STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONS Stationslocaties Nederland BRABANT EINDHOVEN De omgeving van Eindhoven Centraal groeit de komende 20 jaar door naar een nieuwe woon-, werk-, verblijf- en leefwijk met het centraal station als hart van de Brainportregio. Met 55 hectare gaat het om een van de grootste binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen van Nederland. Tot 2040 verandert deze stenige omgeving met wegen en kantoren in een nieuw stuk centrum. Nu woont er niemand en straks ongeveer 15.000 Eindhovenaren. In maart 2021 stelde de gemeenteraad unaniem de ontwikkelvisie voor het gebied vast. Er komen tot 2040 ongeveer 6.500 woningen, waarbij de mens centraal staat. Verder komt er veel groen en heeft duurzaamheid, klimaat en ruimte voor langzaam verkeer prioriteit. Eindhoven realiseerde als enige regio economische groei tijdens de pandemie. Daarmee bevestigt de stad zijn rol als wereldspeler op het gebied van kennis, design en technologie. Dat is straks terug te zien in dit gebied. Eindhoven is in trek bij zowel binnen- als buitenlandse kenniswerkers. Dat levert flinke druk op de toch al overspannen woningmarkt. Deze ontwikkeling voorziet in de behoefte aan woonruimte voor elke portemonnee, met nadruk op sociale en middensegment woningen. GILZE-RIJEN De gemeente Gilze en Rijen wil een spoorzone ontwikkelen waar het goed en veilig wonen, werken en reizen is. Centraal daarin staat de stationsomgeving, de verbinding met de rest van de gemeente en de bereikbaarheid en ontwikkeling van Rijen Zuid. De gemeente wil een veilige oversteek voor al het lokale vervoer, een aantrekkelijk gebied, veilige perrons en geluidswerende maatregelen. Een onderdoorgang biedt straks toegang tot de perrons en vormt de verbinding tussen de aan beide zijden van het spoor gelegen dorpskernen. De stationsomgeving krijgt een frisse, groene en moderne uitstraling die past binnen de kern van Rijen. Het monumentale stationsgebouw van Rijen, dat dateert uit 1916, onderging in 2020 een grote opknapbeurt. Hierbij kregen ook de kozijnen en deuren weer de kleuren uit het oorspronkelijke ontwerp. Dit gebouw biedt niet alleen ruimte aan wachtende reizigers, maar ook aan ondernemers. In het najaar 2021 is gestart met de aanleg van een fietssnelroute vanaf het station naar de rand van het dorp. Dit nieuwe stuk fietspad is straks onderdeel van de snelfietsroute Breda-Tilburg. HELMOND Aan het Stationsplein in Helmond is het voormalig UWV-kantoor getransformeerd naar een duurzaam appartementencomplex met 95 huurwoningen. De appartementen zijn geheel gasloos gemaakt en hebben zonnepanelen op het dak. Het markante gebouw, met de naam HIER/HERE, is een hippe woonplek geworden voor vooral jonge starters op de woningmarkt. Het gebouw is verdeeld in 54 appartementen voor starters en 41 volledig ingerichte short-stay studio’s. De architect heeft ervoor gekozen om zoveel mogelijk bestaande elementen terug te laten komen in het nieuwe pand. Door delen van vloeren en wanden te slopen en op verschillende plekken lichtkoepels te installeren wordt er veel daglicht het gebouw binnengebracht. Rondom het appartementencomplex zijn verschillende buitenruimtes gerealiseerd voor bewoners. Aan de voorzijde, grenzend aan het Stationsplein, is de buitenruimte voorzien van statafels, bloembakken en een pergola. Aan het Stationsplein is een hoek van het gebouw open gemaakt, waarbij de betonnen kolom constructie is gehandhaafd en er hangende balkons zijn gerealiseerd. De achterwand is weer voorzien van onderhoudsvriendelijk groen. Een prachtig voorbeeld van hoe een bestaand kantoorgebouw een nieuwe woonbestemming krijgt. 76 - Stationslocaties 2021/2022 ROOSENDAAL De provincie Noord-Brabant heeft Roosendaal opgenomen in haar transformatieprogramma voor middelgrote steden. De provincie is bereid om mee te investeren in het ontwikkelplan Rondje Roosendaal. De spoorzone is hierin een troefkaart. NS-Stations heeft aangegeven dat het station zelf alsook de gronden rondom het station ontwikkeld kunnen worden. Dit biedt een unieke kans voor een nieuw werk- en woongebied op dit belangrijke mobiliteitsknooppunt. Op de plek van een vroeger industrieterrein, achter het spoor en dichtbij het stadscentrum, wordt een nieuwe en duurzame wijk ontwikkeld: Stadsoevers. Met bijzondere gebouwen, gedurfde materialen, uitgesproken kleuren en ruimte voor wonen, water en groen. Hier komen ruim 450 nieuwe woningen voor eigenzinnige, enthousiaste en ondernemende bewoners. Onderdeel van de wijk is een Urban Sports- en Speelpark, die mensen uitnodigt in beweging te komen. Een urban hotspot, van maar liefst twee hectare met een skatebaan, freerunningparcours, velden voor 3x3 basketball en een streetdancevloer. Met ook veel speelmogelijkheden voor kleine kinderen. Het Urban Sports- en Speelpark in de wijk Stadsoevers is straks een van de grotere parken van Brabant. Het zal naar verwachting in november 2021 klaar zijn.
77 Online Touch Home