7

gemengd gebied voor wonen, werken en onderwijs. Onder deze zone vallen verschillende ontwikkelingen, die samen moeten leiden tot een vernieuwde invulling en identiteit van het gebied. “Wij houden rekening met een groei naar minimaal 180.000 inwoners in 2040”, stelt de wethouder van de stad die er nu ruim 165.000 heeft. “Niet omdat het bestuur die ambitie heeft, maar de aantrekkingskracht van de stad is gewoon zo groot. Mensen willen hier graag wonen, werken en recreëren. Apeldoorn is de tweede stad van Oost-Nederland, met een bijbehorend voorzieningenniveau. We hebben een groot theater, musea en goede verbindingen met de A1 en de A50 én we hebben veel bedrijvigheid, met 104.000 arbeidsplaatsen.” Daarom wil de gemeente ten oosten van de Spoorzone een nieuwe wijk ontwikkelen. “Met wonen, werken en onderwijs. Een aanvulling op de binnenstad. Omdat dit stadsgebied zich aan beide zijden van het spoor uitstrekt, willen we de hindernis die het spoor vormt verminderen. We denken aan een extra voetgangersbrug of fietsverbinding, en we willen ook de visuele connectie tussen beide zijden van het spoor verbeteren.” Lerend district Messerschmidt: “De centrumfunctie die we zijn voor het station, bestaat veel meer uit het verbinden van het zuiden met het noorden. Het moet ook een gebied worden waar veel mensen wonen en werken, maar ook een lerend district. Een cluster van kennisontwikkeling, met ROC Aventus, Hogeschool Saxion, de Fotovakschool en Wittenborgh University.” Het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering gaat naar deze locatie verhuizen en Saxion heeft de intentie uitgesproken om uit te breiden. “Ik denk dat in vroegere jaren het station meer werd gezien als een eindstation, letterlijk en figuurlijk. Je stapte daar uit. Peter Messerschmidt. Foto Peter Lous “Het station moet een overstappunt zijn voor verschillende soorten vervoer, voor bewoners én bezoekers.” Nu zien we het meer als een mobiliteitshub.” Messerschmidt spreekt zelfs van de mogelijkheid om het busstation uit het centrum te halen en de bussen te verplaatsen naar de andere Apeldoornse stations (Osseveld en De Maten). Zo krijgt het centraal station een rol als verbinder, als draaischijf tussen de verschillende nieuwe ontwikkelingen. En de andere stations zijn veel meer begin- en eindpunten voor de bewoners. “Het station moet een overstappunt zijn voor verschillende soorten vervoer, voor bewoners én bezoekers.”

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication