18

De raceoverall van de Imola crash ging terug naar Damen Leathers in Nederland voor onderzoek. Er werd natuurlijk direct een nieuwe, verbeterde versie van het de vorige overall gemaakt. De Imola crash overall is daarna losgetornd om daarna bij een Damen Leathers dealer ten toon te stellen. Dat gebeurde destijds wel vaker met raceoveralls van bekende coureurs. De overall heeft daarna jaren bij Hoes Motoren in Tilburg in de winkel gehangen. Iemand heeft er ooit “Isle of Man crash” op geschreven. Inmiddels weten we dat dit onjuist is. Na een verbouwing bij Hoes Motoren belandde de overall van Pat bij Rob Groeneveld jr. In juni dit jaar kwam hij de raceoveral weer eens tegen tijdens een zolderopruiming. Vanaf de Duitse GP reed Pat met een beschadigde helm. Vreemd genoeg werd deze helm pas vervangen tijdens de Britse GP die door Pat werd gewonnen. In de eindstand van 1977 werd Pat weer 3e . Noodlot op Isle of Man Tijdens de start van het 1978 seizoen behoorde Pat samen met Barry Sheene en Kenny Roberts tot de grote favorieten voor het Wereldkampioenschap 500cc. Het noodlot voor Pat sloeg helaas toe tijdens Isle of Man TT races waar Pat in 1977 al eerder reed. Contractuele verplichtingen met het Heron Suzuki Team dwongen Pat tegen zijn zin in aan de start te verschijnen van deze races. De oorzaak van de crash is nog altijd onduidelijk. Er wordt nog altijd gesproken over een insect op zijn vizier. De gevolgen van zijn val leken eerst mee te vallen, maar door een infectie raakte Pat in coma. Na een lange revalidatie is het Pat helaas niet gelukt om op GP-niveau terug te komen. Nationaal op een lager niveau heeft Pat zowel met motoren als auto’s geraced tot eind jaren 80. Pat hield aan de crash een zware knieblessure en geschaafde handen over en liep 2 wedstrijden daarna nog op krukken. Uiteraard werd Pat voorzien van een nieuwe raceoverall. Nu met rode Suzuki letters op de mouwen en zwarte laarzen i.p.v. rode na 2 mindere resultaten, te danken aan de slechte duw starts. De podium plaatsen kwamen weer vanaf juni in Assen. Einde racecarriëre Pat heeft jaren gewerkt bij United Airlines in de techniek en is sinds kort met pensioen. Ten gevolge van de crash loopt Pat nog altijd een beetje mank en is zijn korte termijngeheugen iets minder goed dan voorheen. Verder is Pat volledig genezen verklaard. Claudia Condran McAllister was Pat zijn vriendin tot zijn GP avontuur in 1976 en hebben altijd contact met elkaar gehouden. Via Claudia zijn mijn tekeningen van Pat uit mijn kindertijd bij Pat beland. In 2017 heb ik meegewerkt om Pat te eren tijdens de Wil Hartog tribute tijdens de TT van Assen. Johan de Vries had dit georganiseerd, hij had de 1976 en 1977 Sheene motoren en Wil Hartog met zijn RG geregeld. Daarnaast hebben mijn vrienden Fred Hazelhoff van HZ reclame en Robert Pruisscher van Pruisscher schade herstel met behulp van mijn modelbouw decals ervoor gezorgd dat de RG van John Clarijs werd omgekat naar de 1977 Hennen Suzuki en werd er een nieuwe Hennen Assen 1977 replica helm gemaakt. Pat, Chip en Claudia reageerden vol trots op de live beelden van Eurosport die dag. Het is voor mij een wens Pat nog eens naar Nederland te halen tijdens een classic race evenement. Ik was hier mee bezig voor de classic demo van Luttenberg, maar corona gooide roet in het eten. De herkansing komt in 2021. Als corona verleden tijd is, zijn Pat en Chip Hennen bereid naar Luttenberg te komen om daarna de TT in Assen te bezoeken als korte vakantie. De voorwaarde is een goed hotel en een reisvergoeding voor de Luttenbergring (wie denkt even mee voor de mogelijkheden?). Bronnen: Pat Hennen, Chip Hennen, Claudia Condran McAllister en Rob Groeneveld jr. Foto’s: archief fam. Hennen, Facebook groep “Pat Hennen Motorcycle Grand Prix Racer” Henk Mannes, Kees Hofkamp, Guy Thonus, Jan Frijters en Jan Burgers 

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication