ORGANISATIE Visie Kinderen zijn veerkrachtig en tegelijk kwetsbaar. Zij hebben behoefte aan en recht op ontwikkeling. Kinderpostzegels gelooft in de eigen kracht van ieder kind. Wij willen dat kinderen de kans krijgen het beste en het mooiste uit zichzelf te halen, ongeacht de situatie, plaats of omstandigheden waarin zij opgroeien. Missie Kinderpostzegels geeft kwetsbare kinderen ontwikkelingskansen voor een betere toekomst. Dit doen wij in programma’s, samen met kinderen, volwassenen en organisaties die onze visie delen. Kinderen staan bij ons centraal. Zowel de kinderen die extra hulp kunnen gebruiken als de leerlingen die zich inzetten om andere kinderen te helpen. We benaderen iedere situatie vanuit het positieve van een kind, zijn onschuld en (veer)kracht. We luisteren naar kinderen en laten ze zelf meedenken en meedoen. Want kinderen zijn heel goed in staat om hun kracht in te zetten, om zo tegenslag te overwinnen. Onze rol is ze te helpen door ze hun kracht te laten ontdekken. En zo nodig omstandigheden te bieden zodat ze in hun kracht kunnen komen. Voor een betere toekomst. Voor wie? Wij zijn er voor kinderen die buiten de boot dreigen te vallen. In Nederland en buiten Nederland. Hoe doen we dat? Wij signaleren waar gaten dreigen te vallen, waar kinderen bedreigd worden in hun ontwikkeling. Als wij dit zien, pakken we de rol van pionier en stappen we in met kennis, ervaring en geld. En als een project na verloop van tijd draait, wordt het tijd om het over te dragen aan een ander. Zo hebben wij duurzame impact. Wij doorbreken de vicieuze cirkel waarin een kind is beland. Dit doen wij altijd met partnerorganisaties en in samenwerking met de ouders en verzorgers. Onze projecten worden jaarlijks geëvalueerd aan de hand van de oorspronkelijke doelstellingen die wij aan het hulpproject hebben verbonden. Bij meerjarige projecten is deze evaluatie bepalend voor het vervolgtraject. Wat doen wij? Kinderpostzegels maakt zich sterk voor kinderen wereldwijd die extra steun nodig hebben. We zetten ons in voor: • kinderen die niet bij hun ouders kunnen opgroeien (programma Pleegzorg). • kinderen die niet naar school kunnen omdat ze moeten werken, en kinderen die moeite hebben om op school mee te komen (programma Onderwijs). • kinderen die al vroeg heel nare dingen hebben meegemaakt (programma Traumaverwerking). Kinderpostzegels heeft een unieke scholenactie, de Kinderpostzegelactie. Leerlingen zetten zich in voor andere kinderen: ‘voor kinderen, door kinderen’. 26