51

zaten elkaar als het ware in de weg. Dat is nu opgelost met vrijliggende fietspaden. De bus stopt niet meer op de rijbaan maar bij een aparte bushalte.” De spoorovergang naar het andere spoor wordt nog verbeterd. Verbeterde looproute Schouw: “Het station is een entree, maar tegelijkertijd is het ook een vertrekpunt. Die functie willen we belangrijker maken: Etten-Leur als op- en overstapstation, dat laatste voor de bus. De (elektrische) fiets speelt daarin een belangrijke rol met name voor reizigers afkomstig uit omliggende gemeenten. De parkeervoorzieningen voor die doelgroep mogen nog wel beter. Daar denken we samen met NS over na.” De looproute tussen station en centrum is ook aangepast, vertelt De Leeuw. “Met nieuwe bestrating, verlichting en fietspaden. We willen dat nog verder upgraden en hoe dat het beste kan, daar denken we nog over na.” Nieuwe wijk Etten-Leur denkt ook na over een nieuwe wijk met ongeveer 1.300 woningen niet ver van het station. Er zijn ideeën om de auto aan de ‘zijkanten’ van de wijk te houden om fietsgebruik te stimuleren. Schouw: “Ook die groep moet straks veilig en snel op het station kunnen komen en hun vervoermiddel veilig kunnen stallen.” Overigens zijn er voldoende parkeerplaatsen voor auto’s vlakbij het station en iets verderop, zegt De Leeuw. Schouw hoopt op wat meer levendigheid op en rond het station. “Misschien straks wat horeca in het nieuwe complex op het nu nog braakliggende terrein. En 1854, de horeca in het stationsgebouw, doet het hartstikke goed. Daar een terras erbij zou hartstikke mooi zijn voor wat meer leven in de brouwerij. Maar ook de bloemenkiosk zorgt voor reuring.” << Verkeersstructuur rondom het station Stationslocaties 2023/2024 - 51

52 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication