14

KLANTENBINDING Volg Jongeneel op Facebook ALLE VESTIGINGEN HEBBEN EEN EIGEN PAGINA Sociale media worden steeds belangrijker, ook voor interactie met klanten. Mede gelet op de sterke groei die Facebook doormaakt, heeft Jongeneel speciaal voor dit kanaal een eigen aanpak gekozen. In deze aanpak staan de vestigingen centraal. W e leggen ons oor te luister bij e-commerce marketeer Martin Haasjes: ‘We hebben E-commerce marketeer Martin Haasjes van Jongeneel: ‘Het gaat bij Facebook niet om directe verkoop, maar om klantenbinding’ 14 INHOUT 49|2016 voor Facebook gekozen omdat het sterk groeit en in vergelijking met andere sociale media-kanalen zoals Twitter, minder vluchtig is. Daarnaast hebben we op Facebook de mogelijkheid om zelf een platform in te richten met een eigen pagina voor elke van onze meer dan veertig vestigingen. Zij staan ‘centraal’ in de decentrale aanpak die we hebben gekozen. Het gaat immers om interactie met hun klanten. Bij de interne introductie van dit platform hebben we best wel wat terughoudendheid geproefd, maar die bleek toch vooral samen te hangen met het persoonlijk gebruik van Facebook. Men zag echter ook de waarde die dit medium op zakelijk gebied kan hebben, niet alleen voor interactie met klanten maar ook voor interactie met de omgeving van de vestiging, niet in de laatste plaats omdat Facebook een bijzonder laagdrempelig medium is. Wat dit laatste betreft, kreeg een van onze vestigingen onlangs een reactie van een omwonende. Zij vroeg zich af of ‘die vrachtauto van Jongeneel niet ergens anders dan voor mijn deur kan worden geparkeerd’. Ook dit soort reacties zijn voor de vestigingen waardevol. Het was snel opgelost en ze hebben er in plaats van een criticaster een supporter bij.’ We vragen Martin Haasjes hoe het eigen platform is ingericht: ‘Het uitgangspunt is dat de vestigingen hun eigen pagina zelf beheren. Hiervoor hebben wij een instrumentarium aangereikt. We hebben ook structuur

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication