Terugblik 2020 Pedagogische coaching Sinds 2019 heeft de Kinderkoepel een eigen pedagogisch coach en introduceerden we met succes het individueel coachen binnen onze organisatie. Dat succes merkten we extra goed in 2020. Onze pedagogisch medewerkers lieten hun nieuwe kennis en kunde volop zien in de praktijk. Dat zorgde voor verbetering van de uitvoering van hun vak en voor het functioneren van de groep. Ondanks de lastige omstandigheden werd ook in 2020 het coachingsprogramma volledig uitgevoerd. Ondernemingsraad & oudercommissies Betrokkenheid bij onze organisatie en input van anderen vinden wij belangrijk. Ook dit jaar brachten de ondernemingsraad en de oudercommissies diverse keren advies uit. Dat ging logischerwijs vaak over de coronamaatregelen. De ouderraad adviseerde ook positief in de bepaling van de nieuwe tarieven voor 2021. De ondernemingsraad hield in 2020 succesvolle verkiezingen voor nieuwe leden en was in het najaar weer op volle sterkte. Financiële impact corona De financiële impact van de coronacrisis op onze organisatie bleef in 2020 beperkt. Het maatschappelijk besef dat Kinderopvang een cruciale rol speelt in de samenleving zorgde voor financiële steun van de overheid. Als organisatie hadden we geen recht op deelname aan één van de coronasteunpakketten van de overheid, maar via de compensatieregeling voor ouders was er sprake van indirecte steun. Zo werd de noodopvang voor ouders met cruciale beroepen mede mogelijk. Een groot deel van de omzet werd behouden, alleen het deel van het uurtarief boven de vastgestelde toeslaggrens is terugbetaald aan de ouders. Onder deze omstandigheden hebben we toch een goed financieel resultaat weten te behalen in 2020. 9 Jaarverslag 2020