7

INNOVATIE Jongeneel introduceert DURAPLY GEMODIFICEERD PLAATMATERIAAL VAN POPULIERENHOUT Plaatmateriaal van populierenhout is bijzonder geschikt voor binnentoepassingen. Klanten van Jongeneel kennen het als Interplex. In een exclusieve samenwerking met de Spaanse leverancier introduceert Jongeneel nu ook een bijzonder geschikte variant voor buitentoepassingen. Duraply is de naam. P Alfonso Muñoz: ‘Het plantagemodel stelt ons in staat om het groeiproces optimaal te beheersen en de kwaliteit van onze producten te verhogen' opulierenhout is een verzamelnaam voor al het hout uit het geslacht populier ofwel Populus in het Latijn en dat betekent ‘boom van het volk’. Het is licht van gewicht maar relatief taai. Het kent al lange tijd vele toepassingen. Zo worden er in ons land klompen van gemaakt en heeft Leonardo da Vinci zijn wereldberoemde Mona Lisa op een paneel van populierenhout geschilderd. Populieren groeien over de hele wereld, maar de groeicondities in Spanje zijn ideaal. Het is dan ook niet toevallig dat het hoofdkantoor van Garnica, de leverancier van Interplex, daar gevestigd is. Ter voorbereiding van de introductie van Duraply brengen commercieel directeur Alfonso Muñoz en marketingmanager Jaime Álvarez een bezoek aan Nederland. We spreken ze samen met strategisch inkoper plaatmateriaal Bert de Jongh. De naam van het bedrijf doet vermoeden dat er een verband is met de Baskische plaats Guernica die voortleeft in het meest indrukwekkende en controversiële werk van Picasso dat de verschrikkingen van de Spaanse burgeroorlog als thema heeft. Het blijkt slechts in de verte het geval te zijn. Alfonso Muñoz: ‘Het enige verband is dat de voorouders van de grondlegger van Garnica, Pedro Garnica, er vandaan komen. Pedro Garnica is overigens niet alleen de grondlegger van ons bedrijf, maar ook de grondlegger van de productie van multiplex van populierenhout. Hij is in 1975 met het schillen van populieren begonnen en daaruit is een bedrijf ontstaan dat dit jaar een output zal hebben van bijna 300.000 m3. We werken nog steeds op basis van een groeistrategie en verwachten over vijf jaar een output te hebben van 450.000 m3. Ons personeelsbestand zal dan van 200 naar 1.000 man zijn gegroeid.’ Plantagemodel ‘Omdat de wereldvraag naar hout zal blijven stijgen en onze natuurlijke bossen nog meer onder druk zullen komen staan, hebben wij als Garnica gekozen voor het plantagemodel. Het is in onze ogen de enige manier om die druk te verminderen. Daarnaast stelt dit model ons in staat om het groeiproces optimaal te beheersen en daarmee de kwaliteit van onze producten te verhogen. Zo kunnen we door bomen te klonen fineren produceren met de beste eigenschappen. Door in de beginfase takken te snoeien, kunnen we voorts meer noestvrije fineren produceren. Ook dat verhoogt onze kwaliteit.’ Jaime Álvarez vult hem aan: ‘Het feit dat populieren sneller groeien dan okoumé en veel sneller dan berken, doet ook een duit in het zakje. Als het om de productie van grondstoffen voor houtproducten gaat, dan hebben plantages met snelgroeiende bomen de toekomst. Daar zijn wij van overtuigd.’ Jongeneel is wereldwijd op zoek naar de beste productoplossingen. Bert de Jongh: ‘Zo zijn we ongeveer tien jaar geleden bij Garnica terechtgekomen toen we voor binnentimmerwerk ‘WIJ HEBBEN EEN SPECIAAL PROCES ONTWIKKELD WAARMEE DE FINEREN DUURZAAM WORDEN GEMODIFICEERD’, commercieel directeur Alfonso Muñoz van Garnica INHOUT 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication