Vr aag en antwoord Wat is de ontstaansgeschiedenis van matagh/մատաղ en hoe wordt dit gedaan volgens de christelijke traditie? Vóór het ontstaan van het christendom brachten vele volkeren, waaronder het Armeense volk, offers ter verheerlijking van heidense goden. In 301, na de volledige Armeense bekering, werden de offers opnieuw geïnterpreteerd. Volgens de canon van St. Sahak Parthev bepaalde de heilige Gregorius de Verlichter, dat in plaats van het onnodig offeren van dieren aan afgoden, deze als aalmoezen aan de armen moesten worden uitgedeeld. De basis van matagh, een vrijwillige donatie voor de armen en behoeftigen, werd gelegd in de 4e eeuw en gaat door tot op de dag van vandaag. De heilige patriarch Nerses Shnorali heeft verklaard dat sinds de tijd van Gregorius de Verlichter deze offers werden gebracht op het feest van de Verrijzenis van de Heer, de heilige feesten van de Heer en de Heiligen, ter gelegenheid van de oprichting van de Heilige Tafel. De 12e-eeuwse Armeense theoloogfilosoof Poghos Taronatsi zegt dat men na het proeven van het Lichaam en Bloed van Christus niet tot onheilig voedsel moet naderen, maar eerst het gezegende en gezouten vlees moet eten en daarna pas andere etenswaren. Anders dan vroeger worden tegenwoordig offers gebracht om van moeilijkheden te worden verlost, om succes te behalen, om God te danken en te eren of voor pelgrimstochten. 4 Khorhurd Er wordt ook een offer gebracht ter nagedachtenis aan hen die zijn overleden. Op de weekdagen woensdag en vrijdag, de sabbat en in de vastentijd wordt niet geofferd. Waarom wordt het zout gezegend? Het zout, dat wordt gebruikt voor de bereiding van het offer, wordt eerst gezegend. Zout is een voorbeeld van zuiverheid, zoals Christus tegen zijn discipelen zei. ‘Jullie zijn het zout van de aarde.’ (Mattheüs 5:13) om de verdorvenheid van de wereld te reinigen door de prediking van het woord. Volgens het offerritueel zegent de priester het zout, terwijl hij psalmen en gebeden leest, met een kruisteken en geeft dit zout vervolgens aan het dier om te eten, zodat het dier van binnen wordt gereinigd van zijn onzuiverheden (Genesis 3), de zegen ontvangt (Genesis 1:22) en zich daarmee onderscheidt van de anderen. Volgens de canon van Barsegh Kesaratsi mag het offervlees niet in huis worden bewaard als voedsel/etenswaar, maar moet het dezelfde dag aan de armen worden uitgedeeld. Als het te offeren dier een koe is, wordt het vlees verdeeld over 40 huizen. Pas nadat het offer is uitgedeeld, mogen zij zelf plaats nemen aan tafel. Als het dier een schaap of lam is, dan wordt het vlees verdeeld over 7 huizen. Bij een haan wordt het vlees verdeeld over 3 huizen.
5 Online Touch Home