9

De ‘ezelskoord is ruim voldoende om de boot onder controle te houden. Meteen gevolgd door een proefvaart. Zelf heb ik al wat ervaring met motorjachten met stuurwiel. Dit is toch wel wat anders. De schipper neemt rechtopstaand helemaal achteraan plaats en stuurt met de helmstok. Stok naar links om naar rechts te varen en vise versa. De boten met platbodem liggen niet erg diep in het water en zijn dus wel wat windgevoelig. Goed snelheid houden is de boodschap om vlot te kunnen sturen. Gezien de oevers erg dicht liggen, is dat allemaal wel wat wennen. De onderbouw van het schip is volledig van staal. Er worden geen fenders of stootbanden gebruikt. Hiermee zou je hopeloos gekneld raken in sluizen of onder bruggen. Maar geen probleem, blijkbaar zijn ze stevig genoeg om tegen een tikje te kunnen en startende schippers moeten zich dus geen zorgen maken. Keren, is wegens de bootlengte slechts op aangegeven punten mogelijk en gebeurt met een speciale techniek.. In de oeverwal is een brede Vvormige uitsparing voorzien. Daar vaar je met de boeg in en je slaat het roer helemaal om. Wat kracht op de motor en de boot draait helemaal om. Zelfbediening Sluizen en bruggen moet je zelf bedienen. Vooral kinderen vinden dit erg avontuurlijk. Soms is de sleutel nodig, die zich aan boord bevindt. In de sluizen is het niet nodig om de boot vast te leggen. De ‘ezelskoord’ is ruim voldoende om de boot onder controle te houden. Maar je moet wel opletten om zowel voor als achter niet te dicht bij de sluisdeur te komen. De boot zou kunnen haken achter de boordsteen (cil). Er staat duidelijk een witte markering die je niet mag overschrijden. Gezien de beperkte waterverplaatsing, zijn de sluizen in een wip gevuld en geledigd. Amper de tijd voor een gelegenheidspraatje met passanten of andere wachtende schippers. bootmagazine.be 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication