6

Samen sterk! Overijssel en Gelderland slaan handen ineen Elkaar versterken, elkaar helpen en zaken sneller op de Haagse agenda krijgen. Dat zijn de positieve gevolgen als provincies gaan samenwerken aan grote opgaven in de leefomgeving. Goede bereikbaarheid van de regio en voldoende ruimte voor wonen en werken zijn slechts enkele voorbeelden hiervan. In de Omgevingsagenda OostNederland slaan Overijssel en Gelderland, samen met het Rijk, de handen ineen. Gezamenlijk hebben ze gedefinieerd hoe zij de toekomstige ontwikkeling van OostNederland zien. Gedeputeerden Bert Boerman (Overijssel) en Jan van der Meer (Gelderland) vertellen over de belangrijke rol van stationslocaties in het bereikbaar maken van de regio en het uitvoeren van de verstedelijkingsopgaven. Z wolle is, na Utrecht, het tweede belangrijkste spoorknooppunt van Nederland. Uit zeven verschillende richtingen komen er treinen binnen, inclusief de internationale Zwolle-Enschede-Münster verbinding. “Het is een complex OV-knooppunt. Het is niet voor niets dat de hele dienstregeling van de NS vanuit Zwolle wordt opgebouwd”, vertelt Bert Boerman met enige trots. Ook de stations in Arnhem en Nijmegen zijn belangrijke draaischijven voor Oost-Nederland, met veel regionaal, nationaal en ook internationaal treinverkeer. “Vanuit dat oogpunt hebben we een gezamenlijke positie”, aldus Jan van der Meer. “Bovendien hebben we op al die stationslocaties dezelfde uitdagingen, bijvoorbeeld op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid, woningbouw, circulariteit en 6 - Stationslocaties 2021/2022

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication