32

De vier adviezen van NS: 1. Start met bouwen op de best bereikbare plaatsen. 2. Investeer in 12 woningbouwversnellers om al tot 2030 de ontsluiting van honderdduizenden woningen te realiseren. 3. Dek bestaande tekorten en besluit dit jaar over schaalspronginvesteringen. 4. Stimuleer gemengde gebiedsontwikkeling rondom OV-knooppunten en houd ruimte voor toekomstige ruimte-vragende ontwikkelingen. mensen aankomen en juist ruimte is voor opstappers. Daar kunnen dus duizenden woningen gebouwd worden. Die stations hebben, volgens NS wel een grote upgrade nodig met extra capaciteit voor fietsparkeren, maar die investering weegt ruimschoot op tegen de aanlegkosten van wijken zonder bestaande OV-ontsluiting. Schaalsprong Niet overal kan de bestaande capaciteit beter benut worden. Met name in de Randstad zullen bestaande knelpunten groter worden. NS adviseert daarom te investeren in Zuidasdok, een derde perron voor Amsterdam Zuid en het doortrekken van de Noord-Zuidlijn tot Hoofddorp. Zuidasdok wordt door veel mensen gezien als een Amsterdams project. Maar NS meent dat de investeringen in Amsterdam Zuid cruciaal voor het landelijke spoorsysteem zijn. Dit om intercity’s tot in alle uithoeken van het land te laten rijden. 32 - Stationslocaties 2022/2023 De ‘Oude Lijn’ van Dordrecht, via Rotterdam, Schiedam, Laan van NOI naar Leiden is een goed voorbeeld waar met spoorverdubbeling en nieuwe stations een groei van 170.000 woningen kan worden opgevangen. “Deze maatregelen zijn vaak op de drukste delen van het netwerk nodig. De effecten zijn echter in een veel groter gebied merkbaar”, schrijft NS. Schaalspronginvesteringen zijn nodig in de metropoolregio’s Amsterdam, Rotterdam-Den Haag en Utrecht. “Daar ontstaan op middellange termijn knelpunten als de reizigersgroei doorzet.” De effecten van deze investeringen zijn groot, met kortere reistijden naar Groningen, Arnhem en Parijs. In de toekenning van woningbouwgelden ziet Klaase dat er veel geld wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van de openbare ruimte, fietsbereikbaarheid van stations en stationsomgevingen. “Dat is prachtig, maar ik maak me zorgen over de stations zelf. In Zwolle zijn in het verleden al honderden miljoenen geïnvesteerd in het

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication