September 2020 - nr. 9 Boot e~magazine / september 2020 - pg. 1
Verdwijnen watersportbeurzen schept ‘window of opportunity’ Terwijl de botenbeurzen bij bosjes worden uitgesteld of gewoon verdwijnen, dient zich een ‘window of opportunity’ aan voor de nautische sector in ons land. Door de coronacrisis en het manifest korte termijn denken, gingen ook de watersportbeurzen in ons land voor de bijl. In het geval van de Belgian Boat Show ging organisator Conceptum mee ten onder. De leemte die zij achterlaten vormt een unieke kans voor de beroepsorgainsaties uit de sector om het heft in handen te nemen. Toegegeven, noch Nautibel, noch Nautiv hebben de structuur en reserves om een nautisch event van enige omvang op poten te zetten. Maar zij kunnen wel de impuls geven en er meteen over waken dat het gebeuren ten dienste staat van hun leden en niet van een verhuurder van expohallen of een obscure havenuitbater. Een samenwerking met logistiek en organisatorisch onderlegde partners kan de weg effenen naar een event - wie zegt dat het om een ‘traditionele’ beurs moet gaan – waar het grote publiek de charme van zeilvakanties en toervaren kan leren kennen. Waar datzelfde publiek de ontspanningsmogelijkheden van zeil- en motorboten kan beleven. Dan kan de watersportwereld naadloos aanknopen bij de heropleving van het nieuwe vrijetijdsbeleven na corona. Leo Van Dorsselaer Boot e~magazine / september 2020 - pg. 2
De maand van de annulaties… Cannes, La Rochelle, Monaco, Hamburg, Mets Amsterdam… Het blijft annulaties regenen op gebied van watersportbeurzen voor het grote publiek. Maar ook de vakbeurzen ontsnappen niet aan de gevolgen van de Covid-19 pandemie. De MetsTrade Amsterdam, zowat ’s werelds grootste vakbeurs voor apparatuur, materiaal en uitrusting voor de pleziervaart, houdt het dit jaar voor bekeken. Dit nadat ook de IBEX in Chicago eerder al voor een virtuele editie opteerde. Op vlak van publieksbeurzen heeft het Cannes Yachting Festival 2020 de handdoek in de ring geworpen en ook Le Grand Pavois La Rochelle is dit jaar afgelast. Monaco had al eerder beslist om een jaar over te slaan, net als Hamburg. In Cannes is er commotie ontstaan over wie de beslissing tot annuering genomen heeft. Organisatir Reed Expositions verwijst expliciet naar de nationale en lokale overheden, maar die ontkennen met klem dat zij de show verboden hebben. Reed Expo lijkt zich in te dekken tegen mogelijke claims van teleurgestelde exposanten. Intussen zal de discussie wel gaan liggen want sinds gisteren 26/08 kleurt de regio Alpes-Maritimes rood op de coronakaart. Het is dus ondenkbaar dat een internationaal publiek naar Cannes afzakt voor een paar dagen en als extra twee weken quarantaine er bovenop krijgt. Boot e~magazine / september 2020 - pg. 3
De restricties wat betreft internationale vliegtuigreizen is een van de belangrijke redenen voor de beurzen om voor een jaartje uitstel te kiezen. MetsTrade Amsterdam zegt het met zoveel woorden: ,,Meer dan 32 jaar bieden wij een ontmoetingsplaats voor de wereldwijde maritieme industrie. Vanwege de gevolgen van de COVID-19-uitbraak kan onze missie niet met succes worden volbracht, daarom zijn we van mening dat het de juiste beslissing is om de show van dit jaar te annuleren. METSTRADE 2021 vindt plaats op 16-18 november 2021 in RAI Amsterdam.” Le Grand Pavois in La Rochelle wil ook goed punten scoren en stelt het eerste nautische evenement te zijn om de aanbetaling voor de 2020 boatshow volledig te restitueren. COLOFON Dit is de TableT versie van de maandelijkse e-newsletter van Bootmagazine, tijdschrift over reizen & recreatie om en op het water, nieuws over zeil- en motorboten, zeilvakanties en toervaren in België en de wijde wereld. Een uitgave van KIM vzw / 6minutes press - Grimbergen - België. Verantwoordelijk uitgever: Leo Van Dorsselaer. Contact: editor@bootmagazine.be - Website: bootmagazine.be Boot e~magazine / september 2020 - pg. 4
X-Power, het motorboot offensief van X-yachts X-yachts, de Deense specialist in de bouw van zeilboten, heeft er behoorlijk lang over gedaan om de stap naar het motorbootsegement te zetten. Maar na 40 jaar is het zo ver. De eerste X-Power 33 C, een 10 meter lange open motorboot voor kwaliteitsbewuste watersporters, ziet het daglicht. Het spreekt voor zich dat de 40-jarige ervaring wat betreft performance zeiljachten bij de bouw en ontwikkeling van deze motorboot werd aangewend. De X-Power 33 C is gepland voor lancering in januari 2021. X-yachts is niet de eerste bouwer van zeilboten die de stap naar de motorbotenmarkt zet. Eerder deed het Italiaanse Grand Soleil hetzelfde. Hun zeiljachten worden gebouwd op de Cantiere del Pardo en hun motorbootreeks kreeg de naam Pardo mee. In Frankrijk is de specialist in snelle zeiljachten Pogo, vooral gekend van de mini-transat jachten, twee jaar geleden met een motorboot op de markt gekomen. Ook hier werd de rijke en diepgaande ervaring uit de bouw van zeiljachten vertaald naar de motorbootwereld. Boot e~magazine / september 2020 - pg. 5
X-Yachts vierde in 2019 hun 40-jarig jubileum en een van de jubileumgeschenken was de kans die werd geboden, ook om de productie van motorboten op te starten. Het bedrijf is ervan overtuigd dat de nieuwe serie motorboten een geschenk zal blijken voor de veeleisende zeiler. Het eerste model wordt geproduceerd met een binnenboordmotor, de romp is gebouwd op basis van van het gepatenteerde ‘petestep’-systeem dat voor een zacht en soepel vaargedrag moet zorgen. Het eerste X-Power-model wordt gelanceerd in januari 2021, maar een tweede model staat al in de steigers. Dat wordt een gesloten model waarvan de lancering voorzien is in september 2021. Het is X-yachts menens in de motorbotenmarkt, in januari 2023 staat een volgende X-Power lancering gepland. Een korte introductievideo geeft een mooi beeld van de nieuwe XPower. Technische gegevens (voorlopig): ONTWERPCATEGORIE: C LENGTE O..A.: 10,2 m BREEDTE: 3.1m DIEPGANG: 1,2 m WATERVERPLAATSING: 4000 kg MOTORCONFIGURATIE: YANMAR 8LV 370 mhp YANMAR 8LV 350 mhp YANMAR 8LV 320 mhp BOW THRUSTER 2,2 Kw MAX. AANTAL PERSONEN: 8 BRANDSTOFTANK 380L TANK VERS WATER: 100L VUILWATERTANK: 100L Boot e~magazine / september 2020 - pg. 6
‘The Red Dolphins’ of het Belgische Ocean Racing Team Na de ‘Rode Duivels’ kan je nu ook uit je dak gaan voor de ‘Rode Dolfijnen’. Of juister de ‘Red Dolphins’ want ook bij de ‘Red Devils’ gaat het om ‘tous ensemble’ of niet? Onder de naam ‘The Red Dolphins’ presenteert het Belgische Ocean Racing team onder leiding van Jonas Gerckens zich aan het grote publiek. Nu ja, grote publiek… zeilen is altijd een niche sport geweest, maar misschien brengt het eerste mixed dubbel oceaanrace-evenement in de geschiedenis van de Olympische Spelen daar verandering in. Dat staat op het programma van de Spelen in Parijs, 2024. Vandaag zijn de voorbereidingen in volle gang. Foto top: The Red Dolphins: Marie-Amélie Lenaerts, Pieter Tack, Benoît Charon, Sophie Faguet, Evi Van Acker en Jonas Gerckens. Foto – De(0)lphine Simon De ambitie van The Red Dolphins is duidelijk: België kwalificeren voor de Olympische Spelen en het land in de TOP 8 plaatsen voor dit eerste mixed dubbelspel oceaanrace-evenement in de geschiedenis van de Olympische Spelen. Boot e~magazine / september 2020 - pg. 7
Voor Jonas Gerckens klonk de naam Red Dolphins voor de hand liggend. “In de Belgische zoektocht om een naam te geven die Rood associeert met een dier, dachten we direct aan de Red Dolphins. De dolfijn is een snel dier, wat essentieel is bij oceaanraces. Maar de dolfijn staat ook bekend om de sympathie die het geniet over de hele wereld, een beetje zoals de Belgen. En het is meteen ook een knipoog naar de nobele en intelligente dieren. Ik kom de dolfijnen vaak tegen op zee, ze vergezellen me regelmatig tijdens mijn races en offshore trainingen.” Evi als ‘Performance Aid’ Het team verwelkomde in Marseille een prestigieuze gast aan boord van de L30-boot om deel te nemen aan de Euro-bemande offshore-races (21-23 augustus). Dit is de Gentse Evi Van Acker (drievoudige deelname aan de Olympische Spelen en bronzen medaillewinnaar op de Olympische Spelen van Londen 2012 in Laser Radial). Door deel te nemen aan deze regatta zal Evi trachten haar Olympische ervaring en expertise naar de rode dolfijnen over te brengen. Boot e~magazine / september 2020 - pg. 8 The Red Dolphins: Jonas Gerckens, Sophie Faguet, Marie-Amélie Lenaerts, Pieter Tack, Evi Van Acker, Performance Aid, Benoit Charon, Coach van de Red Dolphins
Boot e~magazine / september 2020 - pg. 9
,,Van dag tot dag is het 3 jaar geleden sinds mijn laatste regatta. Het was 21 augustus 2017 bij de Wereldkampioenschappen Radial Laser. En ik moet zeggen dat het me blij maakt om op het water te zijn, ook al heb ik op persoonlijk vlak de topsport achter mij gelaten. Jonas heeft mij uitgenodigd voor deze wedstrijd in Marseille. Ik hou van de plek en het team is geweldig, dus ik aarzelde niet om een week mee te doen”, aldus een enthousiaste Evi Van Acker. Evi zal zich vooral concentreren op bepaalde wedstrijdaspecten die oceaanracers minder in de vingers hebben, namelijk de startfasen, de eerste overstag en het ‘lezen’ van de wind- en wateromstandigheden in de eerste minuten van de wedstrijd. Haar ervaring met Olympische voorbereiding en dito wedstrijden kan ongetwijfeld een meerwaarde vormen voor de ‘Red Dolphins’. ,,Ik kan niet wachten om voor de eerste keer met haar te zeilen”, aldus Jonas Gerckens, ,,want we hebben als Team Volvo mekaar eerder aan land ontmoet, maar nooit op zee.” Voor deze wedstrijd in Marseille brengt ook de Antwerpse schipper Pieter Tack zijn expertise op het gebied van offshore racen in. Hij heeft ervaring opgebouwd in grote offshore races zoals de Fastnet, de Carribean600 of de Rolex Middle Sea Race. Jonas Gerckens traint al meer dan een jaar samen met Sophie Faguet, Marie-Amélie Lenaerts en hun coach Benoit Charon op de L30 (het boottype voor de Olympische Spelen in Parijs). Het offshore race-evenement van de Olympische Spelen in Parijs is een wedstrijd in gemengd dubbel. De selectie van de partner van Jonas Gerckens voor deze grote uitdaging is nog in volle gang. De Red Dolphins trainen al enkele maanden in de baai van Marseille, waar de offshore racecompetitie van de Olympische Spelen van 2024 zal plaatsvinden. Hierdoor leert de bemanning dit water en de bijzonderheden vooral op gebied van meteo beter kennen. Boot e~magazine / september 2020 - pg. 10
Op het L30-circuit wonnen Jonas Gerckens en Sophie Faguet de zilveren medaille op de European Mixed Doubles Offshore Racing in Venetië in oktober 2019. Ze verdedigen deze titel in Genua tijdens de eerste week van september 2020 en met succes... ze wisten hun titel van vice-kampioen te verlengen. Zie verslag hierna. Zilver voor Red Dolphins in Euro Offshore Race in gemengd dubbel De Red Dolphins, Sophie Faguet en Jonas Gerckens, kwamen zaterdag 5 september om 10:45 uur net na Frankrijk over de finish van de Euro offshore race in het gemengd dubbel in Genua. Ze wonnen voor het tweede jaar op rij de zilveren medaille. Zilveren medaille voor de RED DOLPHINS - Euro gemengd dubbel Ocean Racing. Foto:DelphineSimon
Ze vertrokken woensdag om 15.35 uur vanuit Genua, richting Corsica en passeerden vervolgens verschillende Italiaanse eilanden voordat ze terugkeerden langs de kust van Italië. De wedstrijd was erg intens vanaf het begin van deze 2e editie van de Euro. Spanje, Frankrijk, België en Italië wisten vrij vlug een voorsprong uit te bouwen op de rest van de vloot. De grootste moeilijkheid van deze editie was het zeer grillige weer. De wind was erg zwak en erg onregelmatig. Deze omstandigheden vragen constante aandacht van de schippers. In deze omstandigheden is het inderdaad nodig om te profiteren van de minste wind om het verschil te maken. Het vereist veel aandacht en manoeuvreren, wat niet gemakkelijk is wanneer de vermoeidheid zich laat voelen. Naar Olympisch model Deze race van 3 dagen en 3 nachten is gemodelleerd naar het Olympische model dat gepland staat voor Parijs 2024. De offshore race met gemengd dubbelspel zal inderdaad voor het eerst in de geschiedenis van de spelen zijn intrede doen in de Olympische Spelen van 2024. Net als het evenement in Parijs nam de offshore-race Euro schippers uit verschillende landen mee op vergelijkbare boten (dit was ook het geval met de zeilen en het aan boord vervoerde gewicht). Deze wedstrijd trekt steeds meer schippers van hoog niveau aan, aangezien ze allemaal al mikken op de Olympische Spelen van Parijs in 2024. Algemeen eindklassement - Goud: Frankrijk met Marie Riou (winnaar van de Volvo Ocean Race – Olympische Spelen London en Rio in matchracen) & Benjamin Schwartz (winnaar van de Volvo Ocean Race) - Zilver: België met Sophie Faguet en Jonas Gerckens. - Brons: Spanje met Iker Martinez (Olympisch medaillewinnaar in China en Griekenland in 49er) en Natalia Dufresne (Olympisch medaillewinnaar in Griekenland in 470) Boot e~magazine / september 2020 - pg. 12
Jeanneau motorboten najaar 2020 Foto: de nieuwe CAP CAMARAT 10.5 WA SERIE 2.
Z e waren gepland om het mooie weer te maken op de najaarsbeurzen in Cannes en La Rochelle, maar Covid-19 besliste er anders over. Wij stellen u de nieuwigheden voor die Jeanneau voor dit najaar in petto heeft en waarmee u via het dealerkanaal (Marina Yachting Center Oostende voor België) van nabij kan kennis maken.
Jeanneau streeft ernaar het meest uitgebreide assortiment binnenboord- en buitenboordboten aan te bieden en dat zorgt uiteraard voor een aantal nieuwigheden en verdere ontwikkeling van bestaande types.: – de nieuwe CAP CAMARAT 12.5 WA, een luxe dagcruiser voor buitenboordmotoren ontworpen door Michael Peters Design en Sarrazin Design. Het model valt op door zijn perfect uitgebalanceerde, pure en sportieve romplijnen. Foto: Uitbreiding van de leefruimte aan boord van de Jeanneau Cap Camarat 12.5 WA.
– de nieuwe CAP CAMARAT 10.5 WA SERIE 2, volledig opnieuw ontworpen voor optimale bewoonbaarheid en geïnspireerd op de Cap Camarat 12.5 WA. Het is de vervanger van het model van de eerste generatie, een bestseller die vijf jaar geleden werd gelanceerd. Aangedreven door 2 x 300 pk of 2 x 375 pk, levert de nieuwe Cap Camarat 10.5 WA Series 2 uitstekende prestaties en voorbeeldige handling op zee. Aangeboden in een standaardversie zonder T-Top, voor gemakkelijke doorgang onder bruggen, maar kan er toch mee worden uitgerust, waardoor het zich kan aanpassen aan markttrends. Foto: zie vorige pagina. Boot e~magazine / september 2020 - pg. 17
– de nieuwe MERRY FISHER 795 SERIE 2, een weekender warvan het vaarcomfort op gelijk niveau staat met het comfort van de leefruimte, Uitzonderlijk comfortabel vaargedrag en met een verrassende stabiliteit onderweg,. De Merry Fisher 795 Series 2 is al een solide performer wanneer hij is uitgerust met motorvermogen in het middensegment met een maximale vermogen van 250 pk. – de nieuwe MERRY FISHER 605 SERIE 2, met een eigentijdse look en slimme lay-out is de Merry Fisher 605 Series 2 volledig opnieuw ontworpen. Het gestroomlijnde silhouet verleent de boot een uitzonderlijke elegantie. De extra ruimte aan boord vertaalt zich in een langere binnenruimte en ruimere stuurhut. Boot e~magazine / september 2020 - pg. 18
,, In een turbulente wereldwijde context handhaaft Jeanneau zijn investeringen en respecteert het de geplande releasedatums van nieuwe modellen voor het jaar 2021. Boot e~magazine / september 2020 - pg. 19
Omzetverlies van 18% in watersport- en recreatiesector in Nederland De watersport- en recreatiesector in Nederland heeft zich redelijk hersteld na de lockdown in het voorseizoen. Toen na 15 juni de gemeenschappelijk sanitaire voorzieningen weer open mochten, kwamen alsnog veel boekingen binnen. Toch bedraagt de schade 18% omzetverlies tot nu toe. Daarmee komen toch veel bedrijven in zwaar weer terecht. Zo blijkt uit onderzoek van HISWARECRON, ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie. De totale schade van maart tot met september 2020 is 700 miljoen euro. Daarvan komt 16% voor rekening van de watersportsector en 84% voor de verblijfsrecreatie- en buitensportsector. 80% van deze schade is geleden in het voorseizoen van maart tot en met juni. De mooie zomer en de groei van het aantal boekingen van Nederlanders in eigen land, maakte het ontbreken van buitenlandse gasten voor een deel weer goed. Vol is vol “De feitelijk schade op langer termijn is echter groter”, stelt Geert Dijks, directeur van HISWA-RECRON. “Er staat voor ruim 400 miljoen euro uit aan vouchers die in 2021 worden verzilverd. Bij veel bedrijven zal dit ten koste gaan van de normale boekingen in dat jaar want vol is immers vol. Daarnaast is de verwachting dat met name de bedrijven die zich richten op grotere groepen, zoals groepsaccommodaties, de zeilende chartervloot en de buitensportbedrijven nog lang de nasleep merken van het coronabeleid.” Jachtbouw De jachtbouw teert nu nog op orders van klanten die vorig jaar een bouwopdracht verstrekten voor een jacht. De mogelijkheden voor het verwerven van nieuwe klanten op botenshows en eigen huisshows zijn Boot e~magazine / september 2020 - pg. 20
grotendeels vervallen. De orderportefeuille droogt daardoor op en een omzetdip is te verwachten. Dat gaat dan meteen om hoge bedragen. § Watersportbedrijven voor groepen in zwaar weer De ruim 1.500 ondernemers in de watersport- en recreatiesector in Nederland die zich richten op arrangementen en verblijf voor groepen lijden enorme omzetschade als gevolg van de coronacrisis. Bedrijven in deze sector kennen in de periode maart tot en met september een omzetdaling van rond de 75% ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. Alles wijst er op dat dit in ons land niet anders is Boot e~magazine / september 2020 - pg. 21
Lichtweercondities bepalen Belgian Open Championship Draak Oostende Ook de Drakenklasse ontsnapt niet aan de Coronamaatregelen. Het gemiddeld aantal deelnemers aan dit Open Belgisch Kampioenschap zakte, maar de kwaliteit van de deelnemers steeg. Buitenlandse profzeilers grepen dit uitzonderlijke sportevent aan om toch naar Oostende te komen. Eindelijk was er weer een wedstrijd. Het veld van Belgische Corinthian (amateur) Draakteams keek met belangstelling uit naar de confrontatie met semi of volprofessionele racingteams uit Frankrijk, Turkije en de Cayman eilanden. Team Provezza Boot e~magazine / september 2020 - pg. 22
Team Herbie Dat was buiten het wispelturige weer gerekend. Op dag één werden twee manches gevaren, op dag twee één enkele, na lang wachten. En toen bleef de wind helemaal uit. Op de vier geprogrammeerde wedstrijddagen was er amper genoeg wind om drie van de acht geplande manches te varen. Het is nog nooit eerder gebeurd dat er zo lang achtereen zo weinig wind stond in Oostende. “We kijken er naar uit om ons te meten met de Europese- en Wereldkampioenen in deze klasse.” Zei Steven Vermeire, een bemanningslid van het Belgische Team White Pearl (BEL 88) voor de start. De reeksen werden gedomineerd door de teams Provezza (TUR 1212), Bande a Part (FRA 428) en Power Play (CAY 9). Provezza (TUR 1212) zette nog een uitzonderlijk resultaat neer in de tweede reeks. Volgens stuurman Andy Beadsworth stond hun klok nog op Engelse tijd en startten ze daarom te vroeg. Na het strafrondje wisten de Britten alsnog als eerste te finishen. Beadsworth: “Het was onze eerste wedstrijd in vijf maanden. Voor een pro zeilraceteam is dat lang. We zijn niet bepaald beroemd voor zeilen bij licht weer. Maar Boot e~magazine / september 2020 - pg. 23
we handelden vlot en namen de juiste opties qua windshiften en compensatie van de dwarsstroming.“ Provezza zocht de buitenkant van het veld op, ging langs de meeste tegenstanders heen en bleef in de laatste rechte lijn netjes in het midden van het parcours, zeker van een grote bootsnelheid. Team Herbie (BEL 82) verzilverde de challenge tussen pro’s en amateurs finaal als beste. Onder meer door in reeks twee als tweede een spectaculaire start te nemen in vrije wind en die positie tot aan de finish te behouden. “We zeilen al zo’n twintig jaar in de Drakenklasse, “ zegt stuurman Xavier Vanneste. Jaar na jaar gaan we vooruit, en wat we nu hebben gerealiseerd doet deugd.” Stimulans De speciale prijs voor het jongste team ging naar Blanc de Blancs (BEL 77). Yannick Bongaerts, Casper De Wolf en Hendrik Paneel knapten de Draak vorige winter helemaal op. Ze investeren hun ervaring uit andere eenheidsklassen zoals Snipe en Laser en maken er geen geheim van dat hun doel een geslaagde deelname is aan de Gold Cup (het Wereldkampioenschap Draakzeilen) dat in ‘ 22 in Oostende staat gepland. Een elfde plaats is een enorme stimulans om verder te werken aan hun raceskills. “Vooral beter starten is een belangrijk werkpunt,” vindt stuurman Bongaerts. Dat betekent dat het team aan de nog resterende Ostend Cups en de races in Kinrooi, Limburg gaat deelnemen. Ze zijn in de wolken over het advies en de technische support van de andere draakzeilers. “De Portugese meervoudig Draakkampioen Rebelo de Andrade kwam bij ons aan boord talloze adviezen geven om de boot performanter te maken.” Zegt Paneel enthousiast. Rimpelloos Alle deelnemers waren het unaniem eens dat de wedstrijdorganisatie rimpelloos is verlopen. Juist uitgelegde en op wind en stroming gecorrigeerde wedstrijdbanen, inspanningen om het maximaal aantal manches te varen en de warme verwelkoming door de Belgian Dragon AssoBoot e~magazine / september 2020 - pg. 24
ciation (BDA) en de Royal North Sea Yacht Club (RNSYC) Oostende zetten de poorten wijd open voor de Gold Cup van 2022 waar meer dan 80 teams verwacht worden, zowel professionele als amateurs. Voorzitter BDA Alex Helsen: “Ook in de complexe Corona situatie zijn we in staat gebleken een faire, veilige, hoogstaande competitie te organiseren in de haven en op zee. We werken aan de uitbreiding van ons racebegeleidingsteam in samenwerking met de Royal North Sea Yacht Club in de aanloop van de Gold Cup. Zo blijft de zeilsport essentieel voor het DNA van de Stad aan Zee.” Foto’s (Pit De Jonge / Ship to Shore) Team Blanc de Blancs Boot e~magazine / september 2020 - pg. 25
Open Belgisch Kampioenschap SB20: flirt met meteo op het randje Windstoten boven 30 knopen (7 Bft) en een steile deining zetten hun stempel het Open Belgisch Kampioenschap SB20. Dan was er ook nog de invloed van de COVID 19 maatregelen, waardoor dat het vooruitzicht van meer dan 30 deelnemende boten en teams uiteindelijk terugviel naar 11. Boot e~magazine / september 2020 - pg. 26
Boot e~magazine / september 2020 - pg. 27
Bart Tytgat, Marc Braet en Kristof Wouters (Go with the flow – BEL 3762) hadden de opgave door mastbreuk vorig jaar goed te maken. Dat deden ze met brio. En met niet te evenaren voor-de-windse snelheden. Onder de zeilers geen kleine namen. Neem de Brit Geoff Carvett (UK), meervoudig SB20 kampioen en vergelijkbare klassen die voor de gelegenheid de 7 Seas stuurde met Noëmie Wouters, Katrien Vandaele en Frank Dobbels als bemanning. Jeroen van der Velden (3 J’s – NED 3042) moet je ook niet leren hoe een SB20 draait. Hij bracht regatta veteraan / zeilmaker Nic Bol mee. Aan de andere kant van dit firmament de jeugdteams. De SB20 wrikt zich een positie als tussen de J80, J70, Melges 24 en dergelijke trailerbare meermanskielboten. Die vormen de schakel tussen het zwaardbotenen kajuitjachten circuit. Zowel team Bouscholte als Heiner kozen voor de SB20 als opstap naar het ruige oceaanzeilen. Alleen de twee SB20’s van Holland Ocean Racing (Bouster GER 3584 en BouBellou – NED 3311) waren erbij. En dan is er nog de North Sea One (BEL 3502) waar de aanstormende talenten van de Royal North Sea Yacht Club loos konden gaan. Klimmen en dalen Er werden drie manches gevaren, één op vrijdag en twee op zaterdag. “Het was allemaal op de limiet van wat de boot aankan,” zegt winnaar Bart Tytgat die met zijn Go with the Flow en crew Marc Braet en Kristof Wouters gekomen was om te winnen. “Op vrijdag vonden we de juiste acceleratie niet in de vlagen die tot dertig knopen opliepen. Aan de wind kregen we de druk niet uit het voorzeil, voor de wind kregen we ook de juiste snelheid niet, dus zijn we maar derde geworden.” Op zaterdag werden de golven steiler door het wind tegen stroom effect en ging de windsnelheid gestaag omhoog tot aan dertig knopen. Tytgat: “Toen hadden we de trim beter: we haalden hoogte en anticiBoot e~magazine / september 2020 - pg. 28
peerden op de ietwat langere golven, en voor de wind ging de giek helemaal naar buiten en de neerhouder los. De Go With The Flow liep van de achtervolgers tegen een moordvaart weg.” Twee keer één en hij is niet ongelukkig dat de derde manche die dag er niet is gekomen. Tytgat is heel enthousiast over de organisatie en vooral het fenomeen dat er tegen de limiet kon worden gevaren. Een ontwrichte schouder, een knieblessure, gedelamineerde zeilen, losgekomen zaling en roerpennen en een gebroken spiboom zijn maar enkele gevallen. Men is zelfs hals over kop naar de dealer gereden in Friesland om wisselstukken, dat zegt iets over de gretigheid om te racen. Overeind blijven De Jeroen Van der Velden scoorde 1/3/7 en werd tweede. Zijn 3 J’s werd genoemd als kandidaat winnaar. Maar na de derde manche zat Jeroen met een dikke, rode knie op de steiger. Knock out? Vander velden: “In de laatste zaterdagmanche zijn we een paar keer flink uit het roer gelopen. Ik ben gevallen en heb mijn knie gestoten. Dat viel pas op toen we terug binnen waren, het was schrikken hoe sterk die gezwollen was. Maar dat is niet de verklaring voor die zevende plaats. Blessures zijn een ingecalculeerd risico bij racen. Het is de eerste keer dit seizoen dat we weer raceten. Alles ging een beetje stroef.“ Meteen in zware condities? “Nou, het was op het randje. We hebben ons gefocust om de boot overeind te houden en geen brokken te maken. Normaal zeilen we boord aan boord, nu bleven we allemaal ver van elkaar. Maar de competitie was er wel en dat is ondermeer te danken aan de sterke wedstrijdorganisatie: de juiste banen die gecorrigeerd werden bij wind- en stroomshifts. Ze stonden ook open voor suggesties van ons, dat is heel fijn. Zo zijn we zaterdag vroeger gestart dat voorzien. Top.” Boot e~magazine / september 2020 - pg. 29
Oostends A-team Matthieu van Schoote, Stan en Miel Verstraete en Sebastien Devos (BEL 3502 – Ostend One) haalden uiteindelijk de derde plaats. Het jonge talent zette met 4/4/4 een sterke constante prestatie neer. Coach Philippe Willems heeft het over het A-team van de Royal North Sea Yacht Club. Zowel de zeilers als Cédric De Bleye, de klasseverantwoordelijke binnen de RNSYC, loven de wedstrijdorganisatie. “We hebben alweer getoond dat het kan,“ zegt De Bleye, “hoewel de condities alles behalve eenvoudig waren. We misten ook de Engelsen die hadden beloofd om met een hele vloot te komen, plus enkele sterke Nederlanders. Ze waren allemaal oorspronkelijk ingeschreven. Jammer, maar dat is nu eenmaal zo.” Foto’s: Ship to Shore / P. de Jonge Boot e~magazine / september 2020 - pg. 30
,, Voor de SB20 zijn er dit seizoen nog twee Ostend Cup wedstrijden in Oostende, het Open Nederlands Kampioenschap en daarna de Van Uden Reco, alle twee in Medemblik. Boot e~magazine / september 2020 - pg. 31
Le chemin vers Paris... Al di Onderweg - dagbOek 1 augustus 2020 at ik me van eerdere tochtjes naar Parijs graag herinner is zeer specifiek: de hectische tien kilometers op de Seine vanaf de Eiffeltoren tot aan de haven Paris-Arsenal, onder de prachtige bruggen, en met zicht op de beroemde gebouwen. Daarna aanmeren, en genieten van het nonchalante ‘laissez- faire’, en van het gezelschap van al die andere pleziervaarders die van heinde en verre naar Parijs zijn gevaren. W Boot e~magazine / september 2020 - pg. 32
i ie mooie dromen! De ambiance in de Arsenal op een zomeravond valt niet in dit verslagje te vatten. Ik voel altijd een beetje heimwee als ik denk aan Parijs, dit heimwee smaakt overheerlijk, mijn schipper en ikzelf verheugen ons op Parijs. tekst & foto’s: Marie-Rose Degheele Boot e~magazine / september 2020 - pg. 33
n het vorige dagboekfragment las u over de route die reeds werd afgelegd. We zijn ondertussen aanbeland op de Seine. Le chemin vers Paris is niet druk bevaren: we hebben Vlamingen ontmoet, Nederlanders, een paar Duitsers, een Deen, en Fransen die in eigen land varen. Maar lang niet zoveel als in het pre-coronatijdperk. I Halte Nautique Andresy Andrésy sur Seine In de vernieuwde halte nautique hangen overal vlaggen. De zon creëert betoverende effecten op het water, aan de oevers schuilen meerkoeten, en brulkikkers die triomfantelijk kwaken. De haven is uitgerust met een betaalautomaat maar niemand weet hoe het ding werkt, dus kennen we geen toegangscode voor de poort. Pas de soucis. De code circuleert vlot onder de lieden op de steigers. Aan gespreksonderwerpen geen gebrek. Halte Nautique Andresy Boot e~magazine / september 2020 - pg. 34
Arsenal ‘We hebben nooit denigrerend gedaan over motorboten,’ zeggen de Antwerpse oud-zeilers die rond de halve wereld zeilden. Hun motorboot overwinterde in de haven van Briare. De droom om deze zomer naar de Med te varen hebben ze noodgedwongen door corona opgeborgen. Ze keren hals over kop naar Antwerpen terug. Van een vakantiegevoel is weinig overgebleven, veel havens worden niet uitgebaat en het verval is overal zichtbaar, er zijn weinig jachtjes onderweg. ‘Wat als dit departement code rood krijgt en het scheepvaartverkeer wordt stilgelegd?’ zegt de Antwerpenaar en hij gooit zijn armen in de lucht. ‘Dat zou pas een boel ellende met zich meebrengen!’ In de media is veel onrustwekkende berichtgeving over corona in Frankrijk, en in Belgie (ons land heeft de meeste sterfgevallen in Europa). Frankrijk is niet tuk op Belgische toeristen, zullen ze de grenzen sluiten? ‘Het beste van varen in Frankrijk hebben we gehad, we plannen wel een andere vaarvakantie, misschien gaan we naar Holland!’ Boot e~magazine / september 2020 - pg. 35
Arsenal Al die mooie dromen. Een stoet van zwerflustige schippers vaart jaarlijks over de binnenwateren naar het Franse Zuiden. Anno 2020 is het onzeker of je er geraakt, onzeker welke vaarroutes nog open zijn, onzeker of je je plannen zal kunnen verwezenlijken in het tijdsbestek dat je had voorzien. ‘Il y a de l’eau potable?’ is het eerste wat de Hollander in een vlet vraagt terwijl hij met zijn aanlegmanoeuvre bezig is, in de veronderstelling dat wij Frans sprekende Belgen zijn. Hij heeft zijn hond aan Halte fluviale Rueil Boot e~magazine / september 2020 - pg. 36
boord, maar niet zijn vrouw. Zijn reisbestemming is de Bourgogne. Hij vertrok op de Maas tot Givet en moest rechtsomkeer maken. Dus deed hij een ommetje over Canal du Nord om via Parijs zuidwaarts te varen. ‘Is de Bourgogne nog bereikbaar?’ vraagt hij. De Antwerpenaar steekt een vinger in de lucht en vertelt hoe en waar kanalen door algen en onderwaterplanten overwoekerd zijn, en dat het cruciale kanaal van de Champagne naar de Saône slechts 2 u/dag bediend wordt en er een beperkt aantal boten versast worden wegens watertekort. Parijs, daarentegen, is altijd bereikbaar. De beslissing valt na een telefoontje met zijn vrouw: zij ziet Parijs niet zitten. Parijs is bloedheet en te riskant door corona, dat wordt een bloedrode zone (voorspelt ze). Hij kan maar beter terugkeren, zo snel mogelijk. Er komen plotseling minder gezellige vibraties te hangen in dit charmante haventje Valse nostalgie? Wat we precies verwacht hadden op deze tocht te vinden, weten we niet, maar het is er niet. Door covid-19 is de situatie complex en onvoorspelbaar. Wij begonnen 20 jaar geleden te varen, hebben de glorietijd in Frankrijk meegemaakt toen schippers voor maanden onderweg waren en dromen koesterden over vrijheid, avontuur, leven op je boot en vriendschappen aanknopen onderweg. Vrijheid had je sowieso: alles kon en alles mocht. Avontuur was overal, de waterwegen hielden de nodige verrassingen in petto. Vriendschappen ontstonden spontaan, dezelfde mensen zag je terug in de volgende jaren. Maar dat is voorbij. Vrijheid is er nog steeds, maar avontuur veel minder. De tijdsgeest is anders. De pleziervaart wordt professioneel aangepakt, varen is duur geworden en er zijn meer regeltjes. Is onze beslissing om in coronatijden naar Parijs te varen valse nostalgie van een ouder wordende schipper & matroos? Misschien. (Maar we weten niet wanneer artrose toeslaat in knieën, nek en schouders). Boot e~magazine / september 2020 - pg. 37
Parijs, langs de Seine.
rueil sur seine. Het haventje ligt te soezen in het zonlicht van deze snikhete zomer, de hittegolf is al een tijd aan de gang en blijft maar duren. We bevinden ons op 45 km van Parijs (over land 15 km) en liggen in het gezelschap van een Duitse motorboot. De Duitsers zijn opgewekte mensen: morgen arriveren ze in La Ville Lumière! Renoir noemde Chatou aan de Seine de mooiste plek in de omgeving van Parijs. De halte fluviale van Rueil ligt tegenover het impressionisteneilandje Chatou waar nu geen toerist te bespeuren is, het restaurant en de ginguette zijn dicht, het eilandje is verlaten. In de halte fluviale gaat het er levendig aan toe, de steigers fungeren als ontmoetingsplek, mensen eten er hun lunch, ‘s avonds maken jongeren plezier tot middernacht. Afstand houden? Mondmaskers? Ach kom. Op het pleintje met restaurantjes en terrasjes zitten mensen schouder aan schouder, de drankkaart gaat van tafel naar tafel, van hand tot hand. ,, In dit land is het een traditie dat regeltjes niet worden gevolgd en dat iedereen doet wat hij wil. Hoewel Fransen het ermee eens zijn dat er regeltjes moeten zijn en dat het zelfs goede regeltjes zijn, willen ze vooral kunnen doen wat ze graag doen. De Franse nonchalance en hun joie de vivre heeft ons altijd bekoord. Wat Covid-19 betreft willen we wel de regels volgen. De avond verloopt niet op een goede manier. Een paar jongeren klimmen aan boord, ze hebben te veel gedronken en dringen zich op: veel lawaai, geen echte hinder. Na middernacht rommelt een verdacht sujet aan de schuifdeur naar de woonruimte. Deze matroos wordt wakker van de lichtste bootschommeling, van het lichtste ongewone geluid. We claxoneren, doen de schijnwerper aan. Dit is onze eerste nare ervaring: nooit eerder maakten we zoiets mee. Boot e~magazine / september 2020 - pg. 40
Corona betekent voor veel jongeren een verlies van kansen, voor de ouderen, gepensioneerden zoals wij, is het hopen dat we de dingen kunnen doen die we graag doen. Hopelijk komen de waterwegen en de haventjes weer goed tot leven. De Fransen zijn creatief. De uitbaters van theehuisjes,familierestaurantjes, leuke winkeltjes doen hard hun best. Als alles opnieuw herleeft kennen we hopelijk weer het oude Frankrijk-gevoel, Boot e~magazine / september 2020 - pg. 41
Whaly Boats, voor werk en plezier... Speciale “Summer & autum Whaly gamma bij Marine T Marine Technics - Werfkaai 43 - 8380 Z +32 (0)50 54 60 31 info@marine-technics.be - www.marineBoot e~magazine / september 2020 - pg. 42
m T Z - mn Deals” op Technics! Zeebrugge -technics.be Boot e~magazine / september 2020 - pg. 43 - %
1 Online Touch