20

4. Interne begeleiding (IB) Intern begeleiders zijn speciaal opgeleide medewerkers die pedagogisch medewerkers adviseren bij het interpreteren van signalen van een kind, beoordelen van het plan van aanpak en het bieden van extra aandacht of ondersteuning voor een kind. 4.1 Interne begeleiding in voorschoolse opvang Om een optimaal resultaat voor elk VE-geïndiceerd kind te kunnen bereiken, vindt er een verplichte observatie plaats om ontwikkelachterstanden te kunnen signaleren, deze in kaart te brengen en hiervoor een plan van aanpak te ontwikkelen. Bij complexere problemen met kind en/of gezin schakelen we intern begeleiders in. Zij begeleiden de situaties op individuele basis, naast de vaste pedagogisch medewerkers van de groep van het kind. Zij adviseren zowel de pedagogisch medewerkers als de ouders. Ook is de intern begeleider betrokken bij de gesprekken met de ouders, coördineert de afstemming met het CJG en andere samenwerkingspartners binnen de jeugdhulp. 4.2 Interne begeleiding in de reguliere dagopvang Wanneer er zorgen zijn over de ontwikkeling van een kind, bijvoorbeeld op sociaal-emotioneel vlak, bespreekt de mentor van het kind dit met de andere pedagogisch medewerkers van de groep en met de unitmanager. De mentor gaat ook in gesprek met de ouders. Samen maken zij een plan van aanpak om het kind zo goed mogelijk te begeleiden. Komen medewerkers er niet uit, dan schakelen zij de hulp van de intern begeleider in. De intern begeleider ondersteunt de pedagogisch medewerkers bij kinderen met complexere problemen in de reguliere dagopvang. Afhankelijk of de ouders openstaan voor extra aandacht en/of ondersteuning bespreken we welke stappen ondernomen kunnen worden, bijvoorbeeld door hulp van Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). De intern begeleiders bieden ook ondersteuning door op de groep te observeren en pedagogische handvatten te geven. 20 Pedagogisch beleid Kinderkoepel

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication