Terugblik 2020 om risico op eventuele kruisbesmettingen zoveel mogelijk te voorkomen. Samenwerking kinderopvang en onderwijs De besturen van onderwijs- en kinderopvangorganisaties en vertegewoordigers van gemeenten van heel Voorne-Putten kwamen regelmatig samen in het regio-kernteam voor de gezamenlijke corona-aanpak. Met het kernteam werkten we aan vraagstukken rondom de COVID-19-aanpak. Zo regelden we bijvoorbeeld samen de speciale opvang voor kwetsbare kinderen. De Kinderkoepel vertegenwoordigde in dit collectief alle kinderopvang van Voorne. Goed om te merken dat de onderwijsen kinderopvangpartijen op Voorne, ondanks hun verschillen, snel samen schakelden en de samenwerking verbeterden. Een positief effect van deze lastige en bijzondere omstandigheden. Daar kunnen we gezamenlijk de vruchten van blijven plukken! Inzet medewerkers Tijdens de lockdowns werden niet alle medewerkers ingezet. Alle reguliere groepen werden gesloten. De dagopvang, peuteropvang en BSO waren conform de richtlijnen van de overheid alleen open voor noodopvang. De beroepskrachten bedachten diverse uitdagende activiteiten voor de thuisblijvende kinderen en onderhielden online en telefonisch contact met hen en hun ouders. Zo kon er toch wat gedaan worden voor de thuiszittende kinderen. De testprocedure van de GGD en bijbehorende verplichte quarantaine, zorgde in 2020 helaas vaak voor meerdere dagen tot ruim een week afwezigheid van medewerkers. Onze collega’s vingen deze afwezigheid goed op en waren bereid daarvoor extra uren te draaien. Met het aankopen van commerciële testen konden we het testen versnellen en een deel van de afwezigheid voorkomen. 7 Jaarverslag 2020