4

SPRUITJES, BLÈÈÈH!!! Onderzoek kleuters Wat wij vroegen aan de kinderen van 1­2 c We gingen met z’n tweeën langs de klas van groep 1 en 2 c om te vragen wat zij he lekkerste en het vieste eten vonden. We vroegen ook nog welk ijsje ze het lekkerst vonden. Iedereen vond iets anders lekker en iets anders vies. Toch kozen de kleute veel dezelfde dingen,want ze praten elkaar vaak na. Ze moesten best lang denken over hun antwoord. Ze hielpen elkaar met het bedenken van het eten of ijsje. Hoe gedroegen de kinderen zich toen wij er waren? We kwamen binnen en vroegen of we de kinderen iets mochten vragen. Dat mocht van juffrouw Kim. Toen we eenmaal bezig waren, werden ze heel druk. Als we aan é kind iets vroegen, zei een ander: ‘Dat vind ik vies’, ‘Dat vind ik lekker’, zo allemaal d elkaar. Ze moesten soms lang nadenken, maar daarna wisten ze het wel weer. We gingen het per groepje vragen maar ondertussen kwamen kinderen van een ander groepje al naar ons toegelopen. Het was wel heel erg leuk. Waarom stelden we die vragen? Het was voor een peiling die we in de klas hadden verzonnen. We hadden drie vrage 1. Wat vind je het lekkerst? 2. Wat vind je het viest? 3. Wat vind je het lekkerste ijsje? De vragen bedenken ging best makkelijk. Bij de vraag ‘Wat vind je het lekkerste eten is het vaakst ‘friet’ geantwoord. Bij de vraag ‘Wat vind je het vieste?’ is het vaakst ‘spruitjes’ geantwoord, maar veel kinderen vonden alles lekker dus ‘niks’ is ook veel genoemd. De lekkerste ijsjes waren colaijsjes en raketjes. Wordle Van de antwoorden van elk interview hebben we een 'wordle' gemaakt. Wil je weten wat dat is? Kijk dan op www.wordle.net. 4 nr. 1 7/'09 je kunt er leuke dingen mee make Het is gelukt en erg mooi geworde Links: het viest, rechts: het lekkerst. Wat 't mee was genoemd kwam het grootst te staan. H programma is erg hand

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication