoen ritten en het gebruik groeit jaarlijks met 25 tot 30 procent. Op Utrecht Centraal staan tweeduizend ov-fietsen en als het mooi weer is, zijn die ’s ochtends om tien uur allemaal weg, vertelt Bezema. “Dat is echt een uitdaging om te managen en daar doen we ook heel erg ons best voor.” Klaase: “Het unieke is dat we de OV-fiets aanbieden op 280 van de 400 stations. We kijken vanuit het netwerkperspectief: Marise Bezema: ‘Die last mile, die gedachte van ‘ik kom er wel’, die is belangrijk in de reis van deur tot deur’ de bereikbaarheid moet in heel Nederland goed zijn.” Een andere ontwikkeling is de groei van ‘lopen’. Klaase: “Hier in Utrecht zien we dat het aantal reizigers de afgelopen jaren met tienduizenden per dag is toegenomen en dat die groei volledig is opgevangen door reizigers die vanuit het station lopend naar hun eindbestemming gaan. Er zijn eigenlijk twee transities gaande: van auto naar fiets en van fiets naar lopen.” Makkelijker Bezema: “Als je kijkt naar de ketendiensten zoals de OV-fiets, fietsparkeren, P+R, en bagagekluizen, dan verwacht de reiziger dat die dienst altijd beschikbaar is en makkelijk te gebruiken is. Daar werken we continu aan. Denk aan in- en uitrijden op kenteken op de parkeerplaatsen of het nieuwe, slimme slot voor de OV-fiets. De ov-chipkaart is makkelijk in het gebruik, maar het aanvragen is een drempel. Die drempel is straks ook weg, als we straks alles met de bankkaart of smartphone kunnen betalen. Het wordt wéér makkelijker.” Bezema: “Nu is er misschien een dip in de reizigersaantallen, maar de mensen zijn echt gaan nadenken door corona. Die verwachte groei die gaat er komen, ook al door die woningbouw bij ov-knopen.” Klaase: “De groei gaat enorm hard en die groei bijbenen is een enorme uitdaging. De vraag is en blijft dus: hebben we voldoende capaciteit én hoe spelen we in op de veranderingen die er aan komen. Samen met ProRail en gemeenten voeren we voor alle stations die in ontwikkeling zijn intensieve gesprekken over de toekomst van het station. Het moet een fijne plek zijn, maar uiteindelijk staat voor ons de bereikbaarheid van het station bovenaan. Wat dat betreft is het station letterlijk het knooppunt van mobiliteit en leefbaarheid.” << Stationslocaties 2021/2022 - 35
36 Online Touch Home