37

A rjen Jansen kan er uren over praten: het stationsgebied van Amersfoort. Liefkozend noemt de projectmanager Stationsgebied het een AAA-locatie, maar hij legt ook de vinger op de zere plek: “Je voelt je een beetje verloren als je hier loopt,” beschrijft hij terwijl hij uit het station komt lopen, het Stationsplein op. “De verblijfskwaliteit van de openbare ruimte is nu ondermaats, het moet mooier, groener en levendiger. Ik gun dit stukje Amersfoort de wow-factor. Zo noem ik dat altijd.” ‘Op een natuurlijke manier de binnenstad in’ Een grote, groene welkomstboom moet bezoekers van Amersfoort straks aan de zuidzijde welkom heten. Groenstroken zorgen voor de rust en terrasjes voor de gezelligheid. Er komt zelfs ruimte voor optredens van muzikanten. Maar: het moet geen horecaplein als in de binnenstad worden: “Het is nu wel zo dat mensen niet zo goed weten waar de binnenstad is. Natuurlijk heeft bijna iedereen Google Maps op zijn telefoon, maar met aanpassingen op strategische punten is het de bedoeling dat je straks op een natuurlijke manier de binnenstad in wordt gezogen.” Het is een project van de lange adem. De gebiedsvisie is in 2020 vastgesteld door de gemeenteraad. Dan volgt de ontwerpfase, de fase waar het project nu in zit, en dan is het tijd voor de technische uitwerking. Dat klinkt als een lang proces, maar er is tijd. Jansen wijst naar de bovengrondse fietsenstalling op het Stationsplein. “Eerst wordt de fietsenkelder aangelegd, dat gaat Prorail doen. Ze denken eind 2024, begin 2025 klaar te zijn.” ‘De wereld stopt niet bij de poortjes’ De naam Prorail valt vaker, zij zijn immers eigenaar van het station en de sporen. Ook met de NS, als eigenaar van alle winkels en kantoren op het station, is contact voor het project. Samenwerking is key. Jansen: “De wens van de gemeente is noord en zuid verbinden. Dat stopt niet bij de incheckpoortjes. Amersfoort Centraal is de schakel tussen noord en zuid.” Ook aan de binnenkant van het station wordt gewerkt: NS en Prorail hebben de wens voor een vernieuwing van het station Amersfoort Centraal, wat de aantrekkelijkheid van het gebied ook ten goede moet komen. Jansen benadrukt de noodzaak voor vernieuwing, juist ook aan de noordkant die vaak als ‘achterzijde’ wordt gezien. Naast de bestaande woningen en kantoren komen daar de komende jaren vele extra woningen bij én, niet te vergeten, het nieuwe stadhuis op Trapezium. ‘Alvast wat reuring veroorzaken’ Een belangrijke rol in het plan is weggelegd voor het grote aantal kantoren dat het stationsgebied rijk is. Jansen snapt de keuze van bedrijven voor Amersfoort helemaal, vanwege de uitstekende ligging en potentie van het gebied. Maar hij ziet ook mogelijkheden. Jansen hoopt dat bedrijven meer gaan doen met de begane grond en buitenruimte die ze hebben: “Er is behoefte aan levendigheid; een mooi terras bijvoorbeeld.”Om samen met de bedrijven op te trekken is zelfs al een apart project gestart: Amersfoort Gezond Centraal. Jansen: “In het stationsgebied zijn veel innovatieve, leuke en grote bedrijven. Verbinding met de stad draagt bij aan de aantrekkelijkheid van het Stationsgebied. Ik zie het al helemaal voor me, een uitnodigende plek waar Amersfoorters ook even naar binnen willen lopen om te komen kijken.” Het is zonde om te wachten tot we het Stationsplein op kunnen knappen. We hebben daarom een challenge bedacht waarbij bedrijven zich kunnen inschrijven om te kijken hoe ze de ruimte, zowel binnen als buiten, kunnen gaan openstellen. Die moeten we nog uitvoeren, we willen alvast wat reuring veroorzaken.” In de nieuwe plannen is volop ruimte voor groen. Er komen meer bomen en meer groen in het algemeen, waardoor het regenwater op verschillende plekken ook weer de grond in stroomt in plaats van in rioolputten. Jansen: “Duurzaamheid houdt voor ons ook in dat we kunnen kijken wat we in het gebied we kunnen hergebruiken. Dat gaan we volgend jaar goed bij de kop pakken.” ‘Het moet onderdeel worden van Amersfoort’ En dit plan is nog maar het begin. “Er is een traverse boven het station, die eindigt in het gebouw ernaast, de Argonaut. Je zou kunnen kijken naar een bredere functie van die overgang. Niet alleen daar, maar eventueel ook op een ander punt bij het spoor. Een beetje zoals de Moreelsebrug in Utrecht.” Maar eerst ligt de focus op dit plan, waarvoor de financiering voor een deel nog rond moet komen: “In de periode 2022-2026 zal de aanvullende financiering aangetrokken worden. Je voelt je in het gebied nu nog wat verloren, omgeven door grote, gesloten gebouwen en langsrazende auto’s. Het gebied voelt daardoor onpersoonlijk aan en zou meer een relatie met de ‘de stad’ moeten aangaan. Het zou mooi zijn als we weten te bereiken dat bezoekers en inwoners iedere keer als ze hier lopen weer denken: Wat een leuke stad!” << Vragen over het vestigen in Amersfoort? Neem dan contact op met het Amersfoort Business Team via: www.amersfoortbusiness.com Stationslocaties 2021/2022 - 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication