STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONS DEN HAAG - Laan van NOI Naast station Laan van NOI, op de plek waar nu nog het vroegere ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid staat, zijn plannen voor de bouw van een complex met de naam AnnA. De start van de sloop en eerste bouwfase staat gepland voor eind 2022. AnnA bestaat uit twee gebouwen van maximaal 28 meter hoog en vier torens, in hoogte variërend van 125 meter tot 75 meter. In de gebouwen komen ongeveer 1.000 tot 1.200 woningen. De helft van de nieuwe woningen, variërend van klein tot groot, bestaat uit betaalbare huur- en koopwoningen. Hieronder zijn ook sociale huurwoningen. Op de benedenverdieping is ruimte voor voorzieningen zoals kinderopvang, winkels en horeca voor de bewoners en de wijk. Verder komen er kantoren voor kennis- en technologiebedrijven van hoog niveau. Hiermee kan het gebied verder invulling krijgen als IT Security Campus. Dit is een gebied voor bedrijven die werken aan internetveiligheid en technologie. Fietsen en auto’s worden binnen en ondergronds geparkeerd. AnnA is vooral voor nieuwe bewoners en gebruikers die een eigen auto minder belangrijk vinden. Ze maken gebruik van het openbaar vervoer dat op loopafstand te vinden is, deelauto’s en fiets. Vanaf het station komen aantrekkelijke looproutes naar het Beatrixkwartier, de Schenk en de wijk Bezuidenhout. GORINCHEM Bij station Gorinchem wordt momenteel een nieuwe reizigerstunnel gebouwd. Het station bleek in het verleden onvoldoende toegankelijk te zijn voor reizigers met een beperking. De bestaande reizigerstunnel was erg krap en niet geschikt om bereikbaar te maken met een lift. De nieuwe tunnel krijgt representatieve en herkenbare ingangen en zorgt bovendien voor een prettige verbinding van de wijk Haarwijk met de historische binnenstad van Gorinchem. Ook komt er een lift en een nieuw zijperron dat bereikbaar wordt met een hellingbaan. Het vernieuwde station Gorinchem moet eind 2021 klaar zijn. ProRail zette in 2020, vanuit veiligheidsoogpunt, vooralsnog een streep door de plannen voor een nieuw treinstation langs de MerwedeLingelijn in Gorinchem-Noord. Gemeente, provincie NoordHolland en ProRail bekijken alternatieve scenario’s om alsnog een treinhalte aan deze MerwedeLingelijn te realiseren. GOUDA In de Spoorzone Gouda worden eind 2021 de eerste bouwontwikkelingen zichtbaar. Met vooral veel woningen voor mensen met een kleine portemonnee. Direct naast het station Gouda verrijst een nieuw appartementencomplex: De Koploper. In het naar een trein genoemde gebouw komen 156 sociale huurwoningen voor kleine gezinnen of eenpersoons huishoudens. Het gebouw krijgt een mooie binnentuin waar bewoners samen dingen kunnen organiseren. Ook rondom het gebouw is er in de stedenbouwkundige opzet rekening gehouden met zoveel mogelijk groen. Aan de andere kant van het spoor worden 223 woningen gebouwd voor jongeren tussen 18 en 28 jaar: project 1828. Het moet een echte community worden met gedeelde voorzieningen. Huurders kunnen een huurcontract van maximaal vijf jaar tekenen. In het najaar worden in de spoorzone 60 tijdelijke, prefab, sociale huurwoningen geplaatst, bestemd voor een doelgroep met weinig kansen op de woningmarkt of spoedzoekers. In het ontwerp is rekening gehouden met duurzaam bouwen: zo is de fundering van het oude schoolgebouw op de locatie hergebruikt, zijn de woningen gasloos gemaakt en gefabriceerd van gerecycled hout. 82 - Stationslocaties 2021/2022 ROTTERDAM Centraal De combinatie van een hypermodern station met ov-mogelijkheden en ontwikkelruimte in het hart van de stad maakt Rotterdam Central District (RCD) tot een unieke plek en een mooie stadsentree. De centrale ligging en de mix van wonen, werken, reizen en ontspannen, maken van RCD een levendig gebied. Een plek waar Rotterdam en Europa elkaar ontmoeten. De komende jaren zullen nieuwe initiatieven van de grond komen die het gebied verder versterken als internationale toegangspoort tot de binnenstad van Rotterdam. In het voormalige Weenapoint-complex in Rotterdam Central District wordt een gemengd kantoor-, woon- en commercieel programma ontwikkeld, met de naam The Modernist. Op deze toplocatie, pal tegenover Rotterdam CS, komt zo’n 17.000 m2 kantoorruimte en zo’n 300 woningen. The Modernist is het sluitstuk dat de transformatie van Weenapoint compleet maakt. Het is een belangrijke schakel in de ontwikkeling van het RCD tot een gebied met internationale allure. Tree House wordt een 130 meter hoge, duurzame woon- en kantoortoren in het RCD, geïnspireerd op het ecosysteem van een boom. Het omvat 41.000 m2 , met 275 woningen en 15.000 m2 kantoorruimte. SCHIEDAM Schiedam is één van de belangrijkste OV-knooppunten in de zuidelijke Randstad. Tussen station Schiedam Centrum en de A20 verrijst een grootstedelijk stuk stad. Schieveste wordt een van de beste plekken om te wonen in de Zuidelijke Randstad. Met een spectaculaire én vriendelijke uitstraling. Een stoere plek, die de contrasten niet schuwt. In Schieveste wil je graag wonen, omdat je daar zo centraal woont. Elke minuut vertrekt er wel een trein, bus of metro op loopafstand. Parkeren doe je uit het zicht. Een autovrije, groene loper verbindt alle deelgebieden en nodigt uit tot ontmoeting. In Schieveste komen koopwoningen, huurwoningen in de vrije sector en sociale huurwoningen. Het wordt een echte gemengde stedelijke centrumwijk. Schieveste is een indrukwekkende vastgoedontwikkeling. De eerste woningen gaan in 2023 in verkoop. De start verhuur volgt daarna. Uiteindelijk worden er op deze locatie circa 3.000 woningen gerealiseerd. Schiedam levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de Verstedelijkingsopgave voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
83 Online Touch Home