65

Links Rik van der Linden, wethouder Mobiliteit. Rechts Maarten Bruggraaf, wethouder stadsontwikkeling. Foto’s: Ronald van den Heerik kunnen te voet of per fiets via het opgeknapte park veilig het station bereiken of verlaten.” Autoluwe binnenstad Inzetten op meer gebruik van de fiets of het OV is een belangrijk speerpunt binnen de Dordtse mobiliteitsvisie. “We gaan uit van het STOMP principe”, legt Van der Linden uit. “Dat staat voor Stappen, Trappen, Ov, Mobility as a service (bijvoorbeeld het delen van een voertuig) en dan pas de Personenauto. We kiezen hiermee zoveel mogelijk voor vormen van mobiliteit die weinig ruimte vragen. Zodat we de vrijgekomen (parkeer)ruimte kunnen gebruiken voor woningbouw. Nee, we voeren geen anti-auto beleid, maar we willen wel stimuleren dat mensen andere keuzes maken. Zo bouwen we langzaam aan een autoluwere binnenstad, waar we zo’n 1.000 woningen willen realiseren. 40 Jaar geleden stonden auto’s nog dubbel geparkeerd waar we nu voetgangersgebied hebben. Dat is een proces van gewenning, waarin we de parkeerfuncties anders gaan verdelen. Op twee locaties, in de Spoorzone (op de plek van het huidige rangeerterrein) en aan de voet van de A16 komen grote parkeerhubs. Daar vandaan kunDe woongebieden worden optimaal ingericht voor voetgangers en fietsers achter geluid afschermende bebouwing (Mecanoo) Stationslocaties 2023/2024 - 65

66 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication