0

INSPIRATIE VOOR TOEPASSING VAN HOUT MAART 2017/NUMMER 50 LOSSE NUMMERS €5 Rockpanel breidt haar assortiment opnieuw uit Specialist in het verlijmen van gevelplaten Superbreed deurenassortiment uit voorraad leverbaar Gemodificeerd plaatmateriaal van populierenhout voor buitentoepassingen WWW JONGENEEL NL

PROJECTEN Nieuwbouw appartementen Zeedijk Utrecht In 1797 begon Huybertus Jongeneel met de handel in hout. Hij vestigde zich aan de Zeedijk in Utrecht. Jongeneel bleef er meer dan twee eeuwen lang totdat het hoofdkantoor in 2009 naar de Atoomweg verhuisde. Op de oude locatie zijn als onderdeel van de nieuwe woonwijk Zijdebalen inmiddels appartementen gebouwd. Als eerbetoon aan het verleden zijn twee straten naar Jongeneel vernoemd: Jongeneelwerf en Jongeneelstraat. BETROKKEN PARTIJEN Nieuwbouw gerealiseerd door Bouwcombinatie Hurks Van Wijnen Plaatmateriaal geleverd door Jongeneel Utrecht 2 INHOUT 50|2017

INHOUD Hoogste houten gebouw ter wereld Lees het interview met architect Oliver Sterl op pagina 14 20 Specialist in het verlijmen van gevelplaten ‘Mijn belangrijkste uitdaging is om Jongeneel qua assortiment weer op de kaart te zetten. Jongeneel was altijd “heer en meester” op het gebied van hout en plaat en dat specialisme gaan we in ere herstellen. Om onze klanten optimaal te kunnen bedienen, gaan we daarnaast in totaaloplossingen denken. Wat hebben zzp’ers en kleinere aannemers die in de woningbouw actief zijn, bijvoorbeeld nodig bij het installeren van een nieuwe keuken, het aanbrengen van een nieuw plafond of het leggen van een nieuwe vloer?’ Ad Blokker, hoofd productmanagement en formulebeheer, zie pagina 4 10 CW Tuinhout levert hoogwaardig maatwerk 16 22 Dé deurenspecialist van Nederland Oude boerderij compleet gerenoveerd Nieuwe producten: Duraply en Rockpanel Stones Garnica, bij de klanten van Jongeneel bekend als de fabrikant van Interplex, een populaire lichtgewicht plaat van populierenhout voor binnentoepassingen. Onder de naam Duraply produceren ze nu ook een plaat van gemodificeerd populierenhout voor buitentoepassingen: Duraply. TABS/Jongeneel brengt het exclusief op de Nederlandse markt. Rockpanel heeft haar assortiment gevelplaten uitgebreid met Rockpanel Stones. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft deze gloednieuwe loot aan hun stam de uitstraling van steen. Rockpanel Stones maakt het voor architecten mogelijk om gevels te ontwerpen die door aannemers en timmermannen gemakkelijk gerealiseerd kunnen worden. Het biedt ook een lichtgewicht alternatief voor traditionele gevels in natuursteen of beton. Lees de artikelen op pagina 6 en pagina 28 INHOUT 3

ASSORTIMENT Het sleutelwoord is ontzorgen JONGENEEL DENKT IN TOTAALOPLOSSINGEN Teneinde haar klanten beter te kunnen bedienen heeft Jongeneel haar organisatie aangepast. De vestigingen staan weer centraal. Daarnaast wordt het assortiment onder de loep genomen en nog beter op de behoeften van de verschillende klantgroepen afgestemd. Samen met haar leveranciers werkt Jongeneel ook aan nieuwe product- en serviceconcepten. W e maken kennis met Ad Blokker. Als hoofd productmanagement en formulebeheer is hij verantwoordelijk voor de samenstelling van het assortiment van Jongeneel en daaronder valt ook het assortiment van de bouwshops. Hij komt van buiten maar was al eerder werkzaam bij Jongeneel Alkmaar. Hij woont met zijn gezin nog steeds in die regio en blijkt zijn carrière als meester meubelmaker te zijn gestart: ‘Dat klopt en het bloed kruipt soms nog steeds waar het niet gaan kan. Ik werk namelijk graag met mijn handen. Ik haal ook oude motorfietsen uit elkaar om ze vervolgens weer in elkaar te zetten. Mijn eigen motor heeft er ook aan moeten geloven. Ik hou ervan om iets op te bouwen. Voordat ik bij Jongeneel Alkmaar aan de slag ging, was ik vijf jaar lang vertegenwoordiger bij Würth Nederland, een groothandel in montage- en bevestigingsmaterialen. Na mijn periode bij Jongeneel Alkmaar heb ik bij CRH gewerkt en was ik nauw betrokken bij het logistieke proces voor het Groninger Forum, een iconisch, multifunctioneel gebouw dat in het centrum van Groningen verrijst. Dit project kende vele uitdagingen. Zo moest de overlast voor de omwonenden tot een minimum worden beperkt, was er geen ruimte voor voorraad op de bouwplaats en mocht de bouwplaats na acht uur ’s morgens niet worden bevoorraad. Het project moest ook aan strenge eisen op het gebied van duurzaamheid voldoen. Dit project vormde de basis voor de ontwikkeling van het BouwBewust-concept. Voordat ik opnieuw bij Jongeneel aan de slag ging, heb ik nog anderhalf jaar als senior accountmanager bij BMN Bouwmaterialen gewerkt om daar het assortiment hout en plaat concrete vorm en inhoud te geven.’ One-stop-shopping We vragen Ad Blokker naar de missie van Jongeneel: ‘Mijn belangrijkste uitdaging is om Jongeneel qua assortiment weer op de kaart te zetten. Jongeneel was altijd ‘heer en meester’ op het gebied van hout en plaat en dat specialisme gaan we in ere herstellen. Om onze klanten optimaal te kunnen bedienen, gaan we daarnaast in totaaloplossingen denken. Wat hebben zzp’ers en kleinere aannemers die in de woningbouw actief zijn, bijvoorbeeld nodig bij het installeren van een nieuwe keuken, het aanbrengen van een nieuw plafond of het leggen van een nieuwe vloer? Bij het uitvoeren van dit soort klussen moeten ze niet alleen van onze specialistische kennis kunnen profiteren, maar de benodigde materialen en alle toebehoren ook bij ons kunnen bestellen en ophalen. One-stop-shopping. We zullen het assortiment van onze bouwshops daarop nog verder toespitsen. Het gaat daarbij onder meer om het optimaliseren van ons assortiment verbindingsmiddelen zoals schroeven en ankers, het toevoegen van dampremmende en dampopen folies en het HET IS MINSTENS ZO BELANGRIJK OM ONS TE VERDIEPEN IN HOE WIJ ONZE DIENSTVERLENING VERDER KUNNEN VERBETEREN’ 4 INHOUT 50|2017

uitbreiden van ons assortiment elektrisch gereedschap. En ze moeten bij ons bijvoorbeeld ook een kunststofdorpel kunnen krijgen. Voor onze landelijk opererende klanten zien wij het ook als onze eerste taak om de beste producten tegen de beste prijzen te leveren, maar het is minstens zo belangrijk om ons te verdiepen in de wijze waarop wij onze dienstverlening nog verder kunnen verbeteren. Je moet daarbij denken aan het aanbieden van een slimmere bouwlogistiek en het samen met onze leveranciers ontwikkelen van nieuwe product- en serviceconcepten. We willen maatwerk leveren waarmee we onze klanten zoveel mogelijk kunnen ontzorgen.’ Co-marketing ‘Ontzorgen is het sleutelwoord, ook op het gebied van duurzaam geproduceerde materialen en duurzaam bouwen. Bij dat laatste gaat het om zaken als het reduceren van de CO2-uitstoot, onder meer door efficiëntere transportoplossingen, het vanaf de fabriek of de Platerij en Painterij van Jongeneel op maat leveren op de bouwplaats en het reduceren van afvalstromen.’ We spreken met Ad Blokker ook over co-marketingactiviteiten die Jongeneel in gang heeft gezet: ‘Dat past in ons beleid om bij het optimaal bedienen van onze klanten met onze kernleveranciers samen te werken. Als Koninklijke Jongeneel zouden we ze met enig recht zelfs onze hofleveranciers kunnen noemen. Uitgangspunt is steeds om in elk van onze productgroepen het beste assortiment op de beste wijze te kunnen aanbieden en de ontwikkelingen in de markt daarbij op de voet te volgen. We hebben deze samenwerkingsverbanden inmiddels voor de meeste productgroepen gerealiseerd en zullen dat ook in Inhout gaan belichten. Zo vragen wij in dit nummer uitgebreid de aandacht voor onze samenwerking met Garnica bij het op de markt brengen van Duraply, een alternatieve plaat voor buitentoepassingen (zie pagina 6) en voor onze samenwerking met Skantrae bij het uit voorraad leveren van een zeer uitgebreid assortiment binnen- en buitendeuren (zie pagina 16). Tenslotte benadrukt Ad Blokker nog een keer de servicegerichtheid van de nieuwe organisatie: ‘Wat dat betreft streven we ernaar om de verwachtingen van onze klanten te overtreffen, zowel met onze kennis als met onze product- en serviceconcepten.’  Hoofd productmanagement & formulebeheer Ad Blokker: ‘Mijn belangrijkste uitdaging is om Jongeneel qua assortiment weer op de kaart te zetten’ INHOUT 5

INNOVATIE Jongeneel introduceert DURAPLY GEMODIFICEERD PLAATMATERIAAL VAN POPULIERENHOUT Plaatmateriaal van populierenhout is bijzonder geschikt voor binnentoepassingen. Klanten van Jongeneel kennen het als Interplex. In een exclusieve samenwerking met de Spaanse leverancier introduceert Jongeneel nu ook een bijzonder geschikte variant voor buitentoepassingen. Duraply is de naam. P Alfonso Muñoz: ‘Het plantagemodel stelt ons in staat om het groeiproces optimaal te beheersen en de kwaliteit van onze producten te verhogen' opulierenhout is een verzamelnaam voor al het hout uit het geslacht populier ofwel Populus in het Latijn en dat betekent ‘boom van het volk’. Het is licht van gewicht maar relatief taai. Het kent al lange tijd vele toepassingen. Zo worden er in ons land klompen van gemaakt en heeft Leonardo da Vinci zijn wereldberoemde Mona Lisa op een paneel van populierenhout geschilderd. Populieren groeien over de hele wereld, maar de groeicondities in Spanje zijn ideaal. Het is dan ook niet toevallig dat het hoofdkantoor van Garnica, de leverancier van Interplex, daar gevestigd is. Ter voorbereiding van de introductie van Duraply brengen commercieel directeur Alfonso Muñoz en marketingmanager Jaime Álvarez een bezoek aan Nederland. We spreken ze samen met strategisch inkoper plaatmateriaal Bert de Jongh. De naam van het bedrijf doet vermoeden dat er een verband is met de Baskische plaats Guernica die voortleeft in het meest indrukwekkende en controversiële werk van Picasso dat de verschrikkingen van de Spaanse burgeroorlog als thema heeft. Het blijkt slechts in de verte het geval te zijn. Alfonso Muñoz: ‘Het enige verband is dat de voorouders van de grondlegger van Garnica, Pedro Garnica, er vandaan komen. Pedro Garnica is overigens niet alleen de grondlegger van ons bedrijf, maar ook de grondlegger van de productie van multiplex van populierenhout. Hij is in 1975 met het schillen van populieren begonnen en daaruit is een bedrijf ontstaan dat dit jaar een output zal hebben van bijna 300.000 m3. We werken nog steeds op basis van een groeistrategie en verwachten over vijf jaar een output te hebben van 450.000 m3. Ons personeelsbestand zal dan van 200 naar 1.000 man zijn gegroeid.’ Plantagemodel ‘Omdat de wereldvraag naar hout zal blijven stijgen en onze natuurlijke bossen nog meer onder druk zullen komen staan, hebben wij als Garnica gekozen voor het plantagemodel. Het is in onze ogen de enige manier om die druk te verminderen. Daarnaast stelt dit model ons in staat om het groeiproces optimaal te beheersen en daarmee de kwaliteit van onze producten te verhogen. Zo kunnen we door bomen te klonen fineren produceren met de beste eigenschappen. Door in de beginfase takken te snoeien, kunnen we voorts meer noestvrije fineren produceren. Ook dat verhoogt onze kwaliteit.’ Jaime Álvarez vult hem aan: ‘Het feit dat populieren sneller groeien dan okoumé en veel sneller dan berken, doet ook een duit in het zakje. Als het om de productie van grondstoffen voor houtproducten gaat, dan hebben plantages met snelgroeiende bomen de toekomst. Daar zijn wij van overtuigd.’ Jongeneel is wereldwijd op zoek naar de beste productoplossingen. Bert de Jongh: ‘Zo zijn we ongeveer tien jaar geleden bij Garnica terechtgekomen toen we voor binnentimmerwerk ‘WIJ HEBBEN EEN SPECIAAL PROCES ONTWIKKELD WAARMEE DE FINEREN DUURZAAM WORDEN GEMODIFICEERD’, commercieel directeur Alfonso Muñoz van Garnica INHOUT 7

8 INHOUT 50|2017

‘WE WAREN OP ZOEK NAAR EEN ZACHTE HOUTSOORT DIE LICHT VAN GEWICHT IS EN DAN KOM JE BIJ POPULIERENHOUT UIT’, strategisch inkoper plaatmateriaal Bert de Jongh van Jongeneel op zoek waren naar een plaat die je gemakkelijk kunt verwerken en die bij het zagen niet te veel splintert. Met andere woorden: we waren op zoek naar een zachte houtsoort die licht van gewicht is en dan kom je bij populierenhout uit. Je wilt ook een vlakke plaat die zich gemakkelijk laat afwerken en die van zichzelf al een decoratief uiterlijk heeft. Ook dan kom je bij populierenhout uit. De fineren zijn extreem wit. Die witte kleur wil overigens niet zeggen dat het een naaldhoutsoort is. Populieren zijn loofbomen uit de wilgenfamilie en behoren tot het hardhout, net als berken. Er wordt vaak gedacht dat rood de kleur van hardhout is, maar dat is een misverstand.’ Exclusieve samenwerking Garnica produceert nu ook een plaat van populierenhout voor buitentoepassingen. Alfonso Muñoz: ‘Wij hebben een speciaal proces ontwikkeld waarmee de fineren duurzaam worden gemodificeerd voordat ze worden verlijmd. Het vindt plaats in een speciaal ontwikkelde machine. De exacte wijze waarop dit gebeurt, blijft het geheim van de smid, maar ze promoveren daardoor van duurzaamheidsklasse 5 naar duurzaamheidsklasse 2/3. In een exclusieve samenwerking met TABS/Jongeneel brengen we dit product onder de naam Duraply op de Nederlandse markt. Hij wordt geleverd met een garantie van vijftien jaar. Het productieproces is verder gelijk aan dat van Interplex. Voordat ze geschild worden, worden de stammen ontschorst en op de juiste breedte afgekort. Direct al bij het schillen van de stammen, valt de witte kleur en het noestvrije karakter van de fineren op. Na het schillen worden de fineren gedroogd, op elkaar gelijmd en onder hoge druk samengeperst. Vervolgens worden ze geschuurd en verder afgewerkt. Door het modificatieproces is Duraply ietsje donkerder van kleur dan Interplex. Ze worden door Jongeneel met een speciale coating geleverd zodat ze direct kunnen worden afgewerkt.’ Tenslotte vragen we naar het duurzaamheidsprofiel van Garnica. Het blijkt een wezenlijk onderdeel van hun missie te zijn. Jaime Álvarez: ‘Winstgevendheid is uiteraard een voorwaarde voor onze continuïteit, maar de toekomst van onze onderneming hangt ook nauw samen met de toekomst van de natuur. In dit verband spreekt het vanzelf dat duurzaam bosbeheer bij ons voorop staat, maar dat geldt evenzeer voor het creëren van toekomst en banen in landelijke en agrarische gebieden.’ Milieubelasting We praten nog even door met Bert de Jongh. Hoe denkt hij dat de markt zich zal ontwikkelen? ‘Toen ik bijna twintig jaar geleden bij Jongeneel in dienst trad, waren er maar twee smaken multiplex: Okoumé voor buitentoepassingen en Meranti voor binnentoepassingen. Met betrekking tot aanvoer, kwaliteit en duurzaamheid hebben beide producten in de loop der tijd onder druk gestaan. De laatste jaren zie je dat producenten naar alternatieve houtsoorten kijken en naar methoden om houtsoorten te verduurzamen. Ik verwacht dan ook dat we de komende jaren op dit vlak meer noviteiten zullen gaan zien. Zonder meer een positieve ontwikkeling omdat hout een hernieuwbare grondstof is en een lage milieubelasting kent. We zijn ervan overtuigd dat Duraply zich een plek zal veroveren in het marktsegment voor buitentoepassingen. We nemen twee varianten van dit product op voorraad: Duraprime met een 120 mu grondlaag en Durapaint met een 322 gr/m2 MDO-laag. Het voordeel van Durapaint is dat deze variant direct klaar is voor verwerking en dat de aan te brengen laklaag er nog strakker uit zal zien. Beide varianten worden standaard met een PEFC-certificaat geleverd. Levering met een FSC-certificaat is ook mogelijk. Duraprime 18 mm ligt bij elke vestiging van Jongeneel op voorraad. Duraprime en Durapaint in de diktes 10, 12, 15 en 18 mm liggen bij de belangrijkste distributiecentra van Jongeneel op voorraad en zijn dus snel leverbaar.’  Direct al bij het schillen van de stammen, valt de witte kleur en het noestvrije karakter van de fineren op. Na het schillen worden ze gedroogd en op elkaar gelijmd. Vervolgens worden ze onder hoge druk samengeperst, geschuurd en verder afgewerkt. Jaime Álvarez: 'De toekomst van onze onderneming hangt nauw samen met de toekomst van de natuur' INHOUT 9

Randy van de Westelaken in de werkplaats van CW Tuinhout 10 INHOUT 50|2017

NIEUWBOUW CW Tuinhout levert hoogwaardig maatwerk UITSLUITEND VERANTWOORD HOUT MET FSC-KEURMERK Met hun passie voor hout iets moois maken. Dat drijft vader Chris en zoon Randy van de Westelaken. Door goed naar hun wensen te luisteren ontwerpen en realiseren ze onder meer tuinhuizen waar hun klanten zich prettig bij voelen. Ze worden met het beste hout gebouwd dat ze al jarenlang bij Jongeneel Den Bosch kopen. W e bezoeken vader en zoon van de Westelaken in hun kantoor annex werkplaats in het Brabantse Den Dungen dichtbij Den Bosch. Vestigingsleider Wesley Steerneman en accountmanager Mark Pompe van Jongeneel Den Bosch zijn ook aangeschoven. Ze hebben voor de overheerlijke Bossche bollen gezorgd die bij de koffie worden geserveerd. Een beter begin van de dag kunnen we niet wensen. Vader Chris vertelt hoe CW Tuinhout, dat zijn initialen draagt, is ontstaan: ‘Het is eigenlijk als hobby begonnen. Ik maakte al zo’n dertig jaar tuinproducten voor een vriend van mij die een tuincentrum heeft, toen ik zo’n zeven jaar geleden op mijn vijftigste besloot om er mijn werk van te maken. Een paar jaar later is mijn zoon erbij gekomen. We vullen elkaar goed aan. Randy doet het tekenwerk en maakt de calculaties. Ik onderhoud het contact met onze klanten dat meestal in de avonduren plaatsvindt omdat we overdag vaak druk zijn.’ Zoon Randy vult hem aan: ‘Ik heb bouwtechnische bedrijfskunde gestudeerd aan de Avans Hogeschool in Tilburg en bij een bouwbedrijf de nodige praktijkervaring opgedaan. Het leerde me dat ik niet voor de theorie in de wieg gelegd ben en liever met mijn handen werk. De projecten die we ontwerpen, voeren we samen uit. Voor specialistische onderdelen werken we met vaste onderaannemers, vertrouwde mensen die we goed hebben leren kennen en waarvan we weten dat ze vakwerk leveren. Het gaat onder meer om elektriciens, dakdekkers, rietdekkers en hoveniers, meestal eenmansbedrijven waarmee we snel kunnen schakelen.’ Transparant Vader Chris legt uit dat CW Tuinhout vooral in de regio werkt en dat het portfolio vrij breed is: ‘Van een simpel schuurtje tot luxe tuinhuizen compleet met onder meer een keukenunit en vloerverwarming. Het ontwerpen en realiseren van tuinhuizen is onze kernactiviteit. We hebben er inmiddels een Vader Chris en zoon Randy van de Westelaken: ‘Uit principe werken we uitsluitend met FSCgecertificeerd hout’ groot aantal op onze naam staan. Daarvoor hebben we nog nooit hoeven te adverteren. De opdrachten komen via mond-tot-mondreclame bij ons binnen. Ze blijken dan vaak ‘iets’ van ons bij een familielid of een kennis te hebben gezien en willen dan dat we ‘zoiets’ ook voor hen maken. We maken dan eerst een afspraak om de situatie ter plekke goed te bekijken. Het is een belangrijke eerste stap om antwoorden te krijgen op vragen als: op welke ondergrond moeten we bouwen en hoe staat de zon? Vervolgens INHOUT 11

Chris van de Westelaken: ‘We werken met het beste hout. Door onze jarenlange ervaring weten we wat de specifieke eigenschappen van de verschillende houtsoorten zijn’ Het hebbedingetje van de jaarlijks terugkerende haalspaaractie Vestigingsleider Jongeneel Den Bosch Wesley Steerneman: ‘Een goed persoonlijk contact is een goede basis voor een goede zakelijke relatie’ maken we een ontwerp en leggen we de klant een open offerte voor. We werken altijd zo transparant mogelijk zodat onze klanten precies kunnen zien wat ze waarvoor betalen. Nadat we overeenstemming hebben bereikt, gaan we zo snel mogelijk aan de slag. We werken met het beste hout. Door onze jarenlange ervaring weten we ook wat de specifieke eigenschappen van de verschillende houtsoorten zijn. Uit principe werken we uitsluitend met hout uit duurzaam beheerde bossen, FSC-gecertificeerd hout. Onze klanten kunnen ook op een lange levensduur rekenen. We werken namelijk alleen met kwalitatief hoogwaardige materialen. Dat geldt zowel voor het hout als voor de bevestigingsmiddelen. Zo gebruiken we bijvoorbeeld altijd roestvrijstalen schroeven.’ De vent maakt de tent CW Tuinhout staat voor persoonlijke aandacht. Zoon Randy: ‘Zowel voor, tijdens en na de uitvoering van het project. Ook jaren erna geven wij nog service en staan wij voor onze klanten klaar.’ We bladeren in een fotoboek dat op tafel ligt: ‘Dat hebben we van een klant gekregen waarvoor wij onlangs een luxe tuinhuis hebben gebouwd. Ze zijn er heel blij mee. Een beter blijk van waardering kun je niet krijgen’. De relatie met Jongeneel Den Bosch blijkt vanzelfsprekend te zijn: ‘De producten zijn goed, de prijzen zijn goed, het haalcentrum functioneert 12 INHOUT 50|2017 prima en last-but-not-least: op het persoonlijke vlak hebben we een goede band met Wesley en Mark. Het klikt gewoon. Ze staan altijd voor ons klaar.’ Wesley Steerneman: ‘Mensen doen zaken met mensen. Dat staat centraal in de wijze waarop wij bij Jongeneel Den Bosch met onze klanten omgaan. Ik zeg altijd: een goed persoonlijk contact is een goede basis voor een goede zakelijke relatie. In het algemeen gesproken: de vent maakt de tent. We werken bij Jongeneel Den Bosch met een supergemotiveerd team van echte Bosschenaren en een aspirant-Bosschenaar uit Valkenswaard. Een echte Bosschenaar is trots op zijn stad en wij zijn ook trots op onze vestiging en onze klanten. Onlangs hebben we voor hen een succesvolle haalspaaractie georganiseerd. Bij elk bezoek aan ons haalcentrum – vanaf 1 januari tot het begin van carnaval – kregen ze een stempel en bij elf stempels een hebbedingetje in de vorm van een embleem met een oetel dat ze op hun carnavalskiel konden strijken, en een fles Bossche Bubbels. Het wordt een jaarlijks terugkerende actie. Dat zijn we ook van plan met de barbecue die we vlak voor de bouwvak zullen organiseren. Daarbij komen onze klanten centraal te staan. We bieden ze dit jaar ook twee productinformatiedagen aan. Dan komt een van onze leveranciers de hele dag bij ons op de vestiging om informatie over zijn product(en) te geven.’ 

BOUWBEURS Trespa biedt nog meer keuze Trespa is voortdurend aan het innoveren. Het wekte dan ook geen verbazing dat ze zich op de bouwbeurs met nieuwe decoren presenteerden. Het ging om een uitbreiding van hun assortiment Meteon Lumen dat met matte decoren op een zichtbare trend inspeelt. Dit assortiment omvat ook contrastplaten waarin metaaldeeltjes zijn verwerkt. Trespa heeft het aantal basiskleuren waarin deze decoren kunnen worden geleverd, met vijf nieuwe kleuren uitgebreid. Daarnaast introduceerde Trespa twee gloednieuwe decoren. Ze luisteren naar de naam Meteon Focus en zijn gebaseerd op een abstracte vertaling van een stedelijke bebouwing en een wandelbos. Ze zijn er in verschillende kleuren. De ene foto toont de inspiratiebron en de andere laat enkele kleurvarianten zien. Made in Holland Wist u dat Accoya hout een Nederlands product is? De bomen groeien weliswaar in FSC-gecertificeerde plantages in verre landen als Chili en Nieuw-Zeeland, maar hier in Nederland worden er met behulp van een modificatietechnologie, die acetylatie wordt genoemd, krachtige en duurzame houtproducten van gemaakt. Ze behouden hun natuurlijke schoonheid. Accoya wordt van snelgroeiend grenenhout gemaakt. Deze bomen zijn al na dertig jaar kaprijp. Door het acetyleren gaan de producten langer mee dan de bomen nodig hebben om te groeien. Het is een milieuvriendelijk proces. De celstructuur van het hout wordt veranderd en er worden geen giftige of houtvreemde stoffen toegevoegd. Op de bouwbeurs hoorden we dat Accoya hout al tien jaar op de markt is en wereldwijd naar zestig landen wordt geëxporteerd. Met recht een product om als Nederlanders trots op te zijn. Op het vlak van duurzaamheid is Accoya als klasse 1 ingeschaald en overtreft vrijwel alle hardhoutsoorten. Bij toepassing onder de grond wordt een garantie geven van 25 jaar; bij toepassing boven de grond zelfs van 50 jaar. Accoya hout wordt onder meer in timmerfabrieken verwerkt, maar ook in gevelsystemen en de grond-, weg- en waterbouw. De kilometers langs wildrasters langs de A12 zijn daarvan een goed voorbeeld. Accoya hout is er in verschillende maten, maar heeft een maximale dikte van 75 mm. Superisolerende lichtkoepel Skylux pakte ook uit op de bouwbeurs. Ze introduceerden een vlakke lichtkoepel met een strak, eigentijds design: Skylux iWindow waarbij de i voor intelligent staat. Deze iWindow heeft niet alleen een fraai uiterlijk. Hij scoort ook erg hoog op het vlak van isolatie dankzij het compacte pvc-raam en het superisolerende veiligheidsglas HR++. Met deze lichtkoepel bespaar je tot 63% energie ten opzichte van een klassiek dubbelwandige kunststof koepel. Bovendien ben je verzekerd van een maximale lichtinval. Er is ook een variant met driewandig glas. Daarmee bespaar je tot 81% energie. INHOUT 13

HOUTHOOGBOUW Hoogste houten gebouw ter wereld KORTERE BOUWTIJD EN LAGERE FAALKOSTEN Steeds meer mensen trekken naar de grote stad. Omdat de ruimte daar vaak beperkt is, wordt steeds meer in de hoogte gebouwd. In Wenen verrijst op dit moment het tot dusverre hoogste houten gebouw ter wereld, HoHo Wien. Het wordt maar liefst 84 meter hoog en telt 24 verdiepingen. T HoHo Wien wordt direct naast het metrostation opgetrokken op minder dan een half uur van het centrum van Wenen. De appartementen bieden een fantastisch uitzicht ijdens de jaarlijkse Houtdag spreken we met Oliver Sterl. Hij is de architect van dit multifunctionele project dat uit meerdere onderdelen bestaat. We willen er het fijne van weten. Oliver Sterl is sinds 2005 partner en directeur van het architectenbureau RLP Rüdiger Lainer + Partner dat in het hart van Wenen gevestigd is. HoHo Wien is niet het eerste spraakmakende project waar dit gerenommeerde architectenbureau voor tekent. Andere projecten zijn onder meer het opvallende kantoorgebouw van de Kamer van Koophandel in Sankt Pölten en het niet minder opvallende sociale woningbouwproject dat in Wenen te bewonderen valt. Dit project kenmerkt zich door een aantal gemeenschappelijke ruimten waaronder een sauna op het dak en unieke oplossingen voor individueel uitzicht en daglichttoetreding. Baanbrekend voor sociale woningbouw in dichtbevolkte steden. Oliver Sterl verklaart het nader: ‘Over de hele wereld zien we dat steeds meer mensen in steden gaan wonen. Wenen vormt daarop geen uitzondering. Bij ons gaat het om zo’n 40.000 nieuwe inwoners per jaar. Dit aantal is mede het gevolg van de toenemende immigratie. Omdat de stedelijke ruimte vaak beperkt is, zie je dat er steeds meer in de hoogte wordt gebouwd. In Wenen wordt die beperking nog versterkt doordat de stad is omgeven door een ring van beschermde bosgebieden. Er is nog wel ruimte in het noordoosten van de stad op het terrein van een voormalig vliegveld dat in het begin van de vorige eeuw het grootste vliegveld ter wereld was. 14 INHOUT 50|2017 Op dat terrein wordt nu een nieuw stadsdeel gerealiseerd waar uiteindelijk zo’n 20.000 mensen zullen wonen, werken en winkelen.’ Modulair bouwsysteem HoHo Wien gaat de skyline van dit nieuwe stadsdeel bepalen dat aan de rand van een groot kunstmatig meer komt te liggen. Het wordt direct naast het metrostation opgetrokken dat het stadsdeel in minder dan een half uur met het centrum van Wenen zal verbinden. Het bestaat uit drie met elkaar verbonden torens van 40, 57 en 84 meter hoog. In dit complex wordt een groot aantal functies samengebracht. Het omvat niet alleen kantoren en gemeubileerde appartementen, maar ook winkels, een hotel, een restaurant, allerlei gezondheidsvoorzieningen, schoonheidssalons en wellnesscentra. De appartementen zijn op de bovenste verdiepingen van de hoogste toren

aanpassingen. Dit bouwsysteem zorgt bovendien voor lagere faalkosten en een aanzienlijk kortere bouwtijd.’ gepland en bieden derhalve een fantastisch uitzicht. Oliver Sterl: ‘De naam Hoho is afgeleid van Holz Hochhaus. Het wordt het tot dusverre hoogste houten gebouw ter wereld. Van honderd procent houthoogbouw is overigens nog geen sprake. De stabiliteit wordt gegarandeerd door kernen van gewapend beton waarin de trappenhuizen en liften zijn ondergebracht. Bovendien zijn de betonnen kernen van de drie torens onderling met elkaar verbonden waardoor het geheel nog meer stevigheid krijgt. Beton speelt ook een geluiddempende rol in de vloeren. In totaal bestaat het project voor driekwart (!) uit hout. De bouw is inmiddels gestart met de funderingswerkzaamheden. Geen sinecure vanwege de onmiddellijke nabijheid van het meer en het metrostation. Voor de opbouw hebben we gekozen voor een modulair systeem dat het tevens mogelijk maakt om de verschillende verdiepingen flexibel in te delen, ook bij eventuele toekomstige Brandwerendheid ‘Daarmee verwachten we de vijf tot tien procent hogere bouwkosten ten opzichte van traditionele bouwsystemen te zullen compenseren. We werken met vier geprefabriceerde bouwelementen: gelamineerde vurenhouten kolommen, betonnen randbalken, vloeren van 14 cm kruislaaghout en 12 cm beton en gevel-elementen. Deze gevel-elementen zijn aan de binnenkant eveneens opgebouwd uit kruislaaghout en worden aan de buitenkant van een soort schuimbeton voorzien. De kolommen, randbalken en vloeren worden steeds op dezelfde wijze met elkaar verbonden waardoor snel en probleemloos kan worden gewerkt. Met dit bouwsysteem kan in principe ook hoger dan honderd meter worden gebouwd. De brandwerendheid kostte nog de meeste hoofdbrekens. We hebben de vereiste brandwerendheid van negentig minuten zeker gesteld door het toegepaste hout te overdimensioneren.’ Oostenrijk is een houtland. Meer dan vijftig procent van de totale oppervlakte is bedekt met bossen. Desalniettemin bleef de houtbouw beperkt tot de landelijke gebieden. HoHo Wien bewijst dat het tegenwoordig ook mogelijk is om houtbouw in stedelijke gebieden toe te passen. Oliver Sterl: ‘De voordelen zijn bekend. Hout is een CO2-neutraal constructiemateriaal dat bij duurzaam bosbeheer oneindig beschikbaar is en ook over een groot draagvermogen beschikt. Daarnaast is het een van nature warm en voelbaar materiaal dat tevens voor een aangenaam binnenklimaat zorgt. We hebben er dan ook voor gekozen om het hout zoveel mogelijk in het zicht te houden. HoHo Wien wordt een energiezuinig complex. Het milieuconcept omvat onder meer zonnepanelen op het dak, een ventilatiesysteem met terugwinning van warmte, een systeem van koude- en warmteopslag en liften met terugwinning van energie.’  Architect Oliver Sterl: ‘HoHo Wien bewijst dat het tegenwoordig ook mogelijk is om houtbouw in stedelijke gebieden toe te passen’ Het architectenbureau heeft dit bijzondere woningbouwproject ook op haar conto staan INHOUT 15

ASSORTIMENT Dé deurenspecialist van Nederland SUPERBREED ASSORTIMENT UIT VOORRAAD LEVERBAAR Op deurengebied profileert Skantrae zich als dé deurenspecialist van Nederland. Met flink wat recht van spreken want ze beschikken over een superbreed assortiment dat uit voorraad wordt geleverd. De uitlevergraad is maar liefst 98%. De gigantische voorraadmagazijnen laten niet na indruk te maken. Bijzonder helder ingedeeld en strak georganiseerd W e brengen een bezoek aan het enorme complex van Skantrae in Zevenaar en worden daar ontvangen door Ralf Roozeboom. Hij was tot halverwege vorig jaar salesmanager retail, maar is nu manager professionele markt: ‘Inderdaad. Voor mij een nieuwe uitdaging waarbij ik mijn retailervaring overigens goed kan gebruiken, want sommige concepten kunnen ook in de professionele markt worden toegepast. In de professionele markt werken we met twee merken: Skantrae en Bruynzeel. Om beide merken een duidelijk eigen gezicht te geven hebben we besloten om ons met Skantrae op de professionele markt en met Bruynzeel op de woonconsument te richten. Voor de klanten van Jongeneel betekent dit dat het assortiment van Skantrae specifiek op hun behoeften zal worden afgestemd. We bieden een breed assortiment binnen- en buitendeuren, van vlakke boarddeuren tot luxe massieve deuren met glas in lood. Om een idee te geven: we hebben hier in Zevenaar ongeveer 120.000 deuren op voorraad liggen. We werken in Nederland met een professioneel dealernetwerk waar Jongeneel uiteraard ook toe behoort. Via Jongeneel bieden wij ons totale assortiment aan. We hebben onze Skantrae board- en balkondeuren bij de haalcentra van Jongeneel op voorraad liggen. De rest van ons assortiment kan binnen ongeveer een week bij de betrokken vestiging worden afgeleverd. Daarbij realiseren we een uitlevergraad van maar liefst 98%. Dit wil zeggen dat we 98% van de orders op tijd bezorgen. Daar zijn we best trots op, ook al is er nog een klein beetje ruimte voor verbetering.’ Manager professionele markt Ralf Roozeboom: ‘We hebben besloten om ons met het merk Skantrae volledig op de professionele markt te richten’ Maatwerkservices Ralf Roozeboom legt uit dat Skantrae de door haar ontwikkelde deuren wereldwijd inkoopt: ‘Dat doen we onder meer omdat we onze klanten de beste prijs-kwaliteitverhouding willen aanbieden. Het ontwikkelen van nieuwe modellen en concepten doen we in eigen huis. Dat proces verloopt in vier fasen. Eerst is er een idee, meestal van onze productmanagers. Zij volgen de trends en struinen de markt af. In de volgende fase wordt zo’n idee geconcretiseerd in de vorm van een tekening. Met die tekening in de hand vragen we feedback van onze klanten. Is die positief, dan wordt het betrokken model uitontwikkeld en aan ons assortiment toegevoegd. Het is een continu proces want de trends volgen elkaar snel op. We bieden de klanten van Jongeneel ook een aantal maatwerkservices. Zo maken wij de voor- en achterdeurklus zo eenvoudig mogelijk door er complete hang- en sluitwerkpakketten bij te leveren. Deze bestaan uit deurbeslag in aluminium, roestvrijstaal of messing, een meerpuntsluiting, vier AXA-scharnieren met dievenpen ‘MET ONZE SKANTRAE ALL-IN SERVICE WORDT DE HELE BUITENDEURKLUS DOOR ONS GEKLAARD, VANAF HET INMETEN TOT EN MET HET AFHANGEN VAN DE DEUREN’ INHOUT 17

kans op breuk aanzienlijk en dat komt de veiligheid uiteraard ten goede.’ Verder lopend komen we in het bewerkingscentrum waar het maatwerk wordt vervaardigd: ‘Zoals jullie zien, kunnen we hier een groot aantal bewerkingen uitvoeren. Zo beschikken we onder meer over een glasmontage-afdeling en een geavanceerde CNC-machine voor het frezen en pas en arm schaven. In dit centrum worden op dit moment zo’n tweehonderd maatwerkdeuren per dag gereed gemaakt. Door de toenemende vraag verwachten we dat dit aantal sterk zal groeien.’ We zien ook een 3D printer staan: ‘Met deze printer kunnen we binnenkort een nieuwe dimensie aan ons assortiment toevoegen door op de deur een driedimensionale, voelbare structuur aan te brengen.’ In het bewerkingscentrum worden zo’n tweehonderd maatwerkdeuren per dag gereed gemaakt Voor haar maatwerkservices beschikt Skantrae onder meer over een geavanceerde CNC-machine voor het frezen en het voorboren (foto rechts) alsmede de benodigde boringen en frezingen in de deur. Eventueel kan een brievenbuspakket en een tochtvaldorpel worden bijgeleverd. Er is ook aan het veiligheidsaspect gedacht. Alle producten hebben het SKG-keurmerk. Met onze Skantrae All-In service gaan we nog een stap verder. Dan wordt de hele buitendeurklus voor de klanten van Jongeneel geklaard, vanaf het inmeten tot en met het afhangen. De deur wordt dan tevens in elke gewenste RAL-kleur afgelakt. De grondverf wordt daarbij in twee lagen aangebracht, in een kleur afgestemd op de eindkleur. Deze aflakservice bieden wij ook aan voor onze binnendeuren.’ 3D Printer ‘In een moderne spuitstraat worden de deuren dan voorzien van een watergedragen zijdeglanslak waarbij de klant de keuze heeft uit tien verschillende RAL-kleuren. Er valt nog veel meer te vertellen, maar ik wil jullie graag eerst een rondleiding geven.’ Als eerste zien we een opstelling van acht series luxe binnendeuren die elk weer in een aantal verschillende modellen en maten kunnen worden geleverd: ‘We beschikken over het grootste assortiment luxe binnendeuren van Nederland en wat misschien nog meer zegt: we kunnen ze binnen een week uit voorraad leveren.’ De gigantische voorraadmagazijnen laten niet na indruk te maken. Bijzonder helder ingedeeld en strak georganiseerd. Dat moet natuurlijk ook wel als je een uitlevergraad van bijna 100% wilt realiseren. Ralf Roozeboom vertelt dat er naast de 120.000 deuren ook 35.000 glassets en eenzelfde aantal beslagsets op voorraad liggen: ‘Voor elke smaak hebben wij wel een glassoort in ons assortiment inclusief verschillende glas-in-loodoplossingen. Vrijwel het gehele glasprogramma bestaat overigens uit gehard veiligheidsglas. Dat is vijf keer sterker dan normaal glas. Het verkleint de Kwaliteit Terug in de vergaderruimte vertelt Ralf Roozeboom dat Skantrae onlangs een aantal dealerdagen heeft georganiseerd: ‘De ontwikkelingen gaan hier behoorlijk snel en dan is het goed om weer eens met je belangrijkste klanten bij te praten en ze tevens te informeren over onze nieuwe producten en services. Ook voor Jongeneel hebben ze zo’n klantendag georganiseerd. We werken hier met een team van vier buitendienst- en acht binnendienstmedewerkers. Zij zijn er om onze dealers te ondersteunen en bij grote projecten gezamenlijk op te trekken. Voor dat laatste hebben we zelfs een speciale accountmanager in dienst.’ Skantrae legt niet alleen de nadruk op kwaliteit en vakmanschap, maar ook op duurzaamheid: ‘Het is een vanzelfsprekend onderdeel van ons beleid. Nagenoeg ons gehele assortiment binnen- en buitendeuren wordt van FSC- en/of PEFC-gecertificeerde (hard)houtsoorten vervaardigd. Dit wil zeggen dat het desbetreffende hout in duurzaam beheerde bossen wordt geoogst. Ook bij de ontwikkeling van nieuwe deuren laten we de beschikbaarheid van duurzame houtsoorten zwaar meewegen. Het KOMO-certificaat is voor ons eveneens een belangrijk keurmerk. Ten behoeve van dit certificaat worden onze deuren aan zware duurtesten onderworpen. Ze doorstaan deze testen glansrijk, op een aantal punten zelfs met de maximale score. We hebben onlangs nog een doorontwikkeling van onze SKS-kern laten testen. Het resulteerde in een indeling in een hogere sterkteklasse. Door de wijze waarop wij onze FSC Optimax buitendeuren produceren, hebben de klanten van Jongeneel er jarenlang plezier van. Ze zijn duurzaam, functioneren goed en sluiten goed, zelfs in het afwisselende, vochtige Hollandse klimaat.’  De naam Skantrae is een samentrekking van Scandinavië en Trae, het Deense woord voor hout ‘NAGENOEG ONS GEHELE ASSORTIMENT BINNEN- EN BUITENDEUREN WORDT VAN FSC- EN/OF PEFC-GECERTIFICEERDE (HARD)HOUTSOORTEN VERVAARDIGD’ 18 INHOUT 50|2017

INHOUT 19

ASSORTIMENT Wereldwijde ambities SPECIALIST IN HET VERLIJMEN VAN GEVELPLATEN Als producent van Simson is Bostik al jaren marktleider op het gebied van gevelplaatverlijming. Na de overname door de Franse multinational Arkema heeft Bostik de ambitie om een wereldspeler en een wereldmerk te worden. In dit verband is het complete assortiment van Simson in een Bostik-jasje gestoken. D Technical account manager Marcel van der Most (links) en productmanager geveltechniek Rob Nooten voor het trainingscentrum van Bostik in Den Bosch. De gekko, die symbool staat voor hun krachtige en innovatieve lijmproducten, is ook duidelijk te zien e geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1881. Toen werd onder de naam Simson met de productie van schoensmeer gestart. Rond 1910 begon men met de productie van lijm op rubberbasis waaronder ‘bandenplak’ voor het repareren van fietsbanden. We kennen het allemaal van de roodzwarte reparatiedoosjes. Ze bestaan nog steeds, al zijn deze activiteiten inmiddels afgesplitst van de industriële activiteiten die onder de naam Simson Professional werden voortgezet. In 1987 is men begonnen met lijmproducten op basis van polymeren. Het bedrijf heeft verschillende eigenaren gekend en kwam op een gegeven moment in handen van Bostik. Ongeveer een jaar geleden is Bostik op haar beurt overgenomen door de Franse multinational Arkema. We praten bij met technical account manager Marcel van der Most: ‘De bouwwereld kent ons van het merk Simson met de grijze tubes en de rode doppen. Die zijn nu vervangen door de donkerblauwe kokers van Bostik. Ze zijn ook voorzien van een foto die duidelijk laat zien waarvoor elk product bedoeld is. Bostik heeft een gekko in haar logo. Dat is een soort hagedis die zijn eigen lichaamsgewicht aan slechts één teen kan dragen. Hij staat symbool voor de krachtige en innovatieve lijmproducten die wij op de markt brengen. We zijn wereldwijd actief met de ontwikkeling, productie en verkoop van kwalitatief hoogwaardige lijmen en afdichtingsproducten. Op dit gebied is Bostik een pionier. De onderzoekers in onze laboratoria zijn niet alleen continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe lijmsoorten. Ze doen ook vraaggericht onderzoek voor onze klanten. Bij de klanten van Jongeneel zijn wij vooral bekend als specialist in het verlijmen van gevelplaten.’ Garantie ‘Er zijn verschillende soorten gevelplaten op de markt waaronder HPL kunststof, vezelcement, geperste steenwol, polyester, composiet, keramiek en natuursteen. Ze hebben niet allemaal dezelfde eigenschappen. Zo kan de werking van deze materialen verschillen. Voor elke gevelplaat hebben wij dan ook een specifiek lijmproduct, onder meer voor Eternit, Rockpanel en Trespa, de drie grote merken die de markt voor een belangrijk deel domineren. Polymeren vormen de basis van onze lijmproducten. We testen ze in onze eigen laboratoria in samenwerking met de fabrikanten. Voor elk type hebben we vier producten: twee verschillende ‘primers’ voor de voorbehandeling van het regelwerk en de lijmzijde van de plaat, een dubbelzijdige foamtape voor de juiste positionering van de plaat en de polymeerlijm.’ Aan de hand van een proefopstelling laat Marcel van der Most zien hoe het precies in zijn werk gaat. Eerst wordt het regelwerk behandeld. Nadat de primer is gedroogd wordt de foamtape aangebracht. Vervolgens wordt de lijmzijde van de plaat voorbehandeld. Daarna wordt de lijm ononderbroken in verticale richting op het regelwerk aangebracht. Tenslotte wordt de schutlaag van de foamtape verwijderd en de plaat geplaatst. Dat dient uiterlijk tien minuten na het aanbrengen van de lijm te gebeuren. Het is een precies werkje. Voordat de plaat de foamtape 20 INHOUT 50|2017

raakt, is correctie nog mogelijk. Nadat de plaat is aangedrukt, niet meer. Marcel van der Most: ‘Bij een juiste verlijming geven we een projectgarantie met een daarbij behorend certificaat. De wijze waarop verlijmd wordt, dient dan tevoren bij ons te worden ingediend en door ons te worden beoordeeld. Daarnaast vragen we om tijdens de verwerking een logboek bij te houden. Op het werk voeren we steekproefsgewijs controles uit.’ Duurzaamheid Marcel van der Most is uitgegroeid tot de ‘gevelman van Nederland’, een autoriteit op het gebied van gevelplaatverlijming. Als zodanig onderhoudt hij het contact met architecten en verwerkers maar ook met de partijen die hun producten aan de man brengen zoals Jongeneel. Marcel van der Most: ‘De relatie met Jongeneel is altijd heel sterk geweest. Hij is niet alleen gebaseerd op onze kennis en kunde maar ook op de jarenlange ervaring die we met elkaar hebben opgebouwd.’ Marcel van der Most werkt nauw samen met Rob Nooten die met zijn achtergrond in de chemische technologie al sinds jaar en dag als productmanager geveltechniek aan het bedrijf is verbonden. Hij legt uit dat het ene lijmproduct elastischer is dan het andere: ‘Mijn professionele interesse gaat vooral uit naar de achterkant van de gevel waarop de foamtape en onze lijmproducten worden aangebracht. Tijdens het productieproces voegen we stoffen toe die het uithardingsproces versnellen en voor een superieure uitharding zorgdragen. De foamtape heeft nog een functie. Het bepaalt tevens de dikte van de lijmlaag. Als de plaat eenmaal goed is gepositioneerd, dan dient hij ter plaatse van de foamtape licht wrijvend te worden aangedrukt. De foamtape mag daarbij niet worden ingedrukt.’ Duurzaamheid is tegenwoordig voor elk bedrijf een belangrijk thema. De laatste vraag ligt dus voor de hand. Marcel van der Most: ‘Met meer dan een half miljoen gecertificeerde gebouwen geldt BREEAM als de meest populaire certicificeerder. Bostik biedt een ruim assortiment lijm- en afdichtingssystemen die bij projecten, die een BREEAM-certificering als doel hebben, kunnen worden ingezet. Economische prestaties gaan bij ons hand in hand met de bescherming van het milieu.’  Entree van nieuw medisch centrum in Brunssum: fraai voorbeeld van gevelplaatverlijming met Bostik INHOUT 21

RENOVATIE Oude boerderij compleet gerenoveerd KWALITEIT EN KLANTVRIENDELIJKHEID STAAN VOOROP Bouwbedrijf Luesink en De Croon renoveert oude boerderijen. In het Gelderse Twello leggen ze op dit moment de laatste hand aan de transformatie van een oude boerderij tot een moderne gezinswoning. Met behoud van het traditionele karakter en de daarbij behorende detaillering voldoet het nu aan de eisen van deze tijd. Van buiten ziet het pand er hetzelfde uit. Van binnen is het een moderne gezinswoning geworden. Bij het isoleren van het dak is extra aandacht besteed aan de aansluiting van de hoeken B ouwbedrijf Luesink en De Croon is een klant van Jongeneel Deventer. Samen met accountmanager John Wijnen spreken we af op het werk. We ontmoeten vader Ap en zoon Peter Luesink. Zoon Peter blijkt onder de naam Firmus Bouwadvies een bouwkundig adviesbureau te runnen. We vragen naar zijn werkzaamheden en connectie met het bouwbedrijf: ‘Firmus is Latijn en staat voor solide en betrouwbaar. Als partner voor overheid, bedrijven en particulieren geven wij adviezen en brengen wij partijen bij elkaar. De adviezen die wij aan gemeenten uitbrengen, liggen vooral op ruimtelijk en juridisch gebied. Verder kunnen bedrijven en particulieren ons inschakelen bij het aanvragen van vergunningen alsmede voor bouwkundige begeleiding en opleveringscontroles. De zakelijke link met vader Ap kwam aan de orde toen diens vorige werkgever Vader Ap en zoon Peter Luesink 22 INHOUT 50|2017 ermee stopte en hij voor zichzelf begon. Vader Ap: ‘Het was op dat moment de beste oplossing om bij mijn zoon in dienst te komen en het bouwbedrijf als handelsnaam van Firmus Bouwadvies op te starten. Inmiddels doe ik het samen met een partner en opereren we onder de naam Luesink en De Croon. Het is nu zo’n vier jaar geleden dat ik de stoute schoenen heb aangetrokken en dat heeft van meet af aan goed uitgepakt. We richten ons onder meer op het verbouwen en renoveren van oude boerderijen en woningen waarvan er hier in de omgeving nog een groot aantal staan. Tot dusverre hebben we nog geen reclame hoeven te maken. De ene opdracht volgde steeds direct op de andere. Het eerste contact voor het werk dat we hier uitvoeren, kwam via een mailtje bij ons binnen naar aanleiding van een vergelijkbaar werk dat wij hier in de buurt blijkbaar tot volle tevredenheid hebben uitgevoerd. Wij proberen voor de klant altijd zo voordelig mogelijk te werk te gaan, onder meer door zoveel mogelijk te profiteren van bestaande subsidieregelingen waarvan mijn zoon alle ins en outs kent.’ Energiezuinig Zoon Peter: ‘Het gaat daarbij onder meer om de subsidies die de overheid verstrekt voor het uitvoeren van energiebesparende maatregelen. Je moet daarbij bijvoorbeeld denken aan het isoleren van het dak, de gevel en de vloer, maar ook aan het toepassen van hoogrendementsglas. Je krijgt extra subsidie als je dat combineert met weer andere energiebesparende maatregelen zoals isolerende

INHOUT 23

bijdrage aan energiebesparing. Daarom hebben we bij de isolatie van het dak extra aandacht besteed aan de aansluiting van de hoeken. We hebben de raampartijen ook allemaal vervangen. Ze zijn voorzien van hoogrendementsglas.’ Van buiten ziet het pand er hetzelfde uit. Vader Ap: ‘We hebben het zodanig gerenoveerd dat het traditionele karakter van de boerderij met de daarbij behorende detailleringen behouden is gebleven. Van binnen is het evenwel een moderne gezinswoning geworden die voldoet aan de eisen van deze tijd, niet alleen op het gebied van energiezuinig bouwen. Inclusief de uitbreidingen die we hebben gerealiseerd, heeft het pand een totale inhoud van 1.200 m3.’ Er is vakwerk geleverd. Alle raampartijen zijn vervangen. Ze zijn voorzien van hoogrendementsglas deuren en kozijnen. Als je weet waar Abraham de mosterd haalt, dan kun je voor je klanten behoorlijk wat besparen of binnen het beschikbare budget meer mogelijk maken.’ Vader Ap legt uit dat energiezuinig bouwen een van zijn uitgangspunten is: ‘We proberen zo dicht mogelijk bij nul-op-de meter uit te komen en daar profiteert de klant uiteraard ook van. Bij dit project gaat het om het renoveren en uitbreiden van een oude boerderij die bewoond gaat worden door een gezin met kinderen. We hebben eerst een plan van aanpak gemaakt inclusief de energiebesparende maatregelen die in aanmerking komen voor overheidssubsidie. We hebben hier onder meer een nieuwe geïsoleerde vloer gelegd, vloerverwarming geïnstalleerd en het dak van binnenuit geïsoleerd. Uit onderzoek is gebleken dat een derde van de warmte de woning via het dak verlaat. Luchtdicht bouwen levert dus ook een belangrijke 24 INHOUT 50|2017 Vakwerk We vragen vader Ap naar de samenwerking met Jongeneel: ‘Via mijn oude werkgever had ik al contact met Jongeneel. Ze leveren kwaliteit en de vestiging in Deventer is dicht bij ons in de buurt. Ik maak veel gebruik van het haalcentrum waar je met je bus naar binnen kunt rijden en de benodigde materialen eenvoudig kunt opladen. Het hout en plaatmateriaal komt allemaal van Jongeneel, ook de Estrich vloerelementen, de kozijnen, de dakramen en het isolatiemateriaal.’ We lopen met vader en zoon door het pand en zien dat er vakwerk is geleverd. Bij het optrekken van de scheidingswanden zijn voor de geluidsisolatie en de stevigheid 12 mm OSB-platen toegepast. Ze zijn op het geïsoleerde regelwerk bevestigd voordat de gipsplaten zijn gemonteerd. Aan de andere kant zijn de elektriciteitskabels verwerkt voordat de gipsplaten daar ook tegenaan zijn gemonteerd. We rijden met John Wijnen naar Jongeneel Deventer waar we kennismaken met vestigingsmanager John Kock en een gesprekje voeren met Chiel de Rijck. Samen met twee collega’s bemant hij de verkoop binnendienst: ‘Het hele team van Jongeneel Deventer is enthousiast over de organisatorische veranderingen die vorig jaar zijn doorgevoerd. Het voelt nu weer als onze eigen ‘winkel’. We werken hier met negen man, verdeeld over de buitendienst, de binnendienst een het haalcentrum. We vullen elkaar daar waar nodig aan want we moeten het tenslotte samen doen. We zijn trots op de kwaliteit van de producten waarmee we onze klanten kunnen bedienen en op de kennis die we hier in huis hebben. We zijn ook trots op de nieuwe opzet van het haalcentrum. Voorheen was er geen strakke scheiding tussen het distributiecentrum en het haalcentrum en die is er nu gelukkig wel. We beschikken nu ook over een bouwshop. Die hadden we veel eerder moeten hebben want daarmee kunnen we onze klanten nog beter bedienen. Ze moeten zich bij ons thuis voelen.’ 

PROJECTEN Trespa Pura als gevelbekleding bij vakantiehuis in de Zeeuwse duinen Huizen die dichtbij de zee staan, hebben het vaak zwaar te verduren. Houten gevelpanelen verliezen dan snel hun glans. Daarom werd bij de bouw van dit vakantiehuis in de Zeeuwse duinen gekozen voor een bekleding met Trespa Pura, bestand tegen weersinvloeden en leverbaar in houtdessins. BETROKKEN PARTIJEN Gerealiseerd door Bouwbedrijf Zeeland te Borssele 125 m2 Trespa Pura Classic Oak geleverd door Jongeneel Terneuzen INHOUT 25

PROJECTEN Transformatie energiecentrale Eindhoven In Eindhoven wordt een oude energiecentrale getransformeerd tot kantoorruimte. De betonnen vloeren zijn inmiddels gestort. Voor de bekisting zijn vuren delen gebruikt omdat men de plafonds die in het zicht blijven, dezelfde uitstraling wil geven als vroeger toen voor de bekisting ook vuren delen werden gebruikt. In het volgende nummer meer over dit bijzondere project. BETROKKEN PARTIJEN Betonstart door Van Empel Verhuur 22.000 meter ruw vurenhout en 7.000 meter betonbaddingen geleverd door Jongeneel Eindhoven 26 INHOUT 50|2017

INTRODUCTIE Rockpanel introduceert Stones NEDERLAND BLIJFT BELANGRIJKE MARKT De productie van Rockpanel is in 1998 in Nederland begonnen. Inmiddels wordt dit duurzame en brandveilige plaatmateriaal naar veertien Europese landen en Rusland geëxporteerd. Onlangs heeft Rockpanel een nieuwe loot aan haar assortimentsstam toegevoegd: Rockpanel Stones. W e spreken erover met technical marketing manager John Relou en marketing communications manager Daphne Korten. Zoals zijn functienaam al verraadt, werkt John op het snijvlak van techniek en marketing. Hij houdt zich bezig met de strategie, de positionering en het assortiment van Rockpanel. Daphne Korten is verantwoordelijk voor de positionering en marketing/communicatie in de veertien landen waar Rockpanel inmiddels actief is. In de meeste landen heeft Rockpanel eigen sales teams maar in sommige landen wordt met het moederbedrijf Rockwool samengewerkt. Het brengt ons op de eerste vraag: hoe heeft Rockpanel zich in de loop der jaren ontwikkeld? John Relou: ‘Rockpanel kent twee hoofdtoepassingen. We zijn gestart Marketing communications manager Daphne Korten en technical marketing manager John Relou: ‘Stones combineert de pure uitstraling van steen en beton met een laag gewicht en een eenvoudige verwerking.’ Ze zijn beide tegen de achtergrond van Rockpanel Stones gefotografeerd INHOUT 27 met toepassing rondom het dak. Je moet daarbij denken aan boeiboorden en dakranden maar ook aan gootafwerking, dakkapellen en dakoverstekken. Vanwege het lichte gewicht en het gemak waarmee onze panelen op de bouwplaats zijn te verwerken, is Rockpanel voor deze toepassing een ideaal product. Daarna kwam de toepassing aan de gevel. Dat bleek voor ons een enorme groeimarkt te zijn. De groei heeft zich ook doorgezet in de economisch mindere tijden die we nu hopelijk achter de rug hebben. We hebben het succes te danken aan de unieke eigenschappen van Rockpanel. Alle producten van Rockwool worden van basalt gemaakt, een grondstof die in ruime mate in onze natuur aanwezig is en binnen een straal van 150 tot 200 kilometer wordt

Rockpanel Woods toegepast bij bouw appartementencomplex in Amsterdam gewonnen. De steenwolvezels die daarvan worden vervaardigd, gebruiken wij als halffabricaat. Simpel gezegd: Rockpanel wordt geproduceerd door deze steenwolvezels samen te persen met een geringe hoeveelheid hars als bindmiddel. Vanwege haar stenen oorsprong is Rockpanel zowel brandveilig als duurzaam. Het is ongevoelig voor vocht en nagenoeg honderd procent recyclebaar. We kunnen met recht zeggen dat Rockpanel duurzaam is als steen en even gemakkelijk valt te verwerken als hout. Indien nodig is het dan ook geen enkel probleem om ons plaatmateriaal op de bouwplaats op maat te zagen.’ Cirkel is rond Daphne Korten vervolgt het verhaal: ‘Teneinde onze groei te faciliteren, hebben we in 2013 een nieuwe productielijn in gebruik genomen. Deze nieuwe productielijn maakt een verdrievoudiging van onze productiecapaciteit mogelijk. Daarnaast kan hij ook afwijkende maten produceren. We werken standaard met een maat van 3050 bij 1200 mm. Op verzoek is het nu ook mogelijk om de lengte tussen 2700 mm en 3050 mm te variëren.’ Daphne Korten benadrukt dat Rockpanel niet alleen voor de grote orders gaat: ‘Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd, is een bekend gezegde en daar handelen we naar. Orders van 30 m2 zijn ons net zo lief als orders van 3.000 m2. Hoewel de export groeit, blijven we de Nederlandse markt koesteren. We zijn hier immers gestart. Het dak was weliswaar onze basis maar inmiddels is het aandeel gevels tot meer dan 50% gestegen. We hebben de laatste jaren ook gewerkt aan de uitbreiding van ons assortiment. Naast Rockpanel Colours, dat standaard in elke RAL-kleur kan worden geleverd, kan de gevel ook worden bekleed met Rockpanel Woods, het extravagante Chameleon, Metallics, Brilliant, Ply en met Rockpanel Natural. Deze laatste variant is de meest pure uitvoering van ons plaatmateriaal. Het uiterlijk verandert onder invloed van het klimaat, waarbij de zon voor een natuurlijke verwering en kleuring 28 INHOUT 50|2017

zorgdraagt. En dan introduceren we nu Rockpanel Stones. Dit plaatmateriaal heeft de uitstraling van steen en gelet op de oorsprong van onze producten is de cirkel daarmee rond. De steenachtige uitstraling maakt het voor architecten mogelijk om gevels te ontwerpen die door de aannemers en timmermannen onder de klanten van Jongeneel gemakkelijk gerealiseerd kunnen worden. Rockpanel Stones biedt ook een lichtgewicht alternatief voor traditionele gevels in natuursteen of beton. We gaan van start met elf verschillende decoren in drie verschillende groepen: mineralen, beton en (uiteraard) basalt.’ Levenscyclusanalyse ‘Onze panelen worden standaard of als optie voorzien van een zogenaamde ProtectPlus-bescherming. ProtectPlus is een transparante coating die de platen zelfreinigend maakt. Bovendien verbetert deze coating de UV-bestendigheid waardoor ze langer mooi blijven. Het beschermt ons plaatmateriaal ook tegen graffiti. In de markt zie je tegenwoordig steeds meer combinaties van verschillende materialen. Het geeft architecten meer mogelijkheden om onderscheidende gevels te ontwerpen, bijvoorbeeld door baksteen te combineren met Rockpanel Stones. De buigzaamheid van ons plaatmateriaal stelt hen bovendien in staat om bijzondere welvingen in hun ontwerpen aan te brengen.’ John Relou neemt het stokje weer over: ‘In Nederland is Jongeneel een van onze belangrijkste klanten. Onze vertegenwoordigers bezoeken de vestigingen van Jongeneel regelmatig en werken met hen samen bij de realisatie van projecten. Rockpanel Stones ligt bij ons op voorraad. Omdat wij de Platerij van Jongeneel in Utrecht twee keer per week beleveren, kunnen wij snel schakelen. Afhankelijk van de ordergrootte kunnen de platen binnen een week daarna door de Platerij bij de vestigingen van Jongeneel worden afgeleverd. Voor orders groter dan 100 m2, die moeten worden aangemaakt, geldt een levertijd van maximaal vijf weken. In het begin zei ik al dat onze platen van nature duurzaam zijn. Daar wil ik graag aan toevoegen dat wij een onafhankelijk bureau een levenscyclusanalyse hebben laten uitvoeren. Op basis van dit onderzoek worden onze producten als een van de beste in hun soort geclassificeerd met de hoogste waarderingscijfers (A+).’ Het is duidelijk dat John en Daphne trots zijn op de producten die Rockpanel op de markt brengt. John Relou: ‘We kunnen nog steeds genieten van de onderscheidende gevels die ermee worden gerealiseerd. Als we voor Rockpanel onderweg zijn, in Nederland maar ook in het buitenland, dan kijken we vaak eerst even of er een bijzonder Rockpanel-project in de buurt is. We maken er graag een omweg voor.’  www.rockpanel.nl/stones Rockpanel Colours toegepast bij bouw woonzorgcomplex in Hoofddorp Op de website van Rockpanel staat onder ‘referenties’ een zogenaamde Referentie Locator. Daarmee zijn talloze inspirerende projecten te vinden die met Rockpanel zijn gerealiseerd. INHOUT 29

VESTIGINGEN Enthousiast over OSB Persoonlijk contact Halverwege vorig jaar is Marc Cabri als manager van Jongeneel Arnhem aangetreden. We zijn benieuwd naar zijn ervaringen: ‘Ik ben direct na de zomervakantie aan de slag gegaan, ongeveer op hetzelfde moment dat de vestigingen van Jongeneel weer volledig verantwoordelijk werden voor het gebied waarin ze opereren. Een goede zaak want in de periode die daaraan voorafging, misten onze klanten te vaak hun vertrouwde contactpersoon. En als ik één ding heb geleerd, dan is het wel dat het in deze business draait om persoonlijk contact. Je kunt voortborduren op het laatste contact dat je hebt gehad en ze hoeven niet elke keer opnieuw uit te leggen waar ze mee bezig zijn. Het voelt nu ook meer als onze eigen winkel. Het werkt voor het hele team heel motiverend om zelf de regie te voeren en de verantwoording te dragen. Mijn team bestaat nu uit zeven man, buiten mijzelf. Eentje buiten, drie binnen en twee in het haalcentrum. We zien meer dan voldoende mogelijkheden om hier in deze regio verder te groeien.’ Marc Cabri is positief over de bouwshop: Het gaat niet alleen om de hardlopers maar om het hele assortiment. De verschillende producten complimenteren elkaar en zorgen ervoor dat onze klanten bij ons kunnen slagen. One-stop-shopping. In de bouwshop is alles te vinden dat je voor het uitvoeren van een houtgerelateerde klus nodig hebt. One-stop-shopping Kunstenaar Patrick Schols is wars van conventies. In geheel eigen stijl ontwerpt hij functionele objecten. Bij Jongeneel Roermond koopt hij met enige regelmaat OSB-platen. Hij blijkt er heel aparte meubelen van te maken. Zijn keuze voor OSB wordt vooral bepaald door de stabiliteit van dit materiaal en de uitstraling die hij ermee kan realiseren. Patrick Schols maakt unica en beperkte series. Hij werkt ook in opdracht. Meer informatie over deze bijzondere kunstenaar en zijn meubelen is te vinden op: www.patrickschols.com Vestigingsmanager Marc Cabri van Jongeneel Arnhem INHOUT is het relatiemagazine van Koninklijke Jongeneel. Het verschijnt drie keer per jaar redactie Mascha Nuijens, Ad Blokker, Erik van Haasteren, Henk ten Bouwhuis en Henk Fieggen redactieadres Koninklijke Jongeneel, Marketing & Communicatie, Atoomweg 300, Utrecht postadres Postbus 49, 3500 AA Utrecht telefoon 030 234 63 47 e-mail info@jongeneel.nl www.jongeneel.nl realisatie Mediabizz, Amersfoort fotografie tenBouwhuis Fotoproducties, Barneveld vormgeving Sok visueel management, Amsterdam productie Drukkerij Damen, Werkendam 30 INHOUT 50|2017

Realisatie Architect Patrick Kint Realisatie Architect Frédéric Wiringer Tijdloos mooi — Weinig onderhoud — Eenvoudig te plaatsen Tijdloos mooie gevelbekleding Elk huis is uniek. Kies daarom de Cedral die bij u en bij uw woning past. Vraag uw gratis monster aan op www.cedral.nl Eternit nv, afdeling Gevel Kuiermansstraat 1 - 1880 Kapelle-op-den-Bos - België Tel 030 236 87 32 - info.gevel@eternit.nl - www.eternit.nl - www.cedral.nl

SLIMME GEVELBEKLEDINGSOPLOSSING Gevelbekleding GEMAKKELIJK TE INSTALLEREN, DUURZAAM ONTWERP Trespa Pura NFC® biedt een oplossing die bestaat uit planken, bevestigingsmaterialen en bijpassende accessoires. Deze gevelbekleding oogt niet alleen mooi, maar is ook uiterst duurzaam. De planken worden uitgebreid getest op hun slag- en stootvastheid en uv-bestendigheid en worden gedekt door een productgarantie van 10 jaar, onder andere op de kleurstabiliteit. Het systeem biedt optimale ontwerpvrijheid en een langdurige, prachtige afwerking. WOOD DECORS UNI COLOURS VERKOOP NEDERLAND TEL: +31 (0) 495 458 850 | INFO.BENELUX@TRESPA.COM | TRESPA.COM BESTEL UW STAAL OP PURA.TRESPA.COM

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
Home


You need flash player to view this online publication