een drukke verkeersader in Dijk en Waard. Met de ongelijkvloerse kruising van de Zuidtangent wordt de bereikbaarheid van het Stationskwartier sterk verbeterd, evenals de verkeersdoorstroming en de veiligheid voor voetgangers en fietsers. Bij de aanbesteding van de werkzaamheden bleek deze zomer dat het eerder vastgestelde budget werd overschreden. De gemeente heeft vervolgens extra middelen opzij gelegd om het tunnelproject te financieren. Nils Langedijk: “Dit was een tegenvaller, maar we hadden al rekening gehouden met extra kosten. Je ziet dat dit soort projecten in deze tijd duurder worden, mede vanwege stijgende kosten van grondstoffen, materialen en arbeid. De gemeenteraad is bereid deze extra investering te doen, omdat zij het belang ervan inziet voor toekomstige generaties. De investering betreft niet alleen de spooronderdoorgang. We leggen ook heel veel nieuwe openbare ruimte aan.” De aanleg van de spooronderdoorgang gaat ongeveer 20 maanden duren. De werkzaamheden starten in de zomer van 2024. De eerste stappen richting de aanleg van de onderdoorgang zijn al gezet. Afgelopen zomer vond een reconstructie plaats van een deel van de Zuidtangent en de omliggende openbare ruimte. Klimaatbestendige polder Om de aanleg van de spoorondergang en woningbouwplannen mogelijk te maken is eerder dit jaar het startsein gegeven voor de Impressie van de toekomstige spooronderdoorgang bouw van een nieuw gemaal. Een spectaculaire ingreep in de hoofdwaterstructuur van de eeuwenoude polder. Zonder extra maatregelen zou de spooronderdoorgang deze watergang volledig afsluiten, terwijl het juist een belangrijke schakel is in de afvoer van het polderwater. Ontwikkelplan OV-knoop Sinds begin dit jaar werkt de gemeente onder leiding van adviesbureau APPM samen met provincie Noord-Holland, ProRail, NS Stations en Bureau Spoorbouwmeester aan een ontwikkelplan voor de OV-knoop; het NS-station en de directe omgeving. Op basis van een handelingsperspectief, opgesteld door de adviseurs van Goudappel, worden verschillende ontwikkelmodellen uitgewerkt. Dijk en Waard groeit de komende jaren met 10.000 woningen. In een voorkeurs- en ambitiemodel wordt vastgelegd hoe alle vervoersmodaliteiten in en om het NS-station met het oog op die toekomst moeten functioneren. In een nieuw Stationskwartier, midden in Dijk en Waard. De ontwerpers en ingenieurs van De Zwarte Hond en Arcadis zijn ingehuurd om met gemeente, provincie en spoorpartijen de modellen op te stellen. De oplevering van het gemaal is eind dit jaar, zodat de aanleg van de spooronderdoorgang op tijd kan beginnen. De gemeente en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) voeren samen directie op de uitvoering van de werkzaamheden. Het gemaal zorgt in combinatie met andere maatregelen voor een klimaatbestendige polder Heerhugowaard. Met het nieuwe gemaal kunnen watergangen in het Stationskwartier worden verlegd en wordt ruimte gevonden voor nieuwe vastgoedontwikkelingen. Een win-win voor de polder en de gebiedsontwikkeling. Woningbouwplannen In het Stationskwartier wordt de komende jaren volop gebouwd. Er komen huur- en koopwoningen voor jong en oud, gecombineerd met zorgwoningen, horeca, voorzieningen en veel ruimte voor groen. Het wordt een aantrekkelijk en modern woon- en werkgebied, met het station in het hart van het gebied. Wonen in het Stationskwartier is wonen tussen stad en groen. Met aan de ene kant stedelijke voorzieningen met goede trein- en busverbindingen en aan de andere kant de waterrijke omgeving van Kanaalpark Dijk en Waard met onder meer het cultuurhistorische eilandenrijk en het landschapsreservaat Oosterdel. Dat is een unieke combinatie. De volledige ontwikkeling van het Stationskwartier heeft een flinke doorlooptijd, maar de eerste woningen zijn al opgeleverd. In 2022 werd De Groene Trede voltooid. Dit gebouw Stationslocaties 2023/2024 - 27
28 Online Touch Home