70

Projectmanager Arjen Jansen: ‘Het stationsgebied heeft de potentie om Amersfoort te verbinden’ Arjen Jansen In Amersfoort arriveren en vertrekken er dagelijks zo’n 500 treinen en 2000 bussen. Vrijwel alle passagiers hebben gemeen dat zij in hun reis het stationsgebied passeren. Zowel de gemeente als spoorwegmaatschappijen willen dat dit eerste of laatste aangezicht van Amersfoort een passend visitekaartje van de stad wordt. Projectmanager Stationsgebied Arjen Jansen geeft een update over het ambitieuze project. “H et renoveren van het stationsgebied is een proces van de lange adem”, begint Jansen. “Dat komt omdat de belangen zeer hoog en divers zijn. Dat het gebied toe is aan een upgrade, staat in ieder geval vast. De gemeenteraad heeft de gebiedsvisie namelijk in 2020 vastgesteld”, legt hij uit. Vanwege de pandemie bevindt het project zich momenteel nog in de ontwerpfase, maar het begint wel steeds meer vorm te krijgen. Het uiteindelijke doel ziet Jansen in ieder geval voor zich. “Alle inwoners en passanten van het stationsgebied moeten straks denken: wat is Amersfoort toch een leuke stad!” Gebiedsagenda De reden dat een project van deze omvang niet over één nacht ijs gaat, is onder andere vanwege de potentie van de ruimte. Naast de bedrijven die in het stationsgebied zijn gevestigd, is het ook vanuit toeristisch en ecologisch oogpunt een belangrijke plek. Jansen: “Ik begrijp goed dat bedrijven voor Amersfoort en dan specifiek voor dit gebied kiezen. Er is echter ook behoefte aan levendigheid. We hebben daarom met de bedrijven een Gebiedsagenda gemaakt. Daarmee verkennen we de opties om zowel binnen- als buitenruimtes open te stellen. Zo zijn er bomen op het Stationsplein geplaatst, heeft Natuurmonumenten een pilot voor een winkelconcept op de begane grond en we zijn bezig met een sportevenement. Zo willen we op een leuke manier meer ontmoeting en inspiratie tussen bedrijven organiseren”, vertelt Jansen. 70 - Stationslocaties 2022/2023 Wow-factor De projectmanager streeft ernaar om het stationsgebied een ‘wow-factor’ te geven, bijvoorbeeld door groenstroken en terrassen te plaatsen. Jansen waakt wel voor een mogelijke valkuil: “Het moet geen horecaplein worden. Daar zijn er in de binnenstad genoeg van. Deze plek moet vooral een duidelijke verbinding met het centrum krijgen. Als bezoekers nu vanuit het station de stad binnenlopen, is het onduidelijk waar het centrum is. Met tactische aanpassingen, zoals hoge klimaatbomen, worden passanten straks op een organische manier naar het centrum verwezen.” Naast logistieke redenen is deze vergroening ook vanuit een verkoelend oogpunt nodig. Jansen: “Afgelopen zomer werd op het Stationsplein een temperatuur van 40 graden bereikt. Er zijn koelteplekken nodig om weerstand tegen zulke omstandigheden te bieden. Dat willen we bereiken door in het gebied tussen station en centrum 200 bomen te planten. Ook wordt bijna twintig procent van het gebied ‘ontsteend’ door tegels te verwijderen.

71 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication