Het begrip ‘laag dynamisch’ opent volgens de Stadshavenmeester heel wat perspectieven. Zo zouden activiteiten zoals roeien, zeilen, sloepvaren of suppen (Stand Up Paddle) in de zone Bonapartedok best mogelijk kunnen zijn. In de laag dynamische zones, waar de jachthavens in vertoeven, zal er bekeken worden welke activiteiten gekoppeld aan de ligplaatsen pleziervaart er mogelijk zouden zijn in de toekomst. Het begrip ‘laag dynamisch’ opent heel wat perspectieven op vlak van waterrecreatie. De zone Rijnkaai laten we even links liggen, maar dat betekent niet dat ze onbelangrijk is in het Stadshavenplan. Ze vormt een nieuw waterfront aan het Eilandje met een gerestaureerd kaaivlak met historische kranen (erfgoed). Het huidige meerverbod omwille van de staat van de infrastructuur zal tot na de door De Vlaamse Waterweg geplande kaaimuurstabilisatie van kracht blijven. Nadien bevat de Rijnkaai terug een aantal tijdelijke ligplaatsen voor binnenvaart als wachtplaats voor de Royerssluis in het belang van de commerciële zeehaven van Antwerpen en de doorgang naar het Albertkanaal (Vlaamse Waterweg). Duurzaam In heel dit vernieuwingsproces speelt duurzaamheid een hoofdrol, aldus nog de Stadshavenmeester. Zo worden de walstroomvoorzieningen uitgebreid en staat een extra ‘Blauwe Wimpel’, als resultaat van de inspanningen van het havenbeheer en de jachthaven beheerders en gebruikers op het vlak van waterkwaliteit en milieuzorg, op het programma. Meer informatie over de stadshaven op: www.antwerpen.be/nl/overzicht/stadshaven bootmagazine.be 13
14 Online Touch Home