15

aangebracht zodat overal hetzelfde Jongeneel-gezicht wordt getoond. Daarnaast hebben we ruimte gecreëerd om berichten te posten die voor de klanten van alle vestigingen interessant zijn.’ Eigen community ‘We hebben ook een aantal richtlijnen geformuleerd. De belangrijkste daarvan is dat het accent moet liggen op het posten van inhoudelijke berichten die uitnodigen tot interactie. Dat kunnen bijvoorbeeld berichten zijn over een bijzonder project van een klant of een bijzondere toepassing van een bepaald product van Jongeneel. Het kan ook gaan over een bijzondere gebeurtenis op de vestiging, het delen van kennis en ervaring van de medewerkers, evenementen van klanten of bepaalde artikelen in de lokale pers die te maken hebben met de hout- of bouwwereld. Dit zijn maar een paar voorbeelden. Er zijn voor onze vestigingen veel meer mogelijkheden waarmee ze een kring van volgers en daarmee een eigen community kunnen opbouwen. Het gaat bij Facebook niet om directe verkoop maar om klantenbinding. Snelheid is ook een groot voordeel van sociale media. Als een kernleverancier van Jongeneel snel wil starten met een campagne dan kan Facebook in bepaalde gevallen uitkomst bieden. Berichten kunnen in principe 24/7 worden gepost.’ Martin Haasjes wijst er wel op dat berichten voor de volgers actueel en relevant moeten zijn en ook moeten passen bij het karakter van Facebook: ‘Dit houdt onder meer in dat de berichten kort en bondig moeten zijn en bij voorkeur visueel met een foto of een video worden ondersteund. Indien teksten langer zijn, dan verdient het aanbeveling om door te linken naar een website waarop geïnteresseerden verder kunnen lezen. Sinds de introductie van dit platform zien we een motiverende ontwikkeling van het aantal volgers. Sommige vestigingen doen het beter dan andere. Jongeneel Maastricht en Jongeneel Oss behoren tot de koplopers. Zij steken er de nodige energie in en dat loont.’ Verdiepingsslag We benaderen Susanne Ligthart die bij Jongeneel Maastricht op de verkoop binnendienst werkt en de Facebook-pagina daar ook onder haar hoede heeft: ‘Wij vinden het hier een leuke manier om de relatie met onze klanten een persoonlijk tintje te geven. We waren al op Facebook actief, maar met het platform waarover we nu beschikken, kunnen we het veel professioneler aanpakken en dat vertaalt zich in een groei van het aantal volgers. De ruimte die we hebben om er een eigen invulling aan te geven, ervaren we hier ook als positief. Het stelt ons in staat om rekening te houden met de specifieke samenstelling van onze klantenkring. De berichten die we posten zijn uiteenlopend. Zo hebben we half augustus een videobericht gepost over onze nieuwe balie die we zelf met stukjes hardhout hebben gedecoreerd. We waren benieuwd wat onze klanten ervan vinden.’ Wesley Steerneman die eerst bij Jongeneel Oss werkte, maar nu vestigingsleider is bij Jongeneel Den Bosch stelt dat sociale media niet meer zijn weg te denken: ‘De wereld wordt steeds digitaler en daar kunnen we ons voordeel mee doen. Ik zie de inzet van Facebook in de eerste plaats als een verdiepingsslag in de relatie met onze klanten. Het stelt ons in staat om hen een kijkje in onze keuken te geven, vakkennis te delen, ervaringen uit te wisselen en daarmee een bepaalde saamhorigheid te kweken. Door daarnaast aandacht aan hun projecten te besteden, tonen we onze interesse en dat wordt gewaardeerd. Het gaat daarbij niet zozeer om onze producten, maar om wat onze klanten ermee maken. De berichten die wij posten, zijn ook heel divers. Neem maar eens een kijkje op onze Facebook-pagina.’  www.facebook.com/jongeneel.maastricht www.facebook.com/jongeneel.denbosch INHOUT 15 De berichten die de vestigingen op hun Facebook-pagina posten, zijn heel divers. Zo zijn ze in Maastricht trots op hun nieuwe balie die ze met stukjes hardhout hebben gedecoreerd

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication