66

Hyde Park - Bron MVRDV De cijfers zeggen genoeg. Haarlemmermeer wil rond het station van Hoofddorp 15.500 extra woningen en 11.000 arbeidsplaatsen toevoegen. Daarmee zal de grootste kern van de polder, ooit begonnen als kruisdorp met wat boerderijen, veranderen in een moderne stad van meer dan 100.000 inwoners, waarbij wonen, werken en verblijven hand in hand gaan. “Dan wordt Haarlemmermeer het moderne hart van de Randstad.” Hoofddorp wordt - met de ontwikkeling van het Stations gebied - modern en aantrekkelijk E r wordt nu al flink gebouwd aan de noordkant van het station. Dat is Hyde Park. Dit was een verouderd kantorenterrein dat wat mistroostig aandeed, maar nu volstaat met bouwkranen om bijna 4.000 appartementen te bouwen. Architecten van naam als Winy Maas hebben hier architectonische hoogstandjes getekend. Dat is echter nog niet genoeg. In september 2021 stelde de gemeenteraad het verdichtingsplan voor het Stationsgebied van Hoofddorp vast. Hiermee kiest Haarlemmermeer voor een stedelijk karakter, dat bestaat uit een mix van wonen, werken, leren, verplaatsen, verblijven en recreëren. Er komt dus meer en hogere bebouwing rond het station dan in andere delen van Hoofddorp. Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn van station Amsterdam Zuid naar Schiphol en vervolgens naar Hoofddorp is belangrijk. Het lost 66 - Stationslocaties 2022/2023 het veiligheidsknooppunt op station Schiphol op en creëert extra capaciteit op het nationale spoorwegnet. Voor Haarlemmermeer is het goed dat daardoor ook de ontwikkeling van een hoogstedelijk gebied rond het station mogelijk wordt. Maar natuurlijk is het ook heel belangrijk dat mensen makkelijk en supersnel van Amsterdam naar Hoofddorp kunnen reizen. Daarmee zijn de Zuidas en de bedrijventerreinen van Haarlemmermeer met elkaar verbonden. Met deze gebiedsontwikkeling zal het station worden opgeknapt en uitgebreid. “De wens is er om er een intercitystation van te maken, zodat Hoofddorp nog beter “We worden een moderne stad, waar werken en wonen hand in hand gaan” verbonden is met de rest van de wereld. Dan woon je dus echt in het hart van de randstad”, zegt bouwwethouder Jurgen Nobel. Om dit mogelijk te maken, werkt de gemeente samen met diverse partijen, zoals met de rijksoverheid, de MRA, de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam. Ook zijn partners als Schiphol, de NS en ProRail nauw bij de planontwikkeling betrokken. “Nederland staat voor een enorme woningbouwopgave”, zegt Nobel. “In de polder kunnen we tot 2040 tussen de 20.000 en – in het meest optimistische scenario- 40.000 woningen toevoegen. We moeten wel realistisch blijven. Er hangt namelijk nogal wat boven ons hoofd: stikstof, personeelstekorten, bouwmaterialen en grondstoffen die niet altijd voorradig zijn. De uitdaging is dus groot. Maar als je het enorme woningtekort ziet, weet je dat niets doen geen optie is. Dus de kansen die er

67 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication