57

D e transformatie van de stad speelt zich op verschillende vlakken af: woningbouw, werklocaties, mobiliteit en vergroening. “Ik zie het als onze opdracht aan de toekomst om een gebied te creëren waar onze inwoners op een fijne manier kunnen wonen, werken en verblijven. Daarvoor moeten we nu een aantal belangrijke keuzes maken”, legt de wethouder uit. “We gaan tot 2040 zo’n 10.000 woningen toevoegen, voor een heel diverse doelgroep. Dat doen we niet meer zoals vroeger, door nieuwe wijken te bouwen aan de randen van de stad. Nu ligt de focus juist in het centrum, met name in de Spoorzone, dichtbij bestaande voorzieningen en stations. Daar gaan we in vier gebieden verdichten, vergroenen, de hoogte in en oude panden, zoals het Belastingkantoor en het GGD-gebouw, opnieuw ontwikkelen.” Mobiliteitsplan Meer woonruimte in de stad vereist ook de nodige aanpassingen op het gebied van mobiliteit. Ewout Fennis, strategisch adviseur mobiliteit, legt uit wat de plannen zijn. “We willen dat er meer ruimte komt voor fietsers en voetgangers, voor ontmoeten en verblijven. Daarmee krijgt de auto dan een minder dominante plaats in de openbare ruimte. Er komen snelle fietsverbindingen met de omliggende v.l.n.r. Marionne van Dongen, Ewout Fennis en Sidney van den Bergh dorpen, zodat ook mensen buiten de gemeente Oss het station gemakkelijker per fiets kunnen bereiken. Daar komen betere en veilige plekken om fietsen te stallen. En er zijn plannen om het ongunstig gelegen busstation bij het station naar de andere kant te verplaatsen, zodat bussen niet meer die onnodige lus Op de plek van het voormalige Belastingkantoor worden woningen ontwikkeld. Betaalbaar en in het groen. Impressie door KCAP moeten maken, waarbij ze twee keer over het spoor moeten. De ruimte die vrijkomt door de verplaatsing van de bussen, komt ten goede aan de ontwikkeling van het station.” Ook rond station Oss-West staan de nodige ontwikkelingen op stapel. Zo’n 750 meter ten westen van het station moet de komende jaren een woonwijk met zo’n drieduizend woningen verrijzen. Pal naast het station werkt de gemeente samen met ontwikkelaars aan de herontwikkeling van een oud bedrijventerrein. Bedoeling is daar dat er een gebied ontstaat waar stedelijk wonen gecombineerd wordt met werken. Beide ontwikkelingen bieden mooie kansen om het kleine station en zijn omgeving om te toveren in een mooi verblijfsgebied.” Twaalf minuten voor dichte spoorbomen Daarmee houden de spoorse plannen voor de komende jaren niet op. Binnen de stad Oss zijn er maar liefst negen gelijkvloerse spoorwegovergangen. Deze vormen een bron van ergernis en oponthoud voor veel bewoners en forensen. Per uur kan de totale wachttijd voor de gesloten bomen oplopen tot wel twaalf tot vijftien minuten. In de ambitieuze plannen van Oss blijven er slechts drie gelijkvloerse spoorwegovergangen over. De rest wordt vervangen door drie onderdoorgangen voor de fiets en drie voor de auto. De ombouw van gelijkvloerse overwegen is ook noodzakelijk vanuit het oogpunt van overwegveiligheid. Die neemt anders, met de komst van duizenden nieuwe inwoners in centrum, steeds verder af. Stationslocaties 2023/2024 - 57

58 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication