12

Sebastiaan Vettel: mijn liefde v EBASTIAN VETTEL (Heppenheim, 3 juli 1987) is een Duitse autocoureur. Tijdens zijn carrière werd hij vier keer wereldkampioen Formule 1. Deze titels behaalde hij allemaal met Red Bull Racing. Hij werd na Juan Manuel Fangio en Michael Schumacher de derde coureur die vier wereldtitels achter elkaar won. Lewis Hamilton evenaarde later deze prestatie en evenaarde zelfs Michael Schumacher. In 2015 maakte hij de overstap naar Ferrari. Op 12 mei 2020 werd bekend dat hij na 2020 niet meer voor Ferrari zal uitkomen in de Formule 1. De prestaties van de Ferrari waren slecht dit jaar, maar ook Vettel zelf maakte stuur- en inschattingsfouten in diverse races waardoor zijn prestaties tegenvielen. Halverwege het seizoen stond hij op een teleurstellende 13e plaats in het rijderskampioenschap. Nadat Ferrari aankondigde dat het contract met Vettel niet verlengd zou worden, werd op 10 september bekend dat hij voor 2021 een contract voor meerdere jaren had getekend bij Aston Martin F1 waar hij het stoeltje van Sergio Pérez overneemt Dat Sebastian ook van gemotoriseerde twee-wielers houdt laat hij vaak zien. Om te ontspannen tussen de races door maakt hij vaak gebruik van zijn eigen of geleende motoren. De foto’s laten zien dat hij vooral van klassiekers houdt, zowel Japans als niet Japans! Sebastian, een van de beste Formule 1-coureurs van zijn generatie, heeft een levenslange passie voor historische voertuigen. Het is liefde voor techniek, schoonheid, vorm en vrijheid. Op een recente vrije dag reed hij op enkele van de zeldzaamste oude fi etsen ter wereld. Op de Furkajoch-bergpas in de westelijke Oostenrijkse deelstaat Vorarlberg rijdt een jonge man gekleed in een stijlvol leren jack, een spijkerbroek en een zilveren helm op een motorfi ets. Er zijn verschillende motorliefhebbers aanwezig, maar slechts enkelen kunnen de motor identifi ceren, zelfs na het bekijken van het embleem. Het is een Scott Flying Squirrel, gemaakt in 1938. De rijder is veel gemakkelijker te herkennen: Sebastian Vettel, viervoudig wereldkampioen Formule 1 en liefhebber van historische voertuigen. De fi ets was het eerste vervoersmiddel dat mij onafhankelijkheid gaf Sebastian - “Toen ik eenmaal leerde fi etsen, kocht mijn vader mini-vespa’s voor mijn zus en mij”, zegt Vettel. “Toen ik mijn eerste rit in de tuin maakte, was het ijskoud en ik huiverde zo erg dat ik viel.” Vettel had een normale, actieve jeugd, en de meest voor de hand liggende manier om vrijheid te krijgen kwam op twee wielen: “Je zou naar de stad kunnen rijden, naar het buitenzwembad, afspreken met vrienden. De fi ets was het eerste vervoermiddel dat me onafhankelijkheid gaf.“ Toen ik 16 was, heb ik al mijn spaargeld geïnvesteerd in mijn eerste motorfi ets, een Cagiva Mito Sebastian - Als tiener reed Vettel met skelters, en een bromfi etsrijbewijs was de logische volgende stap. Een coureur die op een bromfi ets naar school reist? Echt niet. Natuurlijk onderging de bromfi ets bepaalde mechanische aanpassingen om zijn snelheid te verhogen, “redelijk doelloos knutselen”, lacht Vettel. In ieder geval werd hij te laat geboren (1987) voor de echte gouden eeuw van de bromfi etstune-ups. Het was de generatie van zijn vader die de parameters van dat specifi eke vervoermiddel verlegde. “Toen ik 16 was, heb ik al mijn spaargeld in mijn eerste motorfi ets, een Cagiva Mito, geïnvesteerd”, zegt Vettel. “Het was nogal wat. Van voren zag hij eruit als een Ducati.“ Vettel heeft nu dezelfde BMW die opa ooit reed. De Mito werd zelden voor de school geparkeerd omdat Vettel zich anders een weg baant door verschillende junior raceseries. Niet lang nadat hij zijn eindexamen had gehaald, debuteerde hij op 19-jarige leeftijd in de Formule1. Thuis blijft het gepraat over motoren echter nooit hangen. Zijn grootvader was gepassioneerd over zijn NSU Max en zijn BMW R 51/3. Vettel heeft nu dezelfde BMW die opa ooit reed. Hij is nog niet klaar om mee te rijden. “Om eerlijk te zijn”, zegt de nieuwe eigenaar, “moet hij volledig worden herbouwd.” Hij wil het met zijn eigen handen doen, maar heeft nu geen tijd. S

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication