21

Het stationsgebied van Kingston werd specifiek ontworpen om reizigers te stimuleren vaker de fiets te pakken station, naar een levendig en sociaal-veilig stadsplein, waar gewoond, gewerkt en gerecreeerd wordt en waar vandaan je heel Nederland kunt bereizen met het OV. “Aan het begin van deze opdracht kregen we mee dat het ook een evenementenplein moest worden, waar geen plek was voor bomen,” vertelt Wim Voogt. “Vergroenen past juist heel erg bij ons, dus we zijn naar mogelijkheden gaan zoeken om dat toch te verwezenlijken. Er staan nu op diverse plekken clusters van verschillende soorten bomen. Utrecht is met zijn grachten een waterstad, dus hebben we ook waterelementen toegevoegd en andere ‘haakjes’ gemaakt naar het historische centrum van de stad, aan de andere kant van het station. En dat er in de voorbije jaren al twee keer een grote wielerronde vanaf het Jaarbeursplein van start ging (Tour de France en de Vuelta) bewijst dat het plein, ook met bomen, uitstekend dienst doet voor het organiseren van grote evenementen.” Ontwerpen die aanpasbaar zijn Bij OKRA houden ze bij het ontwerpen altijd rekening met de vraag hoe aanpasbaar een ontwerp is voor de toekomst. Kan er over 50 jaar op worden doorgebouwd, zonder dat het oude tegen de vlakte moet. “Onder het Jaarbeursplein is nu parkeergelegenheid voor 800 auto’s. Als die er in de toekomst niet meer zijn, dan kan daar wellicht een uitbreiding van de fietsenstalling komen”, aldus Marchevet. “Het besef dat een stad nooit af is, is in de professionele wereld al goed geland. NS en ProRail zijn daar ook echt mee bezig in hun opgaven. Stationslocaties 2022/2023 - 21 Hoe kunnen we iets bouwen dat over 50 jaar nog steeds voldoet? Maar het durven denken alsof je al 20, 30 of 50 jaar verder bent, verschilt per opdrachtgever. Gelukkig wordt het meer en meer gemeengoed. Zo wordt er nu in Utrecht aan het Merwedekanaal, naar ons ontwerp, een nieuwe, toekomstbestendige stadswijk gebouwd met een parkeernorm nul.” Catharijnesingel in ere hersteld Een ander groot project dat door OKRA is ontworpen is het sluitstuk van het herstel van de singelstructuur – van Mariaplaats tot aan de Bartholomeïbrug - rond de oude binnenstad van Utrecht. Het vormt een belangrijk onderdeel van het Masterplan Stationsgebied. Met het voltooien van de Catharijnesingel-Zuid is de oorspronkelijke, historische waterstructuur hersteld en passend gemaakt voor hedendaags en toekomstig gebruik. “Onze passie voor mens en natuur komt in dit ontwerp heel duidelijk naar voren”, legt Wim Voogt uit. “We hebben heel goed uitgezocht: voor wie maken we dit? Die doelgroepen zijn het hoofdmotief geworden in ons ontwerp: van kanoërs tot paaiende vissen, van hardlopers op de oever tot de trouw- en rouwboten die door de gracht varen, van mindervaliden tot rustzoekers. En dan vind ik het prachtig om te zien hoe, in een stad waar toch veel sociale ongelijkheid is, op dat mooie wandelpad langs de singel, mensen uit alle bevolkingslagen elkaar ontmoeten, een praatje maken of samen in stilte genieten op een bankje. Die sociale en culturele duurzaamheid vinden wij heel belangrijk en zie je altijd terug in onze ontwerpen.” << www.okra.nl Na decennia van verandering is het Jaarbeursplein eindelijk een bestemming op zichzelf geworden, als veelzijdig plein voor de inwoners van Utrecht

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication