14

Station Driebergen-Zeist: Arcadis was verantwoordelijk voor al het spoorwerk en het ontwerp van het station met winkelruimte en gebouwde fietsenstalling, de stationsomgeving inclusief stationsplein, busstation, voetgangersbrug en auto- en langzaam verkeersroutes, en het projectmanagement en procesbegeleiding tijdens alle fasen van het project. Station Driebergen-Zeist: landschappelijke inpassing station met respect voor cultuurhistorie Het Station Driebergen-Zeist bedient twee gemeenten met in totaal zo’n 83.000 mensen. Het eerste station op deze plek werd gebouwd in 1844. Het station is omgeven door historische landgoederen aangelegd in de Engelse landschapsstijl. Het is een cultuur-historisch en ecologisch waardevolle omgeving. Doordat wegen en het spoor elkaar gelijkvloers kruisten ontstond congestie, conflict en verkeersonveilige situaties. Eind jaren ’90 onderzocht Arcadis mogelijke oplossingen. Vervolgens is het project uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van I&W, NS, ProRail, Provincie en gemeenten. Arcadis heeft al het spoorwerk en het station en omgeving ontworpen, inclusief nieuwe fietsstalling, bushaltes, loop- en fietsverbindingen. Het nieuwe station opende begin 2020 en is één van meest door reizigers gewaardeerde stations in Nederland. Wat is de essentie van de integrale aanpak? - Beschouw het station en de omgeving als één samenhangend geheel - Ontknoop de wegen en het spoor door de weg te verlagen - Stel het landschap centraal met de omliggende landgoederen als ontwerp inspiratie - Los het waterprobleem op en versterk tegelijkertijd de ecologie Wat zijn de belangrijkste vervoersverbeteringen? - Nieuw station voor 7.000 treinreizigers per dag en nieuw busstation met 9 haltes - Volledige herinrichting van het gebied met nieuwe auto-, fiets- en loopverbindingen - Gebouwde parkeervoorzieningen voor 600 auto’s en 3.000 fietsen Wat zijn de positieve sociale effecten? - Nieuw duurzaam stationsgebouw ontworpen met de eindgebruiker in gedachten 14 - Stationslocaties 2023/2024 - Stationsomgeving met een eigen identiteit, respect voor de cultuurgeschiedenis en ecologische hoofdstructuur - Sociaal veilige, gebruiksvriendelijke en goed functionerende voorziening Wat is de bijdrage aan een beter milieu? - Vermindering verkeers- en geluidsoverlast, betere luchtkwaliteit, minder CO2 uitstoot - Toename van gebruik OV als alternatief voor auto - Hergebruik cultuurhistorische elementen in de kap en het NS hekwerk in de fietsenstalling - Behoud en adaptief hergebruik van het historische station - Vermindering van het energiegebruik tot 60% - Vermindering van wateroverlast door een gebouwde ondergrondse wateropvang - Natuurlijk watermanagement door opslag en door groen in de stationsomgeving - Behoud en het herplanten van volwassen bomen in het gebied als onderdeel van een bomenplan en beeldkwaliteit Wat is de positieve bijdrage aan de economie? - Station heeft een economisch impuls gegeven en private investeringen aangetrokken - Nieuw hoofdkantoor van Triodos* met 600 werknemers op loopafstand van het station - Gemeenten werken samen aan een plan voor de integrale gebiedsontwikkeling nabij het station met woningen, kantoren en recreatievoorzieningen *Het door Thomas Rau ontworpen gebouw is het eerste 100% uit hout opgebouwde, volledig herbruikbare kantoorgebouw in Nederland. Arcadis heeft het landschap ontworpen en was verantwoordelijk voor een naadloze overgang in het landschap en directe verbinding met het station.

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication