Wij stapten aan boord van de Haber Traveler motorsailer van Rudy op jacht naar dopjes, zakjes, verpakkingen die langs kwamen drijven. Plasticvanger De plasticvanger die langs de Temse brug ligt er werkloos bij. ,,Camera’s op de brug van Temse detecteren drijvend afval, en een zelfvarend bootje leidt het vervolgens naar een trechter. De plasticvanger bestaat uit twee delen: een vaste, drijvende trechter en een mobiele, zelfvarende boot. De trechter vangt afval op via twee grote drijvende armen. De boot gaat af op drijvend afval dat niet vanzelf in de trechter terechtkomt, en leidt het alsnog naar de verzamelplek. Zo hoeft de Schelde niet over de volledige breedte worden afgesloten en kunnen er nog schepen passeren”, zo legt het wetenschapstijdschrift EOS de werking van de plasticvanger uit. Maar het testproject in opdracht van De Vlaamse Waterweg, gerealiseerd door DEME, samen met onderzoekers van de UAntwerpen,kreeg een flinke knauw, want een schip vaarde de vangnetten aan flarden. Het is wachten op een eerste evaluatie en een hopelijk verdere uitrol van dit voor de gezondheid van het waterleven ‘levensbelangrijke’ initiatief. Zandoevers Op de zandoevers van de Schelde, die bij laag tij in al hun grilligheid een gedroomde pleisterplaats vormen voor watervogels, blijken ook een ideaal afzetgebied te zijn voor plastic. Daar kunnen de vrijwilligers van de Cleanup pas echt de handen uit de mouwen steken. Het ‘stikt’ er van de plastic in alle maten en vormen, van regenpijpen tot tonnetjes, plastic zakken en flessen. Binnen de kortste keren puilen de afvalzakken uit en zijn ze amper nog aan boord te tillen. Bij de bron aanpakken Het is duidelijk dat een Cleanup Day niet volstaat, er zijn, weken, maanden, jaren nodig om de oevers plasticvrij te maken. We moeten de plasticvervuiling dan ook bij de bron aanpakken, zodat het geen Boot e~magazine / oktober 2020 - pg. 20
21 Online Touch Home