61

Vrijwilligers werken op stationstuin Deurne In heel Nederland zien we inmiddels op en rond de lokale stations initiatieven van actieve burgers en betrokken ondernemers zich ontwikkelen. Zo wordt de openstelling van de wachtruimte in Krabbendijke mogelijk gemaakt door een initiatief van enkele inwoners die muzieklessen en kunstexpressie in het stationsgebouw aanbieden. En sinds kort heeft ook het “spreekatelier voor anderstaligen” hier onderdak gevonden. Iets verderop in Kapelle is een vergelijkbaar initiatief te vinden in het station. En ook in andere delen van het land zijn maatschappelijke initiatieven ontstaan, zoals op het Limburgse heuvellijntje op de stations van Schin op Geul en Klimmen-Ransdaal, of in Noord-Nederland waar bijvoorbeeld het initiatief “Tweede Kans’ in Harlingen mensen de mogelijkheid biedt te (re)integreren in de maatschappij middels een kringloopwinkel en een horeca steunpunt. NS en Prorail werken binnen het programma “Op ons Station” ook aan het maatschappelijk inzetten van stationsvastgoed. Zo is er in Oldenzaal een horecapunt geopend, waar bijvoorbeeld mensen met afstand tot de arbeidsmarkt hun plek weten te vinden. Zie: www.oponsstation.nl “Wij zijn een landelijke vereniging die kennis, kunde, netwerk en instrumenten ontwikkelt en inzet bij de ondersteuning van lokale initiatieven rond stationsgebieden’’ Om kennis, ervaringen, oplossingen en ideeën van al deze mooie initiatieven bij elkaar te brengen en met elkaar te delen, onderzoeken een drietal initiatiefnemers1 of er behoefte is aan een platform van stationsinitiatieven. Als voorbeeld hiervoor wordt met enige ‘jaloezie’ gekeken naar het Verenigd Koninkrijk, waar Communty Rail Network2 fungeert. De situatie aan de overkant van de Noordzee is uiteraard heel anders, dus het Nederlandse initiatief zal geen kopie worden, maar een eigen ontwikkeldynamiek kennen. Met als doel verbetering van de leefbaarheid en samenhang in de stationsomgevingen te bewerkstelligen is Vereniging Station Lokaal (VSL) in oprichting gestart. Het initiatief voor VSL ontstaat uit de contacten die Coöperatie Stationspark Deurne heeft met de Coöperatie Coopnet en het Landelijk Samenwerkingsverband Actieve (LSA) bewoners. Michel vertelt: ‘’Mensen hoeven niet opnieuw het wiel uit te vinden. De afgelopen jaren hebben we veel ervaring opgedaan en wij kunnen hen ondersteunen en advies geven in de aanpak en ontwikkeling van het lokale burgerinitiatief.’’ De vereniging fungeert als ontmoetingsplaats waar ideeën, oplossingen, energie, kennis en kennissen uitgewisseld kunnen worden: een basis waar men terecht kan met vragen. In het droombeeld van VSL beschrijven de initiatiefnemers ‘’iedere lokale initiatiefgroep adopteert als het ware de omgeving van het lokale station. Binnen de vereniging wordt er niet gestreefd naar een structuur die individuele initiatieven aan de hand neemt en waar alle Inmiddels is er flink wat belangstelling vanuit diverse stations in Nederland. Voorbeelden vinden we in alle windstreken van het land. Naast de eerder genoemde initiatieven is er bijvoorbeeld ook contact met Winschoten, Gilze-Rijen, Houthem-St. Gerlach, Den Haag Holland-Spoor, Delfzijl en nog veel meer. Het toekomstbeeld van VSL is helder: “we willen een landelijke vereniging zijn die kennis, kunde, netwerk en instrumenten ontwikkelt en inzet bij de ondersteuning van lokale initiatieven rond stationsgebieden. Op deze manier werken we aan een (h)eerlijke samenleving in Nederland door gebruik te maken van de lokale kracht, passie, creativiteit en het plezier van samenwerken”. << Voor meer informatie: www.verenigingstationlokaal.nl knelpunten gedropt kunnen worden. Het doel van VSL is te groeien naar een situatie waarin de individuele initiatieven krachtig genoeg zijn om zelf invulling te geven aan eigen programma’s. De vereniging fungeert hierbij als vangnet voor collectieve vragen en uitdagingen en werkt zogenaamd onderkoepelend”. 1) Jos van Wegen (coöperatie Coopnet), Michel Lintermans (Stationspark Deurne), Vincent Jacobs (LSA bewoners) 2) https://communityrail.org.uk/ Stationslocaties 2023/2024 - 61

62 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication