4

Vr aag en antwoord Wat is de Heilige Drie-eenheid? De Bijbel zegt dat er één God bestaat, maar bepaalde verzen duiden God als de Heilige Drie-eenheid: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Hoe kan God beide zijn? In de Bijbel wordt het standpunt ingenomen dat God transcendent is. Transcendentie is het naar buiten staan of overstijgen van de mens: een goddelijk wezen door wie wij leven, bewegen en ons zijn hebben, of zoals God zegt ‘Ik Ben’. In de Hebreeuwse Schriften verschijnt God op ingewikkelde manieren die niet helemaal in ons menselijk denkwijze passen. Een veel voorkomende manier waarop dit gebeurt, is met eigenschappen die Gods Eigen zijn. Het boek Spreuken zegt dat God de wereld schiep door Zijn wijsheid (dit is een eigenschap). Maar er zijn ook gedichten in Spreuken die Gods wijsheid beschrijven als een persoon, een middel door wie God het universum heeft ontworpen. Gods eigenschap wordt dus een apart karakter. De Bijbelse auteurs geloven dat er maar één almachtige God is. Maar ze praten over Hem als verschillende karakters. Dit is onderdeel van de manier waarop de Bijbelse auteurs de complexe identiteit van God uitbeelden. Het zijn Gods eigenschappen die God vormen. Als we die manier van praten over Gods identiteit eenmaal leren herkennen, zie je het overal in de Schriften terug. Je kan het vinden in de eerste zinnen van de Bijbel 4 Khorhurd waarin de Geest van God wordt genoemd. Wie is het die in de schepping zweeft boven de wateren? De Geest van God! De Geest verwijst naar Gods persoonlijke aanwezigheid. En zo kan de Bijbel verwijzen naar Gods Geest als verschillend van God. Hoewel dit vreemd klinkt vanuit ons gezichts-punt, is het deze complexiteit die de Bijbelse auteurs ons proberen te laten inzien. In de Bijbel is er dus maar één God die de mensen moeten aanbidden. Dat maakt het verhaal uit het boek Daniël verrassend. Daniël heeft een droom over een menselijk figuur die de Mensenzoon wordt genoemd. Daarbij droomt Daniël over deze mens die op een wolk omhoog wordt getild en dan nog hoger, in Gods ruimte. Vervolgens zit deze mens aan de rechterhand van Gods hemelse troon en de hele mensheid aanbidt deze mens naast God. Deze mens maakt deel uit van Gods identiteit. De Mensenzoon is dus verschillend van God, en tegelijkertijd ook God. In het Nieuwe Testament maken we kennis met Jezus van Nazareth. Hij is menselijk, maar tegelijkertijd is Hij veel meer. Een van Zijn titels waren ‘Mensenzoon’, net zoals de figuur uit Daniëls visioen. De bewering is dat Hij deze complexe God is die mens is geworden, om andere mensen met God te verenigen. De evangeliën portretteren Jezus dus als volledig mens en ook als YHWH, de God van Israël. Jezus reist rond en zegt en doet dingen

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication