3

Voorwoord Nederland staat voor een grote transitieopgave. Er liggen meerdere grote uitdagingen voor een toekomstbestendige leefomgeving. Van woningbouw en stedelijke verdichting tot de bereikbaarheid van het landelijk gebied. Duurzame mobiliteit is meer dan ooit een cruciaal onderdeel van de oplossing. Het is daarom goed om te zien dat vrijwel iedere gemeente het potentieel van het stationsgebied herkent. Stations zijn knooppunten van mobiliteit en leefbaarheid. En een voorwaarde geworden voor stedelijke ontwikkeling die een grote bijdrage kan leveren aan de woningbouwopgave. Maar de ontwikkeling van woningen rondom knooppunten kan niet los gezien worden van de nood zakelijke investeringen en ruimtereservering voor het ov. De publicatie Het Nieuwe Stationskwartier is dan ook een oproep tot samenwerking tussen alle stakeholders. Zij hebben een gezamenlijk belang en een gedeelde verantwoordelijkheid om van deze snelle transformatie een ruimtelijk succes te maken. Zodat de nieuwe stations kwartieren plekken worden waar je straks graag aankomt, woont, werkt, verblijft en verder reist. De noodzaak van een toekomstbestendige leefomgeving verdient daarbij een stevige plek op de agenda. Als Spoorbouwmeester wil ik me daarom sterk maken voor een veel groter bewustzijn van de klimaaturgentie. Met inzet op meetbare en concrete resultaten. Samen met sterke ontwerpkracht en een integrale aanpak leidt dit tot ruimtelijke kwaliteit. Kwaliteit die overal weer anders kan zijn: verhalend, verleidelijk en bewust van de context. Want dat zorgt voor eigenheid, verrassing en leefkwaliteit voor reizigers en bewoners. Ik kijk uit naar de samenwerkingen in deze urgente transitie. Marianne Loof, Spoor bouwmeester Stationslocaties 2022/2023 - 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication