49

Wethouder Jean-Pierre Schouw Wachtruimte en broodjeszaak 1854 “Het station is een entree, maar tegelijkertijd is het ook een vertrekpunt. Die functie willen we belangrijker maken: Etten-Leur als op- en overstapstation.” Veiligere omgeving Het stationsgebouw werd in 1964 gebouwd en is inmiddels een gemeentelijk monument. Ook de stationsomgeving dateerde van die tijd. De Leeuw: “Het was allemaal wat rommelig. Verfraaiing was een grote wens.” ProRail vernieuwde beide perrons met volledig gerecyclede tegels. Het fietsparkeren is verplaatst naar beide kanten van het spoor en ondanks de uitbreiding naar achthonderd parkeerplekken denken gemeente en ProRail al aan uitbreiding, met name voor het veilig stallen van elektrische fietsen. De uitstraling van het stationsplein is sterk verbeterd dankzij de nieuwe inrichting. De Leeuw: “Bureau Wurck tekende het ontwerp en zij kozen voor eenheid van materialen waardoor alles beter op elkaar is afgestemd. Er zijn zitelementen gekomen en nieuwe verlichtingsarmaturen. Ook zijn er nu meer groenvoorzieningen dan voorheen.” Het verhogen van de veiligheid op en rond het station was een andere wens. “De spoorlaan had ‘aanliggende’ fietspaden en auto’s, bussen en fietsen Stalling voor de (elektrische) fiets Torenpad Stationslocaties 2023/2024 - 49

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication