en mijn eerste passage is daarmee een feit. Al snel voel ik de bewegingen goed in de hand en is de onzekerheid er uit. Nu wordt het echt genieten. Aan de Duke’s lock is een oversteek naar de Thames, de Duke’s cut. De Fourth Duke of Marlbourough was zo slim om hier op eigen kosten een 400m lang eigen privé kanaal te laten graven zodat vrachtverkeer van hieruit ook recht de Thames in kon. De tol leverde hem een gigantisch kapitaal op. Deze waterverbinding wordt nu vooral gebruikt om het kanaal natuurlijk op peil te houden. Het dorpje Kiddlington, na twee uur varen, is niet spectaculair en enkel interessant om te bevoorraden. Vanaf Langford lane, zien we terug opnieuw veel woonboten. Enkele leuke pubs met mooie terrassen zijn een verantwoorde stop waard, als er plaats is om aan te leggen. Thrupp is wel een leuk dorpje met typische cottages. Heel wat wandelaars houden halt en zetten zich op de bankjes, net achter de elektrisch te bedienen brug. Hier maakt het kanaal een haast rechte hoek van 90° en zal kort na de dorpskern, gedurende kilometers de bedding van ‘Cherwell’ rivier volgen. De bouwers vonden dit een goedkopere oplossing, dan een nieuw kanaal te graven naast de rivier. Er zit natuurlijk wel wat stroming op dit water. vuurproef De plaatselijke toeschouwers kijken graag toe hoe de schippers dit scherpe manoeuvre uitvoeren. Aan de littekens in de oeverstootband te zien, blijkt 12 bootmagazine.be
13 Online Touch Home