71

Station Leiden Centraal. Bron: Bureau Spoorbouwmeester / Fotograaf: Jannes Linders stations neemt de druk weg van het voorplein en doet veel meer dan alleen het verbinden van twee stadshelften. “Stationsgebieden vormen een nieuw stedelijk centrumgebied waar mens en ontmoeting weer centraal staan. Verdichten en vergroenen gaan er hand in hand. De Spoorzone in Tilburg is een mooi voorbeeld van hoe de achterzijde van het station prachtig is ontsloten, met introductie van nieuwe bestemmingen maar met behoud van het industriële karakter van het voormalige terrein.” Veranderde rol van station Steeds meer maatschappelijk betekenisvolle voorzieningen worden rondom het station geplaatst: ziekenhuizen, scholen, werkgelegenheid, maar ook wonen en vrijetijdsbesteIn het najaar 2021 publiceren NS, ProRail en Bureau Spoorbouwmeester het tweede handboek van Het Landschapsplan voor het Spoor. Dit handboek gaat over de groene inrichting van de omgeving van het station en is een uitnodiging aan omgevingspartijen om samen te werken aan een aantrekkelijk, gezond, duurzaam en klimaatbestendig groen stationskwartier. Het laatste nieuws hierover volg je op www.spoorbeeld.nl Frequenter rijden Het wachten op een trein of bus zal in de toekomst steeds korter gaan duren. Bij het nieuwe stationskwartier hoort immers ook een goed werkende vervoersmachine. Met frequent rijdende bussen en treinen, waarvan de tijden goed op elkaar zijn afgestemd. “De tijd dat er zes bussen tegelijk voor een rood verkeerslicht staan te dampen, ligt achter ons,” aldus Van den Hende. “Vervoerders worden uitgedaagd frequenter te rijden, korter te stoppen en beter aan te sluiten op de treintijden. Daardoor wordt een busstation veel dynamischer en wordt de wachttijd korter. Met zo’n capaciteitssprong beperk je de overlast voor de stad en verhoog je de kwaliteit van het vervoer.” << Stationslocaties 2021/2022 - 71 Het Nieuwe Stationskwartier Ruimtelijke kwaliteit op het grensvlak van knooppunt en stad ding. Reizigers kunnen daardoor veel vaker te voet vanaf het station naar hun bestemming. Door deze herprofilering van het stationsgebied krijgt het station ook een andere functie. “Het stationsgebouw verandert daardoor van kleur”, zoals Jos van den Hende het noemt. “Van een gebouw voor vervoerders, waar je vroeger naartoe ging om een kaartje te kopen, wordt het een gebouw voor de stad. Een plek van ontmoeting. Een plek waar het niet erg is om even op je trein of bus te moeten wachten, sterker nog: waar je naartoe gaat ook al ga je niet op reis.” ‘Het Nieuwe Stationskwartier’ is een publicatie van Bureau Spoorbouwmeester in samenwerking met NS en ProRail. De publicatie benoemt de opgave, achtergronden en uitdagingen voor het nieuwe stationskwartier. Ook worden er aanbevelingen gedaan over hoe je de samenwerking kunt organiseren tussen de vele partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van stationsgebieden. Een must-read voor lokale en regionale overheden, vervoersbedrijven, vastgoedbeheerders en gebiedsontwikkelaars en iedereen die geïnteresseerd is in de veranderende rol van het station. De publicatie is gratis te downloaden op https://www.spoorbeeld. nl/bureau-spoorbouwmeester#node-220-0 Oproep tot samenwerking

72 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication