0

INSPIRATIE VOOR TOEPASSING VAN HOUT INHOUT OKTOBER 2016/NUMMER 49 Daglicht en frisse lucht Specialist in houtskeletbouw Luchtdicht systeem voor hellende daken Weekamp kiest voor kwaliteit en service WWW JONGENEEL NL

Nieuw! Skantrae Aflak Service Gemak en keuzevrijheid. Dat is waar de Skantrae Aflak Ser De Aflak Service is mogelijk voor alle opdekdeuren in de series Pr k Ser Original, Cube en Essence. U heeft keuze uit tien RA n RA SKS 2240 Glas-in-Lood 12 SKS 2240 Glas-in-Lood 12 www.skantrae.com

INHOUD Volg Jongeneel op Facebook Alle vestigingen hebben een eigen pagina. Meer informatie op pagina 14 8 ‘In onze nieuwe commerciële organisatie komt het contact met klanten voorop te staan. Dat geldt niet alleen voor de vestigingen, maar ook voor de drie regiodirecteuren en mijzelf. Om dat mogelijk te maken investeren wij in het uitbreiden van onze commerciële organisatie en komen de productspecialisten weer op de vestigingen te werken. Via de Jongeneel Academy investeren we ook in het verder vergroten van de kennis en kunde van onze medewerkers.’ Algemeen directeur Denis Brouwer van Jongeneel. Lees het artikel op pagina 4 22 Weekamp kiest voor kwaliteit en service Luchtdicht systeem voor hellende daken 10 27 G&S Bouw realiseert hoogwaardige kantoorgebouwen Specialist in houtskeletbouw Daglicht Advies Centrum In het Velux Daglicht Advies Centrum zijn vier echte zolders te vinden. Daarin zijn alle typen dakramen, daglichtsystemen en dakkapellen gemonteerd die Velux in haar assortiment heeft. Er zijn ook opstellingen met een plat dak waar de daglichtbox, de daglichtspot, de (elektrisch ventilerende) lichtkoepels en de (modulaire) lichtstraten worden getoond. Hetzelfde geldt voor het uitgebreide assortiment raamdecoratie en diverse typen zonwering en rolluiken. Dealers en montagebedrijven kunnen het Daglicht Advies Centrum ook met hun klanten bezoeken. Een mooie gelegenheid om meer te verkopen en meer marge te maken. Bezoekadres: Molensteijn 2, De Meern. Lees ook het artikel op pagina 16 INHOUT 3 foto Milan Victor Hofmans

SERVICE Jongeneel is een klantenbedrijf VESTIGINGSTEAMS BEPALEN HET SUCCES Met het aantreden van Denis Brouwer als nieuwe directeur is de focus bij Jongeneel voor de volle 100% op het bedienen en ontzorgen van de klanten komen te liggen. In de nieuwe commerciële organisatie spelen de vestigingsmanagers een centrale rol. Samen met de teams op hun vestigingen maken zij het verschil voor onze klanten. W Algemeen directeur Denis Brouwer: ‘We moeten het gewone ongewoon goed doen!’ e spreken met Denis Brouwer op het hoofdkantoor van Jongeneel in Utrecht dat hij consequent het servicekantoor noemt: ‘De vestigingsmanagers zijn volledig verantwoordelijk voor het gebied waarin ze opereren. Zij staan voor de belangrijke taak om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen en maximaal te ontzorgen. Hier in Utrecht is de organisatie erop gericht om hen zo effectief mogelijk te ondersteunen. Daarom noem ik het liever een servicekantoor dan een hoofdkantoor. De logistieke organisatie blijft zoals hij is. Die functioneert goed. Nieuw is dat onze klanten bij hun bestelling kunnen doorgeven dat ze een sms-bericht willen ontvangen met de verwachte bezorgtijd van hun order. Dan hoeven ze niet op de vrachtwagen te gaan zitten wachten.’ Denis Brouwer benadrukt nog eens dat het contact met klanten in de nieuwe commerciële organisatie voorop staat. ‘Dat geldt niet alleen voor de vestigingen, maar ook voor de drie regiodirecteuren en mijzelf. Om dat mogelijk te maken investeren wij in het uitbreiden van onze commerciële organisatie en komen de productspecialisten weer op de vestigingen te werken. Via de Jongeneel Academy investeren we ook in het verder vergroten van de kennis en kunde van onze medewerkers.’ Groeimodel Alles is erop gericht om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen, ook door alternatieve oplossingen aan te dragen waarmee ze hun projecten ‘IN ONZE NIEUWE COMMERCIËLE ORGANISATIE STAAT HET CONTACT MET ONZE KLANTEN VOOROP. DAT GELDT NIET ALLEEN VOOR DE VESTIGINGEN, MAAR OOK VOOR DE DRIE REGIODIRECTEUREN EN MIJZELF’ Algemeen directeur Denis Brouwer van Koninklijke Jongeneel 4 INHOUT 49|2016

kwalitatief beter of efficiënter kunnen realiseren.’ Denis Brouwer legt uit dat er grotere en kleinere vestigingen zijn: ‘Voor de klant zou dit echter geen verschil mogen uitmaken. Onze vestigingen zijn het gezicht van Jongeneel in de markt en moeten ervoor zorgen dat onze klanten zich welkom voelen en kunnen profiteren van alle kennis die bij Jongeneel aanwezig is. Ik heb het al eerder gezegd: wij moeten de verwachtingen van onze klanten elke dag weer overtreffen: het gewone ongewoon goed doen! We werken met een groeimodel. Dit betekent dat we ook investeren in het vernieuwen en uitbreiden van onze vestigingen. Zo openen we begin november een compleet nieuwe vestiging in Tilburg. Deze nieuwe vestiging komt in een van de mooiste panden die we als Jongeneel hebben en ligt, en dat is uiteraard veel belangrijker, dichter bij onze klanten. Hierdoor zal de bouwshop nog beter tot zijn recht komen, een belangrijk aspect van onze dienstverlening aan haalklanten. Want dat is en blijft het centrale uitgangspunt van onze nieuwe commerciële organisatie: het optimaal bedienen en maximaal ontzorgen van onze klanten. Jongeneel is in de allereerste plaats een klantenbedrijf.’ Dezelfde taal We hebben ook een ontmoeting met de drie regiodirecteuren van Jongeneel: John Veerman voor het noorden, Arjën van de Hoef voor het midden en Vincent Meeuwissen voor het zuiden van het land. John Veerman: ‘We gaan Jongeneel in een veranderende markt opnieuw op de kaart zetten. Daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen. Jongeneel komt veel dichter bij haar klanten te staan.’ Arjën van de Hoef legt het accent op persoonlijk zakendoen: ‘We moeten onze klanten zo goed kennen dat we aan een half woord genoeg hebben om ze optimaal te kunnen bedienen. Dat zie ik als de grootste uitdaging.’ Vincent Meeuwissen voegt eraan toe dat de meeste klanten ook graag lokaal zakendoen: ‘In dat verband is het een voordeel dat de teams op de vestigingen de lokale markt goed kennen en dezelfde taal spreken, letterlijk en figuurlijk.’ Het was een korte ontmoeting maar de boodschap komt duidelijk over. Ze staan bij wijze van spreken te trappelen van ongeduld om van de nieuwe commerciële organisatie een succes te maken.  Hoe wordt de nieuwe koers van Jongeneel door de vestigingen ervaren? Met dit doel brengen we een bezoek aan Jongeneel Terneuzen. Lees verder op pagina 6 De drie regiodirecteuren van Jongeneel (vlnr): Vincent Meeuwissen (Zuid-Nederland), John Veerman (Noord-Nederland) en Arjën van de Hoef (Midden-Nederland) INHOUT 5

SERVICE Klant moet zich koning voelen ALLES WAT JE AANDACHT GEEFT, GROEIT Hoe wordt de nieuwe koers van Jongeneel door de vestigingen ervaren? Met dit doel brengen we een bezoek aan Jongeneel Terneuzen. We komen snel tot de conclusie dat het hele team enthousiast is. Michel Palmen: ‘Over de nieuwe koers van Jongeneel zijn we erg enthousiast. Dat geldt voor het hele team. De klant moet zich koning voelen.’ J e ziet de vestiging al van verre. De indrukwekkende loods is een niet te missen blikvanger. We zijn benieuwd naar de historie. Het is onze eerste vraag nadat we gastvrij door vestigingsmanager Michel Palmen zijn ontvangen: ‘Daar zit inderdaad een hele geschiedenis aan vast. In het kort kan ik erover zeggen dat de directeur van de Terneuzense Scheepsbouw Maatschappij gecharmeerd was van de imposante staalconstructie van een van de paviljoens op de Wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel. Hij was ervan overtuigd dat hij de constructie goed op het terrein van zijn scheepswerf kon gebruiken. En zo geschiedde. Na afloop van de Expo kocht hij het gevaarte en liet het grootste deel ervan herrijzen. Als gevolg van de malaise in de scheepsbouw kwam de loods in 1982 in handen van houthandel Schoenmakers en dat bedrijf werd later door Jongeneel overgenomen.’ We vragen Michel Palmen naar het verzorgingsgebied van zijn vestiging: ‘Wij bedienen Zeeuws-Vlaanderen, Noord- en Zuid-Beveland, Walcheren en Schouwen-Duiveland. We zijn ook wel in België actief, maar dat is niet zo eenvoudig vanwege de afwijkende houtmaten.’ Michel heeft Terneuzen al vijf jaar als vestigingsmanager onder zijn hoede en heeft dus al het een en ander meegemaakt: ‘Door onze ligging hadden we altijd al een aparte positie, ook omdat we hier onze eigen logistiek verzorgen, maar over de nieuwe koers van Jongeneel zijn we hier allemaal ‘WIJ WERKEN HIER VOLGENS VIER BASISPRINCIPES: KEN JE KLANT, HERKEN JE KLANT, KORTE LIJNEN EN DIRECT CONTACT. WE ZIJN ZEER SERVICEGERICHT’ Vestigingsmanager Michel Palmen van Jongeneel Terneuzen 6 INHOUT 49|2016

erg enthousiast. Dat geldt voor het hele team. De klant moet zich koning voelen. We hebben er pijn in onze buik van als een klant ontevreden is. Wat hebben we fout gedaan, vragen we ons dan af, en hoe kunnen we er lering uit trekken? Gelukkig komt het niet vaak voor.’ Servicegericht Michel Palmen noemt zich een genaturaliseerde Zeeuw: ‘Zoals jullie ongetwijfeld al hebben gehoord, ben ik een geboren Limburger. Ik ben getrouwd met een Zeeuwse uit Cadzand. We zijn hier gaan wonen nadat mijn schoonvader mij had overgehaald om in zijn bouwbedrijf te gaan werken. Dat was een hele overstap want daarvoor werkte ik in de accountancy. Die ervaring bleek evenwel goed van pas te komen. Daarnaast heb ik altijd graag met mijn handen gewerkt. In de dertien jaar dat ik daar heb gewerkt, heb ik de bouwwereld goed leren kennen. Je weet dan veel beter waar je klanten het over hebben. Dat geldt overigens niet alleen voor mij maar ook voor de andere leden van mijn team. Het zijn vrijwel allemaal oude rotten in het vak. De nieuwe commerciële organisatie van Jongeneel brengt voor ons in Terneuzen geen grote veranderingen met zich mee. Wij werken hier volgens vier basisprincipes: ken je klant, herken je klant, korte lijnen en direct contact. We zijn zeer servicegericht. Logistiek werken we met vaste routedagen, maar als een klant zijn spullen per se op een andere dag nodig heeft, dan maken we een uitzondering. Onze houding is: als het kan, dan doen we het. Dat we onze eigen logistiek verzorgen, maakt het natuurlijk wel makkelijker.’ Michel Palmen is positief over de bouwshop: ‘Het assortiment kan nog wel wat worden verbeterd en uitgebreid maar voor onze haalklanten is het zonder meer een pluspunt en prijstechnisch liggen we goed in de markt.’ We vertrekken uit Terneuzen met het gevoel dat we van deze vestiging nog veel kunnen leren.  Het indrukwekkende magazijn is voor Jongeneel Terneuzen een niet te missen blikvanger De bouwshop is een pluspunt voor haalklanten en ligt prijstechnisch goed in de markt INHOUT 7

INNOVATIE Luchtdicht systeem voor hellende daken 30% VAN DE WARMTE ONTSNAPT VIA HET DAK Energieneutraal bouwen heeft de toekomst. We gaan in de komende jaren steeds energiezuiniger bouwen tot (bijna) energieneutraal in 2020. Dat ligt vast in Europees en Nederlands overheidsbeleid. Met haar luchtdicht systeem voor hellende daken levert Unilin Insulation een belangrijke bijdrage aan het realiseren van deze doelstelling. W e gaan te rade bij marketing manager Christian van Gils van Unilin Insulation en Marketing manager Christian van Gils: ‘Omdat de veer dikker is dan de hoogte van de sponning en een speciale foamlaag heeft, wordt een zeer hoge luchtdichting bereikt’ 8 INHOUT 49|2016 duiken eerst even in de historie van deze Belgische onderneming: ‘Unilin is door enkele families uit het zuidwesten van Vlaanderen opgericht als producent van vlasspaanplaten. Dat verklaart ook de naam: Union de Lin, samengetrokken tot Unilin. In de jaren zeventig werd besloten om de productie uit te breiden met gemelamineerde platen, laminaatvloeren en dakelementen. In 2005 heeft Unilin Opstalan overgenomen van Heijmans. Beide merken hebben nog tot en met 2012 naast elkaar bestaan. Met ingang van 1 januari 2013 zijn we verder gegaan als Unilin Insulation. Wij zijn specialist op het gebied van isolerende dakelementen en kregen uiteraard ook te maken met de toenemende eisen die de overheid aan de energieprestaties van woningen stelt. Die worden uitgedrukt in de Energie Prestatie Coëfficiënt ofwel EPC. Het is een indexcijfer dat aangeeft hoeveel energie een woning gebruikt. De waarde 1,0 is ongeveer wat een gemiddelde woning in 1990 presteerde. In 2006 gold een eis van 0,8 en die werd in 2011 en 2015 verlaagd tot respectievelijk 0,6 en 0,4. Europees en Nederlands overheidsbeleid is erop gericht om steeds energiezuiniger te bouwen tot (bijna) energieneutraal in 2020. Dit streven wordt ook wel aangeduid als BENG: Bijna Energie Neutrale Gebouwen. Voor Unilin Insulation was de vaststelling dat 30% van de warmte de woning via het dak verlaat, aanleiding om te onderzoeken hoe wij onze daksystemen verder zouden kunnen verbeteren. Want wat in een goed geïsoleerde woning aan warmte wordt vastgehouden, gaat niet verloren.’ Luchtdichte veer ‘Naast het isoleren met hoge Rc-waarden is het bij het bouwen van energieneutrale woningen ook zaak om de daken luchtdicht te maken, zodat de warmte niet meer door de kieren en naden kan ontsnappen. De oplossing waarmee Unilin op de markt is gekomen, bestaat uit een gepatenteerde luchtdichte veer van spaanplaat die aan drie kanten met een speciale foamtape is bedekt. Hiermee wordt de aansluiting van de langsnaden van de dakelementen afgedicht.’ Christian legt uit hoe het werkt: ‘De luchtdichte veer kan alleen worden toegepast in de dakelementen met een PIR langszijde. In de PIR-isolatie wordt een sponning gefreesd waarin

de luchtdichte veer wordt aangebracht. Door het plaatsen van het volgende dakelement, dat uiteraard eveneens van een sponning is voorzien, krijg je een luchtdichte verbinding. Omdat de veer dikker is dan de hoogte van de sponning en een gladde foamlaag heeft, wordt een zeer hoge luchtdichting bereikt. Door die gladde foamlaag hoeven de dakelementen niet met domme kracht tegen elkaar te worden gedrukt. Nadat de luchtdichte veer in de sponningen van beide dakelementen is aangebracht, is over de volledige lengte van de langsnaden een luchtdichte verbinding gerealiseerd. Voor de aansluiting van de dakelementen op de muurplaat en de nokgording wordt een gladde foamtape op beide onderdelen aangebracht. Deze foamtape is extra breed zodat het ‘omgezet’ kan worden en tijdens het monteren van de dakelementen niet kan ‘op stropen’. Voor de aansluiting van de dakelementen op de kopgevel wordt een luchtdichte folie tegen de onderzijde van het dakelement geplakt. Deze folie wordt op de dakelementen geplakt voordat ze worden gemonteerd.’ Productselector ‘Wat we met dit systeem hebben bereikt, is dat van onze losse, geprefabriceerde dakelementen in één keer een luchtdicht dak kan worden gemaakt. Vanwege het succes is het nu standaard bij toepassing van onze enkelschalige en dubbelschalige dakelelementen. Ze zijn ook met deze luchtdichte veer snel en eenvoudig te plaatsen. Na correcte plaatsing is het dak gegarandeerd 100% luchtdicht. Een bijkomend voordeel van dit systeem is dat er naderhand geen tapes of folies meer hoeven te worden aangebracht en dat levert een fraaie zichtzijde op.’ We spreken met Christian van Gils ook over de producten die Unilin Insulation voor de renovatie van bestaande woningen aanbiedt: ‘Speciaal hiervoor hebben wij acht innovatieve dakoplossingen ontwikkeld. Ik geef een drietal voorbeelden: wij hebben een passend product (RenoPir) voor na-isolatie op vlak dakbeschot, waarbij het dak dicht blijft en de overlast voor de bewoners tot een minimum wordt beperkt. Voor na-isolatie op dakbeschot met tengels hebben wij eveneens een passende oplossing. Die is licht van gewicht en gemakkelijk te verzagen en te verwerken. Voor daken met een onderconstructie van gordingen bieden wij onze sandwichelementen aan: sterke, maar dunne en lichte dakelementen met hoge isolatiewaarden. Ons totale assortiment bestaat uit meer dan duizend producten en productvarianten. Met onze productselector kun je daarin aan de hand van relevante criteria zoals daktype, woningtype, geluidwering, isolatiemateriaal, onderconstructie, dakhelling en binnenafwerking gemakkelijk je weg vinden. Als je in het zoekresultaat op een bepaald product of productvariant klikt, dan verschijnt een pop-up scherm met de technische kenmerken. Deze productselector staat op onze website. Neem de proef maar eens op de som.’  www.unilininsulation.com/nl/productselector INHOUT 9 Door die gladde foamlaag hoeven de dakelementen niet met domme kracht tegen elkaar te worden gedrukt

In het opvallende kantoorgebouw aan de Beethovenstraat 400 is het hoofdkantoor van Nauta Dutilh gevestigd

DUURZAAMHEID G&S Bouw realiseert hoogwaardige kantoorgebouwen RIJKE ERVARING MET BREEAM-CERTIFICERING G&S Bouw bouwt toonaangevende kantoorgebouwen, ook op het gebied van duurzaamheid. Het prestigieuze nieuwe hoofdkantoor van Deloitte/AKD dat bekend staat onder de naam The Edge, is daar een uitmuntend voorbeeld van. Het is het eerste gebouw in de Benelux dat zowel in de ontwerpfase als de opleverfase met BREEAM Outstanding is gecertificeerd. W Mike van der Wel van G&S Bouw: ‘Feit is dat we op de Zuidas heel wat markante gebouwen hebben mogen realiseren’ e zitten om de tafel met werkvoorbereider Mike van der Wel van G&S Bouw en Vestigingsmanager Erwin Gorthuis van Jongeneel Amsterdam: ‘Aan ons de taak om G&S Bouw te ontzorgen’ vestigingsmanager Erwin Gorthuis van Jongeneel Amsterdam. Mike van der Wel legt uit dat G&S Bouw zich heeft gespecialiseerd in hoogwaardige utiliteitsbouw en dat duurzaamheid daarbij een vanzelfsprekende rol speelt: ‘We hebben een duurzaamheidsexpert in dienst die van de laatste ontwikkelingen en regelgeving op de hoogte is en zich continu bezighoudt met de integratie van duurzaamheid in onze bouwprocessen. We hebben veel geleerd van de realisatie van The Edge, dat niet alleen in de ontwerpfase met BREEAM Outstanding is gecertificeerd maar ook in de opleverfase, toen zelfs als het meest duurzame kantoorgebouw ter wereld. Door van slimme technologie gebruik te maken is een score behaald van maar liefst 98,36%, een unieke score voor een kantoorgebouw van 40.000 m2 en ver boven de minimale score (85%) die voor BREEAM Outstanding is vereist. Zo is The Edge bijvoorbeeld het eerste kantoorgebouw dat gebruik maakt van het connected lighting systeem van Philips. Dit innovatieve systeem stelt medewerkers in staat om met behulp van een applicatie op hun smartphone het klimaat en licht van hun eigen werkplek te reguleren. Daarmee wordt zowel op energiekosten bespaard als nuttige informatie verzameld over de wijze waarop het gebouw nog efficiënter kan worden gebruikt.’ Er wordt weleens gezegd: waar zou de Zuidas zijn zonder G&S Bouw. Mike van der Wel: ‘Ja, dat is ons bekend. Feit is dat we in dat gebied heel wat markante gebouwen hebben mogen realiseren. Recente voorbeelden zijn de kantoorgebouwen ‘400 en 500 Beethoven’ die we aan de Beethovenstraat hebben opgeleverd. Deze gebouwen zijn als BREEAM Excellent gecertificeerd. Dat geldt eveneens voor het kantoorgebouw ‘1000 Mahler’ dat we in combinatie met Boele & van Eesteren aan de Gustav Mahlerlaan hebben neergezet. Met betrekking tot het duurzaam renoveren van bestaande kantoorgebouwen hebben we ons visitekaartje ook al afgegeven, onder meer met het kantoorgebouw aan de Paasheuvelweg in Zuidoost waarin ons eigen hoofdkantoor is gevestigd. Daar is onze duurzaamheidsaanpak bekroond met het certificaat BREEAM-IN-USE Very good.’ BREEAM NL BREEAM is een methode om de duurzaamheidsprestaties van een gebouw op onafhankelijke wijze te beoordelen en te certificeren. Deze methode is ontwikkeld door een Engelse onderzoeksinstantie die enigszins vergelijkbaar is met de Nederlandse TNO. In 2010 is deze methode door de Dutch Green Building Council in Nederland geïntroduceerd en in lijn gebracht met de Nederlandse wet- en regelgeving. Daarom wordt hij hier BREEAM NL genoemd. De eisen van BREEAM NL liggen hoger dan Nederlandse wet- en regelgeving. De gebouwen worden beoordeeld in negen verschillende duurzaamheidscategorieën. Ze hebben elk een eigen wegingsfactor gekregen, afhankelijk van het relatieve belang dat ze bij de beoordeling vertegenwoordigen: management (12%), gezondheid (15%), energie (19%), transport (8%), water (6%), materialen (12,5%), afval (7,5%), landgebruik & ecologie (10%) en vervuiling (10%). Elke categorie is opgedeeld in zogenaamde credits. Bij ieder credit zijn INHOUT 11

De buitenkant van The Edge ziet er bijzonder fraai uit maar de binnenkant herbergt vele technische hoogstandjes punten te verdienen als het gebouw aan bepaalde criteria voldoet. Zo is daglichttoetreding een credit in de categorie gezondheid waarvoor een berekening dient te worden gemaakt van de te verwachten daglichttoetreding. Een en ander dient met bewijsmateriaal te worden onderbouwd. De punten die in de verschillende categorieën worden behaald worden vervolgens gewogen en dat leidt tot de totaalscore. Deze wordt uitgedrukt in sterren die met de verschillende certificaten corresponderen. Voor het viersterren certificaat BREEAM Excellent moet een totaalscore van minimaal 70% worden behaald en voor het vijfsterren certificaat BREEAM Outstanding is een totaalscore van minimaal 85% vereist. Gebouwen kunnen in twee fasen worden gecertificeerd: de ontwerpfase en de opleverfase. Het certificaat voor de ontwerpfase komt te vervallen als het gebouw is opgeleverd. Binnenklimaat Mike van der Wel herneemt het woord: ‘Deze uitleg maakt duidelijk dat het bij duurzaamheid dus niet alleen om energiebesparing draait. Wij hebben ervaren dat BREEAM-certificering een complex proces is dat om een gedegen voorbereiding vraagt. G&S Bouw moet met veel verschillende factoren rekening houden. Om aan die hoge score te kunnen komen, hebben we bij de realisatie van The Edge werkelijk alles uit de kast moeten halen. De buitenkant heeft architectonisch een bijzonder fraaie uitstraling, maar aan de binnenkant herbergt het gebouw vele technische hoogstandjes, onder meer op het gebied van klimaatbeheersing. Het bovenste deel van het eveneens fraai vormgegeven atrium wordt gevoed met de retourlucht uit de kantoren. Deze lucht stijgt op en verlaat het gebouw na het 12 INHOUT 49|2016 passeren van twee warmtewielen. Tegelijkertijd wordt op de begane grond verse geconditioneerde lucht ingeblazen. Hierdoor heeft het atrium een prettig binnenklimaat gekregen en dat maakt het tot een populaire ontmoetingsplek. Het gebouw is geheel energieneutraal gemaakt, onder meer door de hele zuidelijke voorgevel en het dak te voorzien van zonnepanelen. Er wordt regenwater verzameld en hergebruikt en het gebouw heeft een WKO-installatie met een dubbele open bron onder het gebouw. Ze zijn allebei ongeveer 130 meter diep. G&S Bouw is bij de certificering tevens afhankelijk van de duurzaamheidsprestaties van onze leveranciers. Daarop selecteren we ze ook. Het is onderdeel van ons inkoopbeleid. Met Jongeneel werken we op dit punt al langere tijd goed samen. We kunnen erop rekenen dat ze FSC-gecertificeerd hout uit duurzaam beheerde bossen leveren en dat ze actief bezig zijn met het beperken van hun eigen CO2-uitstoot.’ Erwin Gorthuis vult hem aan: ‘BREEAM stelt eisen aan de CO2-uitstoot van de vrachtauto’s waarmee wij de benodigde materialen leveren. Om daarover gegevens te kunnen verstrekken houden wij een rittenadministratie bij. BREEAM stelt bijvoorbeeld ook eisen aan het VOS-gehalte van de grondverf waarmee de platen en plinten die wij leveren, zijn behandeld. Aan ons de taak om G&S te ontzorgen en van de juiste producten en informatie te voorzien. We zijn al aardig op elkaar ingespeeld.  foto Milan Victor Hofmans

NIEUWS Subsidie energiebesparing eigen huis De overheid subsidieert energiebesparing in bestaande woningen in de particuliere koopsector. Deze regeling is bestemd voor woning- en appartementseigenaren en Verenigingen Van Eigenaren, de zogenaamde VVE’s. Om voor deze subsidie in aanmerking te komen, dienen tenminste twee energiebesparende maartregelen te worden genomen. Het kan daarbij gaan om het isoleren van het dak, de gevel, de spouwmuur, de vloer/bodem en om het aanbrengen van hoogrendementsglas. Eigenaren die een stapje verder gaan en aanvullende energiebesparende maatregelen nemen zoals isolerende deuren en kozijnen, krijgen extra subsidie. En eigenaren die nog een stapje verder gaan en hun hele huis van een zeer energiezuinig pakket van maatregelen voorzien, krijgen bovenop hun subsidie een bonus uitgekeerd. Aanvragen kunnen vanaf 15 september 2016 worden ingediend. Deze regeling loopt tot 31 december 2018. Voor de eerste ronde tot 1 maart 2017 is iets meer dan twintig miljoen beschikbaar. Aanvragen kunnen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) worden ingediend. Ze worden in volgorde van binnenkomst behandeld. www.rvo.nl Richtlijnen gratis toegankelijk Veiligheid boven alles. Als grootste Nederlandse leverancier van houten steigerdelen komt dit onwrikbare uitgangspunt bij Jongeneel op de eerste plaats. Strategisch inkoper naaldhout Cees van de Beek: ‘Dat begint met een constante kwaliteit van het basismateriaal. De praktijk heeft geleerd dat je de benodigde planken dan het beste bij Duitse zagerijen kunt inkopen. Knijpmaten zijn uit den boze en het hout mag ook geen scheuren, grote schietkwasten of veel draadverloop vertonen. Met ingang van 1 juli van dit jaar zijn de richtlijnen voor steigers en voor betonbekistingen en ondersteuningsconstructies gratis toegankelijk geworden. Dat juichen we als Jongeneel graag toe.’ De initiatiefnemers zijn Bouwend Nederland en de VSB (Vereniging van Steiger-, hoogwerk- en Betonbekistingbedrijven). Op basis van deze richtlijnen hebben zij de Arbowet concreet ingevuld. Ze geven de laatste stand van de wetenschap weer, waarop de officiële instanties in de praktijk controleren. www.richtlijnsteigers.nl www.richtlijnbekistingenenondersteuningen.nl Online videotraining Afgelopen maand is Keralit gestart met een online videotraining voor gevelen dakrandbekleding. Deze video’s worden gepresenteerd door Joep van Deudekom, onder meer bekend van het cabaretprogramma ‘Draai het eens om’ dat dit jaar de Poelifinario, de cabaretprijs voor het meest indrukwekkende theaterprogramma won. Aan de hand van een vijftal trainingsvideo’s, leerstof en oefenvragen word je op luchtige wijze voorbereid om snel en eenvoudig het Keralit-certificaat te behalen. Het examen wordt ook online afgenomen. www.keralit.nl/videotraining/ INHOUT 13

KLANTENBINDING Volg Jongeneel op Facebook ALLE VESTIGINGEN HEBBEN EEN EIGEN PAGINA Sociale media worden steeds belangrijker, ook voor interactie met klanten. Mede gelet op de sterke groei die Facebook doormaakt, heeft Jongeneel speciaal voor dit kanaal een eigen aanpak gekozen. In deze aanpak staan de vestigingen centraal. W e leggen ons oor te luister bij e-commerce marketeer Martin Haasjes: ‘We hebben E-commerce marketeer Martin Haasjes van Jongeneel: ‘Het gaat bij Facebook niet om directe verkoop, maar om klantenbinding’ 14 INHOUT 49|2016 voor Facebook gekozen omdat het sterk groeit en in vergelijking met andere sociale media-kanalen zoals Twitter, minder vluchtig is. Daarnaast hebben we op Facebook de mogelijkheid om zelf een platform in te richten met een eigen pagina voor elke van onze meer dan veertig vestigingen. Zij staan ‘centraal’ in de decentrale aanpak die we hebben gekozen. Het gaat immers om interactie met hun klanten. Bij de interne introductie van dit platform hebben we best wel wat terughoudendheid geproefd, maar die bleek toch vooral samen te hangen met het persoonlijk gebruik van Facebook. Men zag echter ook de waarde die dit medium op zakelijk gebied kan hebben, niet alleen voor interactie met klanten maar ook voor interactie met de omgeving van de vestiging, niet in de laatste plaats omdat Facebook een bijzonder laagdrempelig medium is. Wat dit laatste betreft, kreeg een van onze vestigingen onlangs een reactie van een omwonende. Zij vroeg zich af of ‘die vrachtauto van Jongeneel niet ergens anders dan voor mijn deur kan worden geparkeerd’. Ook dit soort reacties zijn voor de vestigingen waardevol. Het was snel opgelost en ze hebben er in plaats van een criticaster een supporter bij.’ We vragen Martin Haasjes hoe het eigen platform is ingericht: ‘Het uitgangspunt is dat de vestigingen hun eigen pagina zelf beheren. Hiervoor hebben wij een instrumentarium aangereikt. We hebben ook structuur

aangebracht zodat overal hetzelfde Jongeneel-gezicht wordt getoond. Daarnaast hebben we ruimte gecreëerd om berichten te posten die voor de klanten van alle vestigingen interessant zijn.’ Eigen community ‘We hebben ook een aantal richtlijnen geformuleerd. De belangrijkste daarvan is dat het accent moet liggen op het posten van inhoudelijke berichten die uitnodigen tot interactie. Dat kunnen bijvoorbeeld berichten zijn over een bijzonder project van een klant of een bijzondere toepassing van een bepaald product van Jongeneel. Het kan ook gaan over een bijzondere gebeurtenis op de vestiging, het delen van kennis en ervaring van de medewerkers, evenementen van klanten of bepaalde artikelen in de lokale pers die te maken hebben met de hout- of bouwwereld. Dit zijn maar een paar voorbeelden. Er zijn voor onze vestigingen veel meer mogelijkheden waarmee ze een kring van volgers en daarmee een eigen community kunnen opbouwen. Het gaat bij Facebook niet om directe verkoop maar om klantenbinding. Snelheid is ook een groot voordeel van sociale media. Als een kernleverancier van Jongeneel snel wil starten met een campagne dan kan Facebook in bepaalde gevallen uitkomst bieden. Berichten kunnen in principe 24/7 worden gepost.’ Martin Haasjes wijst er wel op dat berichten voor de volgers actueel en relevant moeten zijn en ook moeten passen bij het karakter van Facebook: ‘Dit houdt onder meer in dat de berichten kort en bondig moeten zijn en bij voorkeur visueel met een foto of een video worden ondersteund. Indien teksten langer zijn, dan verdient het aanbeveling om door te linken naar een website waarop geïnteresseerden verder kunnen lezen. Sinds de introductie van dit platform zien we een motiverende ontwikkeling van het aantal volgers. Sommige vestigingen doen het beter dan andere. Jongeneel Maastricht en Jongeneel Oss behoren tot de koplopers. Zij steken er de nodige energie in en dat loont.’ Verdiepingsslag We benaderen Susanne Ligthart die bij Jongeneel Maastricht op de verkoop binnendienst werkt en de Facebook-pagina daar ook onder haar hoede heeft: ‘Wij vinden het hier een leuke manier om de relatie met onze klanten een persoonlijk tintje te geven. We waren al op Facebook actief, maar met het platform waarover we nu beschikken, kunnen we het veel professioneler aanpakken en dat vertaalt zich in een groei van het aantal volgers. De ruimte die we hebben om er een eigen invulling aan te geven, ervaren we hier ook als positief. Het stelt ons in staat om rekening te houden met de specifieke samenstelling van onze klantenkring. De berichten die we posten zijn uiteenlopend. Zo hebben we half augustus een videobericht gepost over onze nieuwe balie die we zelf met stukjes hardhout hebben gedecoreerd. We waren benieuwd wat onze klanten ervan vinden.’ Wesley Steerneman die eerst bij Jongeneel Oss werkte, maar nu vestigingsleider is bij Jongeneel Den Bosch stelt dat sociale media niet meer zijn weg te denken: ‘De wereld wordt steeds digitaler en daar kunnen we ons voordeel mee doen. Ik zie de inzet van Facebook in de eerste plaats als een verdiepingsslag in de relatie met onze klanten. Het stelt ons in staat om hen een kijkje in onze keuken te geven, vakkennis te delen, ervaringen uit te wisselen en daarmee een bepaalde saamhorigheid te kweken. Door daarnaast aandacht aan hun projecten te besteden, tonen we onze interesse en dat wordt gewaardeerd. Het gaat daarbij niet zozeer om onze producten, maar om wat onze klanten ermee maken. De berichten die wij posten, zijn ook heel divers. Neem maar eens een kijkje op onze Facebook-pagina.’  www.facebook.com/jongeneel.maastricht www.facebook.com/jongeneel.denbosch INHOUT 15 De berichten die de vestigingen op hun Facebook-pagina posten, zijn heel divers. Zo zijn ze in Maastricht trots op hun nieuwe balie die ze met stukjes hardhout hebben gedecoreerd

16 INHOUT 49|2016

BINNENKLIMAAT Daglicht en frisse lucht WE BRENGEN 90% VAN ONZE TIJD BINNEN DOOR Onze kwaliteit van leven hangt heel sterk samen met onze directe leefomgeving, zeker wanneer je bedenkt dat we 90% van onze tijd binnen doorbrengen. Uit onderzoek blijkt dat een comfortabel binnenklimaat met een goede ventilatie en voldoende daglicht essentieel is voor onze gezondheid en prestaties. Architect daglicht en binnenklimaat Raymond van Hattum en PR Manager Claudia van Veenendaal in het Daglicht Advies Centrum van Velux in De Meern. Ze staan in het Cabrio balkonvenster waarmee in een handomdraai een inpandig balkon tevoorschijn kan worden getoverd VELUX is al jaren koploper bij het creëren van een optimaal binnenklimaat. Dat zijn ze wel haast aan hun stand verplicht, ook als je kijkt naar de oorsprong van hun naam: VE staat voor ventilatie en LUX is het Latijnse woord voor licht. We brengen een bezoek aan de Nederlandse vestiging van deze Deense multinational en spreken met PR Manager Claudia van Veenendaal en met architect daglicht en binnenklimaat Raymond van Hattum. We vragen eerst naar de onderzoeksresultaten. Het blijkt om een internationaal, pan-Europees onderzoek te gaan dat de Velux Groep in 2015 voor het eerst onafhankelijk heeft laten uitvoeren. Het draagt de toepasselijke titel ‘Healthy Homes Barometer 2016’ en geeft inzicht in de mate waarin Europeanen bezig zijn met het creëren van een gezonde leefomgeving en hoe belangrijk ze dat vinden. In totaal zijn 14.000 Europeanen ondervraagd en dat levert een representatief beeld op voor 70% van de Europese bevolking. Verrassend is dat men een gezond huis belangrijker vindt dan stoppen met roken of regelmatig sporten. Raymond van Hattum: ‘Dat is inderdaad verrassend. Concreet maken de resultaten duidelijk dat Europeanen van mening zijn dat hun woonomgeving van primair belang is voor een gezond leven. Bij de beoordeling van verschillende gezondheidsfactoren blijkt dat drie van de vier hoogste scores direct verband houden met de woonomgeving: een goede nachtrust, voldoende frisse lucht en veel daglicht. Alleen het eten van voldoende fruit en groenten komt er op de derde plaats tussen. Een goede nachtrust komt op de eerste en voldoende frisse lucht op de tweede plaats.’ Hoogste prioriteit ‘In het onderzoek was ook een vraag opgenomen naar de belangrijkste criteria bij het zoeken naar een nieuwe woning. Wooncomfort bleek daarbij de hoogste prioriteit te hebben, op de voet gevolgd door lage energiekosten. Bij het beantwoorden van deze vraag behaalden daglicht en binnenklimaat wederom een hoge score. Met andere woorden: een comfortabel huis wordt ook gezien als een gezond huis. Voldoende daglicht heeft een positieve invloed op ons humeur en zorgt ervoor dat we minder snel vermoeid raken. Een omgeving met voldoende daglicht maakt dat je tot 15% productiever bent en dat je je gemakkelijker kunt concentreren. We brengen 90% van onze tijd binnen door. In dit verband is het goed om je te realiseren dat we door te koken, te douchen en schoon te maken dagelijks maar liefst tien liter vocht aan onze leefruimte toevoegen. Voldoende ventilatie is dus essentieel. Het vermindert tevens de kans op allergieën, met name ‘VOLDOENDE DAGLICHT HEEFT EEN POSITIEVE INVLOED OP ONS HUMEUR EN ZORGT ERVOOR DAT WE MINDER SNEL VERMOEID RAKEN’ Architect daglicht en binnenklimaat Raymond van Hattum INHOUT 17

bij kinderen.’ Raymond van Hattum wijst ook op het verband met energiekosten: ‘Zoals ik al aangaf, wordt wooncomfort op de voet gevolgd door energiekosten, een factor die de laatste jaren een steeds belangrijkere rol is gaan spelen, mede onder invloed van de klimaatdiscussie en de toenemende eisen die de overheid in dit verband aan het isoleren van gebouwen stelt. Wij kiezen daarbij voor een aanpak die niet eenzijdig op energie gericht is en worden daarbij gesteund door de resultaten van het onderzoek. Die tonen namelijk aan dat mensen die bewust met energie omgaan, meer waarde hechten aan daglicht en ventilatie dan mensen die er minder of niet bewust mee omgaan.’ Wist u dat frisse licht ervoor zorgt dat u ‘s morgens alerter wakker wordt? Juiste energiebalans Claudia van Veenendaal vult aan: ‘Bij energieneutraal bouwen moet de focus inderdaad niet alleen op energiebesparing liggen. Zoveel is uit het onderzoek wel duidelijk geworden. Lagere energiekosten kunnen heel goed samengaan met een verbetering van het binnenklimaat. Onze producten kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. Het gaat in de kern om het creëren van de juiste energiebalans. Die wordt bepaald door het verschil tussen de isolatiewaarde (U-waarde) en de toetreding van zonnewarmte (g-waarde). Door de Velux Thermo Technology beschikken onze dakramen tegenwoordig over zeer goede isolerende eigenschappen met een U-waarde van 1,3 voor onze standaard dakramen. Deze U-waarde kan bij een verdiepte inbouw en toepassing van een isolatiekraag naar 1,2 worden teruggebracht en nog verder naar 0,81 bij toepassing van bepaalde glasvarianten. Wij adviseren er graag over. Dat geldt eveneens voor de toepassing van de juiste zonwering zodat een teveel aan natuurlijke zonnewarmte niet onaangenaam wordt. Voor aannemers of montagebedrijven die zich in deze materie willen verdiepen, organiseren wij regelmatig trainingen. Die geven tevens inzicht in de laatste stand van de regelgeving en specifieke producten als op afstand bestuurbare dakramen op zonne-energie en dakramen met het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Alle informatie over deze trainingen is te vinden op www.velux.nl/trainingen. We hebben ook een e-learning platform voor gezond en comfortabel wonen ontwikkeld waarmee je als verwerker op basis van de wensen van de opdrachtgever het juiste product kunt adviseren. Het is biedt ook algemene informatie over het onderwerp aan de hand van een introductievideo en een vraag & antwoord-module. De specifieke informatie wordt per vertrek aangeboden.’ Verhoogde leervaardigheid ‘Zo worden aan de woonkamer andere eisen gesteld dan aan de slaapkamer en aan de badkamer weer andere eisen dan aan de kinderkamer. Bij 18 INHOUT 49|2016

oplossingen voor de kinderkamer is bijvoorbeeld van belang dat onderzoek heeft aangetoond dat daglicht en frisse lucht de leervaardigheid vergroten. Daarnaast is ventilatie van belang nadat er in de ruimte is gespeeld en er huiswerk moet worden gemaakt. Door twee dakramen boven elkaar te plaatsen komt er op een bewolkte dag ongeveer 1.250 lux binnen en door automatisch te luchten met bijvoorbeeld een elektrisch Velux Integra dakraam, wordt lucht, vervuild door bijvoorbeeld speelgoed of elektronische apparatuur, op gezette tijden afgevoerd. Voor de slaapkamer stelt het Bouwbesluit specifieke eisen op het gebied van ventilatie. De verplichte ventilatiecapaciteit wordt berekend op basis van de grootte van het vertrek. Daarnaast veroorzaken lange uren in de slaapkamer een vochtig en CO2-verzadigd klimaat en leidt frisse lucht tot een verhoogde alertheid in de ochtend. Voor de slaapkamer is goede verduistering net zo belangrijk als een groot dakraam met voldoende daglicht en zorgt zonwering overdag ervoor dat het vertrek niet oververhit raakt. Een ander onderwerp dat de aandacht verdient, is het toepassen van zonnepanelen. Daarbij wordt vaak geen rekening gehouden met de functie van de achterliggende ruimte. Als dat een verblijfsruimte is of moet worden, dan is daglicht en frisse lucht essentieel. In dit verband is het mogelijk om de zonnepanelen op esthetisch fraaie wijze met onze dakramen te combineren. Ze kunnen in verschillende systemen worden ingepast.’  www.velux.nl/trainingen WE HEBBEN EEN E-LEARNING PLATFORM VOOR GEZOND EN COMFORTABEL WONEN ONTWIKKELD WAARMEE JE ALS VERWERKER HET JUISTE PRODUCT KUNT ADVISEREN PR-manager Claudia van Veenendaal INHOUT 19 Wist u dat een gezin per dag tien liter vocht aan de lucht in huis toevoegt

INNOVATIE Nieuw ophangsysteem voor Keralit dakrandpanelen DRIE KEER SNELLERE MONTAGE De gevel- en dakrandpanelen van Keralit staan bekend om hun blijvend mooie uitstraling. Ze zijn ongevoelig voor weersinvloeden en hebben een UV-bestendige toplaag die ze tevens kleurvast maakt. De dakrandpanelen zijn onlangs op drie punten verbeterd. Met het nieuwe ophangsysteem is het monteren een stuk simpeler geworden. Twee klikken en klaar is Kees K eralit wordt geleverd door Heering Kunststof Profielen in Dedemsvaart. Met hun onderhoudsarme producten heeft dit innovatieve bedrijf zich de afgelopen vijftig jaar ontwikkeld tot een toonaangevende leverancier aan de bouwwereld. We spreken met commercieel directeur Thomas Janssen. Hij legt uit dat de kracht van Heering zit in de ontwikkeling en levering van kwalitatief hoogwaardige producten: ‘De vraag uit de markt is daarbij allesbepalend. Wij hebben Keralit nu al weer zo’n achttien jaar geleden op de markt gebracht. Toen ontstond de vraag naar een onderhoudsarme gevelbekleding die je niet hoeft te schilderen. Zo nu en dan een sopje, meer onderhoud komt er niet bij kijken. De basis voor de productie van Keralit is het gepatenteerde Fyberil. Het hoofdbestanddeel is een combinatie van kunststof en glasvezel. Het levert een zeer stabiel product op dat niet of nauwelijks krimpt of uitzet. Tijdens het productieproces wordt het voorzien van een UV-bestendige toplaag die in maar liefst 35 verschillende kleuren kan worden geleverd.’ Thomas Janssen over de focus van het bedrijf: ‘Wij steken onze energie in de marketing en de betrouwbare levering van onze producten. Wat dit laatste betreft behaalt onze logistieke organisatie een score van bijna 100%. Daar zijn we uiteraard bijzonder trots op. We leveren niet rechtstreeks, uitsluitend via onze dealers in de hout- en bouwmaterialenhandel alsmede via fabrikanten van kunststoframen en dakkapellen. Jongeneel is van meet af aan een gewaardeerde klant. We leveren op hun vestigingen, maar dat kan tegen een geringe meerprijs van 15 euro ook op de bouwplaats.’ Twee klikken Keralit is als gevelpaneel en als dakrandpaneel verkrijgbaar. Ze zijn uitstekend met elkaar te combineren. De panelen zijn zes meter lang en kunnen vanaf tweehonderd strekkende meter op maat, dat wil zeggen op lengte gezaagd, worden geleverd. Thomas Janssen vult aan: ‘Vanaf vijfhonderd strekkende meter kunnen ze ook in andere kleuren dan onze standaardkleuren worden geproduceerd. Er zijn drie modellen: een sponningdeel met een breedte van 143 mm dat bij nagenoeg ieder type woning past, een sponningdeel van 190 mm dat zeer geschikt is voor moderne toepassingen en een potdekseldeel van 177 mm voor een chique uitstraling. Door de unieke productsamenstelling en de 20 INHOUT 49|2016

continue aandacht die wij aan de kwaliteit van onze producten geven, is tien jaar garantie bij ons de standaard.’ Er is nieuws met betrekking tot de dakrandpanelen van Keralit. Thomas Janssen is er enthousiast over: ‘We hebben het product op drie punten verbeterd. Dankzij het volledig vernieuwde ophangsysteem zijn onze dakrandpanelen nu met behulp van één montageprofiel drie keer sneller te monteren. Afhankelijk van het type dakrand en overstek kan een keuze worden gemaakt uit drie verschillende profielen. Met deze profielen is het monteren een stuk simpeler geworden. Twee klikken en klaar is Kees. De eerste klik stelt je in staat om het paneel goed te positioneren, dit wil zeggen in de juiste stand te brengen. Met de tweede klik zet je hem muurvast. Een belangrijk bijkomend voordeel van deze innovatie is dat de montage al snel door één persoon kan worden uitgevoerd.’ Eén van de foto’s die bij dit artikel zijn geplaatst, laat duidelijk zien hoe gemakkelijk het is geworden. Minimaal zaagverlies Thomas Janssen vervolgt zijn betoog: ‘We hebben onze dakrandpanelen ook opnieuw ontworpen. Ze hebben nu scherpe hoeken waardoor ze meer op houten dakranden lijken. Voorts hebben we de hoeken verbindingsstukken slanker uitgevoerd. Deze verbeteringen zorgen ervoor dat ze helemaal in de dakrand opgaan. We kunnen onze dakrandpanelen in vier verschillende breedtematen leveren: van 200 mm breed tot maar liefst 350 mm breed. Hierdoor kan vrijwel elke dakrand met onze nieuwe panelen worden afgewerkt en wordt het zaagverlies tot een minimum beperkt. Evenals onze gevelpanelen worden onze dakrandpanelen in lengtes van zes meter geleverd. Het nieuwe montagesysteem zal ervoor zorgen dat ze nog veel meer ‘stand alone’ toegepast zullen gaan worden. Er kan uit vijftien verschillende kleuren worden gekozen, zodat voor elk project een passende kleur kan worden gevonden. Zoals ik al eerder heb gezegd, zijn onze gevel- en dakrandpanelen UV-bestendig en derhalve kleurvast. Alle panelen zijn voorzien van een fijne houtnerf, zodat ze eruitzien als geschilderd hout. Via www.jongeneel.nl/ keralit kunnen gratis kleurmonsters worden aangevraagd. De kleur van de gevel en dat geldt ook voor de dakrand, is zeer bepalend voor de uitstraling van de woning. Daarom kunnen onze klanten hem het beste in het echt beoordelen.’ Thomas Janssen vertelt dat ze via hun dealers zo’n tachtig tot honderd monsteraanvragen per dag binnenkrijgen: ‘Ze worden nog dezelfde dag verstuurd, zodat onze klanten ze zo snel mogelijk aan hun klanten kunnen tonen. Dat is logistiek weliswaar een hele operatie, maar naast kwaliteit staat service hoog bij ons in het vaandel.’  De dakrandpanelen van Keralit zijn ook opnieuw ontworpen. Ze hebben nu scherpe hoeken waardoor ze meer op houten dakranden lijken INHOUT 21

SERVICE Weekamp kiest voor kwaliteit en service ICOONCOLLECTIE MET BEWEZEN POPULAIRE MODELLEN Uit recent onderzoek bij de aannemerij is gebleken dat Weekamp Deuren van alle onderzochte Nederlandse deurenleveranciers het hoogste scoort als het om kwaliteit gaat. Daarnaast onderscheiden ze zich met het ontwikkelen en inzetten van innovatieve serviceconcepten. W Met de Formule 1 Service heb je de deuren supersnel in huis e spreken met marketingmanager Johan Spijker. Hij richt zich vooral op de omzet van morgen zoals hij dat zelf formuleert. De geschiedenis van Weekamp begint in 1978 toen de gebroeders Weekamp een allround timmerfabriek overnamen. Johan Spijker: “Wij zijn nog steeds een familiebedrijf en ook nog steeds in hart en nieren producent van houten deuren voor de woningbouw, zowel binnendeuren als buitendeuren waaronder voordeuren, achterdeuren, terrasdeuren en openslaande garagedeuren. Wij produceren onze deuren in eigen fabrieken en maken daarbij een onderscheid tussen voorraaddeuren en maatwerkdeuren. Onze voorraaddeuren worden in Indonesië geproduceerd en dat geldt ook voor bepaalde componenten die we in onze maatwerkfabriek gebruiken. Deze fabriek staat in Tsjechië. Onze binnendeuren zijn opgebouwd uit een stabiele, vormvaste kern en gladde, vochtbestendige deklagen en panelen. We zijn trots op de gelamineerde kern die we voor onze binnendeuren hebben ontwikkeld. Veel andere deuren worden met een lattenvulling uitgevoerd. Het nadeel daarvan is dat de latten door vocht en temperatuurverschillen kunnen gaan uitzetten en dat veroorzaakt golvende onregelmatigheden in zowel de stijlen en als de dorpels. Met die gelamineerde kern, die uniek is voor Weekamp en met S-Core wordt aangeduid, wordt dit voorkomen. Ook met betrekking tot onze buitendeuren onderscheiden we ons met innovatie. De deuren met een dekplaat van Medite Tricoya zijn hiervan een goed voorbeeld. Door deze dekplaat hebben deze deuren een hogere vormstabiliteit en een bijzonder glad af te werken oppervlak. Deze zogenaamde Weekamp TriComfort buitendeuren hebben tevens een extra hoge isolatiewaarde en een extreem hoge duurzaamheid. Ze werden in een verkiezing van het vakblad Houtwereld tot het slimste exterieurproduct van 2014 uitgeroepen. Daarbij kregen ze verreweg de meeste stemmen. Over duurzaamheid gesproken: dat begrip heeft voor ons twee verschillende betekenissen. Wij verwerken niet alleen FSC-gecertificeerd hout uit duurzaam beheerde bossen, maar besteden ook veel aandacht aan het vormgeven van onze modellen zodat ze stilistisch de tijd kunnen doorstaan.’ Deurgedacht Kwaliteit, daar draait het bij Weekamp Deuren om. Daarnaast is er ook een sterke focus op service. Johan Spijker: ‘Daar zijn we al sinds de oprichting van het bedrijf mee bezig. Het heeft in steeds weer nieuwe services geresulteerd. Iedereen weet dat wij niet alleen ‘broodjes van de bakker’ leveren ofwel standaarddeuren in standaardmaten. Wij zijn ook 22 INHOUT 49|2016

‘OOK MET BETREKKING TOT ONZE BUITENDEUREN ONDERSCHEIDEN WE ONS MET INNOVATIE. DE DEUREN MET EEN DEKPLAAT VAN MEDITE TRICOYA ZIJN HIERVAN EEN GOED VOORBEELD Marketing manager Johan Spijker INHOUT 23

mogen leveren, zowel binnendeuren als buitendeuren.’ Bij Weekamp Deuren wordt ‘deurgedacht’. Zo beschikken ze ook over de Weekamp Montage Service en een Formule 1 Service. Johan Spijker legt uit: ‘Formule 1 service, de naam zegt het eigenlijk al, betekent dat de deuren supersnel in huis zijn en dat geldt ook voor deuren die volledig op maat moeten worden gemaakt. Deze service komt goed van pas bij krappe planningen en inbraakschade. Dan wil je niet weken wachten.’ Icooncollectie ‘Bij onze Formule 1 Service streven wij ernaar om de deuren binnen zeven dagen gereed te hebben, inclusief beglazing en verfbehandelingen in alle mogelijke RAL-kleuren. Voor deze spoedleveringen betalen onze klanten een toeslag op de standaard verkoopprijs. Projecten, en dat kunnen ook kleinere projecten zijn of een enkele voordeur, kunnen van de Weekamp Montage Service profiteren. Dan komen wij op locatie inmeten en een inspectie uitvoeren. Vervolgens worden de deuren exact op maat geproduceerd waardoor ze altijd perfect passen, ook als een kozijn scheef, uit de haak of doorgemetseld is. Voor deze service beschikken wij over eigen, VCA-gecertificeerde vakmensen. Zij komen de deuren, die kant-en-klaar worden geleverd inclusief beglazing, tweekleurenlak en hang- en sluitwerk, eveneens afhangen. Een van de voordelen van deze service is dat de volledige verantwoording bij Weekamp Deuren komt te liggen.’ Johan Spijker staat tenslotte nog even stil bij Projecten, en dat kunnen ook kleinere projecten zijn of een enkele voordeur, kunnen van de Weekamp Montage Service profiteren in staat om alle mogelijke maatwerkoplossingen te produceren. Vanuit onze eigen maatwerkfabriek in Tsjechië kunnen wij namelijk prima met verschillende diktes, breedtes, hoogtes, vormen, houtsoorten en glaspakketten uit de voeten. De overtreffende trap van deze maatwerkservice is onze Atelierservice. Voor deze service beschikken wij over computergestuurde machines en over vakmensen die zijn gespecialiseerd in het maken van fraaie deuren. Stijl en kwaliteit staan bij ons hoog in het vaandel. Zo kunnen we de deuren van unieke decoraties voorzien en in speciale vormen en maten uitvoeren. We kunnen tevens reproducties maken van oorspronkelijke modellen inclusief ornamenten of roosters. Het is ook mogelijk om een deur aan de hand van een foto na te maken of volgens een eigen ontwerp van de klant te produceren. Onze maatwerkdeuren kunnen compleet worden afgewerkt, afgelakt in kleur en voorzien van isolatieglas, hang- en sluitwerk en tochtwering. Met onze Atelierservice is het dus: u vraagt en wij draaien. In de tien jaar dat wij deze service aanbieden, hebben we al duizenden ‘atelierdeuren’ 24 INHOUT 49|2016 de deuren die uit voorraad kunnen worden geleverd: ‘Daarbij gaat het om deuren die vaak worden toegepast zoals bijvoorbeeld de voorgelakte balkondeuren en de wit voorgelakte paneelbinnendeuren, maar ook de meest voorkomende luxe voordeuren zijn uit voorraad leverbaar. Door deze deuren fabrieksmatig van alle bewerkingen te laten voorzien, kan op de bouwplaats veel tijd worden bespaard en tevens een betere eindkwaliteit worden bereikt.’ Aan bouwbedrijven levert Weekamp Deuren uitsluitend via haar dealernetwerk, waaronder alle vestigingen van Jongeneel. In het geval dat om maatwerk wordt gevraagd, gaan de vertegenwoordigers van Weekamp Deuren vaak met de vertegenwoordigers van Jongeneel mee. Teneinde klanten te inspireren en in staat te stellen de juiste keuze te maken, heeft Weekamp Deuren een bijzonder fraaie catalogus met haar icooncollectie samengesteld. Johan Spijker: ‘Onze mogelijkheden op deurgebied zijn schier eindeloos. In deze catalogus tonen we onze iconen: bewezen populaire deurmodellen met een aantal varianten. Ze zijn verdeeld over de verschillende soorten deuren die we aanbieden. De complete collectie staat op onze website.’  www.weekampdeuren.nl

PROJECTEN Vernieuwing station Harderwijk Gerealiseerd door Strukton Infratechnieken en Reef Oldenzaal 600 m2 Petrach gevel-, plafond- en wandbekleding Geleverd en met Bostik-verlijming gemonteerd door Jongeneel Projecten INHOUT 25

PROJECTEN Nieuwbouw demontabele woning te Eindhoven Gerealiseerd door Tom van Duuren Constructiehout en plaatmateriaal Geleverd door Jongeneel Eindhoven 26 INHOUT 49|2016

HOUTSKELETBOUW Axel Falkeisen van Arkon Bouw: ‘Ik hecht aan goede persoonlijke contacten. Die leveren vaak meer op dan de allerlaagste prijs’ Specialist in houtskeletbouw W OP HET WATER EN AAN DE WAL Axel Falkeisen is een kleurrijke figuur. Met zijn bouwbedrijf Arkon Bouw richt hij zich op de verbouw, renovatie en nieuwbouw van woonarken en woonboten, maar inmiddels ook van woonhuizen. Daarvoor was hij jarenlang dansconsulent en als imker trekt hij zich het lot aan van de bijen die door het toenemende gebruik van pesticiden worden bedreigd. e maken een afspraak op een grote woonboot die hij op dit moment compleet aan het renoveren is. Hij legt direct uit wat het verschil is tussen een woonboot en een woonark: ‘Een woonboot is een metalen schip dat oorspronkelijk gebouwd is om te varen en waarvan later een woning is gemaakt. Een woonark is een betonnen bak met een opbouw die van meet af aan als woning bedoeld is. We zijn hier dus op een woonark.’ Axel Falkeisen blijkt een bijzondere achtergrond te hebben: ‘Voordat ik in de bouw terechtkwam heb ik jarenlang als dansconsulent gewerkt.’ Daar willen we meer van weten: ‘Dansen is een van mijn passies. Het is ook een vorm van non-verbale communicatie waarmee je probleemkinderen kunt bereiken en verschillende nationaliteiten bij elkaar kunt brengen. Ik werkte als groepsleerkracht op een basisschool in de Bijlmermeer en daar ben ik met INHOUT 27

Een woonark is een betonnen bak met een opbouw die van meet af aan als woning bedoeld is mijn dansprogramma’s gestart. Ze bleken zo aan te slaan dat de onderwijsinspectie op mijn pad kwam met het verzoek of ik het voor alle Amsterdamse basisscholen kon opzetten met als doel om de cultuurverschillen te verkleinen. Aan die tijd bewaar ik nog steeds heel veel mooie herinneringen, maar op een gegeven moment werd de hele opzet te bureaucratisch en kreeg ik er steeds minder lol in. Met als titel ‘Eerste prijs wereldreis’ is er nog een afscheidsmusical gemaakt die in boekvorm nog steeds voortleeft. Ik ben in de danswereld actief gebleven, maar beroepsmatig ben ik naar de bouwwereld overgestapt. Dat was een minder grote stap dan je zo op het eerste gezicht zou denken want ik was altijd al een handige doe-het-zelver. Mijn broer heeft me aangeraden om er mijn beroep van te maken. En zo is Arkon Bouw ontstaan waarmee ik nu al weer vele jaren actief ben. De naam Arkon is afgeleid van arken en onderhoud, maar inmiddels is ons werkterrein breder geworden en werken wij ook aan woonhuizen.’ Axel Falkeisen als imker: ‘De honingbij is onmisbaar als bestuiver in de land- en tuinbouw en de natuur’ 28 INHOUT 49|2016 Houtskeletbouw We vragen Axel Falkeisen naar voorbeelden van projecten die hij heeft gerealiseerd. Hij noemt als eerste een wel heel bijzonder project: ‘Ongeveer twee jaar geleden was er als gevolg van een stevige herfststorm een flinke boom op een woonark aan de Jacob van Lennepkade gevallen. Het gevolg was dat hij binnen een half uur zonk. De schade was enorm, zodanig zelfs dat de woonark total loss was. De bewoonster was er evenwel zo aan gehecht dat ze hem per se wilde herstellen. We hebben de overbouw er toen eerst helemaal afgehaald en het betoncasco, dat ook beschadigd bleek te zijn, gerepareerd. Daarna hebben we er niet alleen een compleet nieuwe overbouw opgezet, maar ook de binnenkant volledig vernieuwd, inclusief alle technische installaties en aansluitingen. Een andere klus die me nu te binnen schiet, is de renovatie van een woonark aan de Amsteldijk die in een deplorabele staat verkeerde. De eigenaresse wilde er een Bed & Breakfast met twee kamers van maken, voorzien van een eigen badkamer en toilet. Het is een fraaie woonark geworden die tegenwoordig als ‘Houseboat Little Amstel’ op de websites van AirBNB en Booking wordt aangeboden.’ Arkon Bouw is gespecialiseerd in houtskeletbouw. Axel Falkeisen: ‘In veel landen worden de meeste huizen met behulp van deze techniek gebouwd. In Nederland is dat niet zo, maar woonarken worden wel op die manier gerealiseerd en daar hebben wij veel ervaring mee. Wij bouwen ook regelmatig een extra etage op een woonark. Het is steeds weer een uitdaging om dat zo te doen dat naderhand niet te zien is dat hij eerst maar één verdieping had. Dat doen we door de dakoverstekken weg te halen en de gevel van onder tot boven in één strakke lijn door te trekken. We pakken het ook zo aan dat de eigenaren of huurders er gewoon in kunnen blijven wonen. Het gat voor de trap maken we pas op het allerlaatste moment.’ Persoonlijk contact Erwin Gorthuis van Jongeneel Amsterdam is ook bij het gesprek aanwezig, niet in de laatste plaats omdat hij het vaste aanspreekpunt van Axel Falkeizen is: ‘En dat is zo gebleven nadat ik binnen Jongeneel van functie veranderde. Een paar klanten waarmee ik een blindelingse relatie had opgebouwd, wilde ik toen per se blijven bedienen. Daarmee bedoel ik dat je in je contacten vaak aan een half woord genoeg hebt.’ Axel Falkeisen: ‘Zo had ik het ook kunnen zeggen. We kunnen met elkaar lezen en schrijven. Toen ik voor het eerst naar een leverancier van hout en plaatmateriaal op zoek was, ben ik bij Jongeneel terechtgekomen en er eigenlijk nooit meer weggegaan. Hoewel, er is een periode geweest dat ik niet meer bij Jongeneel

kwam vanwege een akkefietje met een rouwdouwer in het magazijn die het plaatmateriaal dat ik nodig had, ruw in mijn auto smeet. Maar uit principe ben ik honkvast. Ik hecht aan goede persoonlijke contacten en die leveren vaak meer op dan de allerlaagste prijs. In die zin ben ik ook blij dat de organisatorische wijzingen die Jongeneel op een gegeven moment heeft doorgevoerd, weer zijn teruggedraaid.’ Axel Falkeisen blijkt ook een gepassioneerd imker. Hij maakt zich zorgen over de bijenstand die de laatste jaren als gevolg van het gebruik van pesticiden sterk is afgenomen: ‘De honingbij is onmisbaar als bestuiver in de land- en tuinbouw en de natuur. Daarbij zijn we voor ongeveer 70% van bijen en hommels afhankelijk. Om je een idee te geven: één bijenvolk kan op één dag miljoenen bloemen bestuiven. Gelukkig ben ik niet de enige die zich er zorgen over maakt. Greenpeace is ook heel actief. Daarnaast zie je dat er steeds meer imkers bijkomen. Samen met mijn zoon beheer ik inmiddels 16 bijenkasten en onder de naam Axel & Zn verkopen we ook honing.’  INHOUT 29

VESTIGINGEN Huzarenstukje voor KLM Open Dit jaar werd het KLM Open voor het eerst op The Dutch gespeeld. Deze baan, die is ontworpen door de bekende Schotse golfprofessional Colin Montgomerie, behoort tot de beste tien golfbanen in Nederland en voldoet tevens aan strenge eisen op het gebied van duurzaamheid. Ook de komende twee jaar vindt het KLM Open op The Dutch plaats. Om de vele toeschouwers de gelegenheid te geven om het toernooi goed te kunnen volgen, zijn extra bruggen aangelegd. Deze klus is door militairen geklaard met een belangrijke rol voor Jongeneel als leverancier van het benodigde hout. Remo Benninghof van Jongeneel Dordrecht: ‘De aanvraag kwam vlak voor de bouwvak binnen en de eerste levering was al met een week gepland. Dat was op zich al een uitdaging en daar kwam nog bovenop dat de aanvraag in eiken en azobé werd gedaan. Omdat deze bruggen drie jaar dienst moeten doen, hebben wij geadviseerd om ze in Douglas uit te voeren. Mede dankzij onze centrale inkoopafdeling waren we in staat om het benodigde hout niet alleen op tijd, maar ook zo passend mogelijk te leveren. In totaal ging het om zo’n 46 kuub Douglas fijn bezaagd en Douglas loopvlakdelen. Een echt huzarenstukje. We hebben onze opdrachtgever goed kunnen adviseren en supersnel kunnen bedienen.’ Nieuwe locatie voor Jongeneel Tilburg Hij wordt op vrijdag 4 november officieel Met dank aan onze centrale inkoopafdeling waren we in staat om zo’n 46 kuub Douglas fijn bezaagd en Douglas loopvlakdelen niet alleen op tijd, maar ook zo passend mogelijk te leveren geopend, maar klanten kunnen er al vanaf maandag 17 oktober terecht: Jongeneel Tilburg verhuist naar een nieuwe locatie en zal daar voor klanten veel beter bereikbaar zijn. Op deze nieuwe locatie krijgt Jongeneel Tilburg ook een compleet nieuwe inrichting inclusief een grote, moderne bouwshop (zie foto onder). En er is nog meer nieuws: klanten van Jongeneel Tilburg hoeven niet meer eerst een bon te halen voordat ze de benodigde materialen kunnen opladen. Het afrekenen vindt daarna plaats. Het nieuwe adres van Jongeneel Tilburg is Lovense Kanaaldijk 86. De eerste KLM Open op The Dutch werd gewonnen door Joost Luiten INHOUT is het relatiemagazine van Koninklijke Jongeneel. Het verschijnt drie keer per jaar redactie Denis Brouwer, Erik van Haasteren, Gertjan de Ruijter, Henk ten Bouwhuis en Henk Fieggen redactieadres Koninklijke Jongeneel, Marketing & Communicatie, Atoomweg 300, Utrecht postadres Postbus 49, 3500 AA Utrecht telefoon 030 234 63 47 e-mail info@jongeneel.nl www.jongeneel.nl realisatie Mediabizz, Amersfoort fotografie tenBouwhuis Fotoproducties, Barneveld vormgeving Sok visueel management, Amsterdam productie Drukkerij Damen, Werkendam 30 INHOUT 49|2016

Insulation De stap naar een duurzame woning DAKISOLATIE BIJ RENOVATIE Altijd een passende oplossing In onze nieuwe brochure ‘De stap naar een duurzame woning’ bieden we een goede start met helderheid in wetgeving, voor iedere renovatie een passende oplossing en een oog voor detail met uitvoerbare bouwdetails. Download de brochure www.kingspanunidek.nl/dakrenovatie www.kingspanunidek.nl

� � � � � �

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
Home


You need flash player to view this online publication